۳۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۸
  • کد خبر: 269233
آنان که دل مردم ایران را شاد کردند

مسئولان و کارکنان صنعت نفت، در سخت‌ترین مواقع و شرایط، تولید و صادرات نفت را در بالاترین حد نیاز حفظ و علاوه بر ترمیم مراکز آسیب‌دیده، در اعماق آب‌ها و دل دریاها و بستر زمین و کوه‌ها به اکتشاف و توسعه این صنعت مهم ادامه دادند که برای بسیاری از صاحب‌نظران امور شگفتی‌آور است، زیرا در اوج حملات بی‌وقفه‌ دشمنان، حتی یک روز هم تولید و صادرات نفت این کشور قطع نشد.

این جمله‌ها که بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران 20 دیماه 1367 در بزرگداشت از فداکاری‌های کارکنان صنعت نفت بیان فرمودند، تصویری روشن و دقیق از مجاهدت‌ها و حماسه‌ آفرینی‌های صنعت مردان نفت را در هشت سال دفاع مقدس ترسیم می‌کند.

از آغاز جنگ تحمیلی در آخرین روز شهریور 1359 تا اعلام آتش بس در بیست‌ و نهمین روز مرداد 1367، تاسیسات و مراکز صنعت نفت، آماج شدیدترین حمله‌های توپخانه‌ای، هوایی و موشکی دشمن بود. کارکنان صنعت نفت همزمان در سه جبهه در مقابل دشمن ایستاده بودند؛ حضور مستقیم در میدان‌های جنگ، حضور در خط مقدم اقتصادی و دفاع از تاسیسات نفتی و جبهه پشتیبانی از نیروهای نظامی!

اگر چه صدام حسین، پیش از صدور فرمان حمله به ایران، اختلاف‌های مرزی را بهانه آغاز جنگ اعلام کرده بود، اما راهبردهای به کار گرفته، نشان از طمع نیروهای مهاجم به میدان‌های نفتخیز جنوب غربی و غرب ایران داشت و چون مقاومت دلاورانه رزمندگان، آرزوهای آنان را نقش برآب کرد، نابودی تاسیسات نفتی و حذف درآمدهای نفتی را در دستور کار قرار دادند.

مراکز بهره‌برداری، مجموعه‌های تقویت فشار، تلمبه‌خانه‌های انتقال نفت، مجتمع‌های پتروشیمی، پالایشگاهی نفت و گاز، مخازن، اسکله‌ها و نفتکش‌ها، در طول 8 سال، هزاران بار مورد حمله قرار گرفت تا شاید با قطع منابع مالی و پشتیبانی، صحنه نبرد در جبهه‌ها به نفع دشمن تغییر کند، اما کارکنان صنعت نفت با مقاومت و فداکاری، در برابر همه دشواری‌ها ایستادند و ضمن کمک به نیروهای نظامی در ایجاد مراکز ارتباطی و مخابراتی، برپایی کارگاه‌های تعمیراتی ساخت و ترمیم تجهیزات نظامی، احداث بیمارستان‌های صحرایی و ... با بازسازی بی‌وقفه تاسیسات و تجهیزات آسیب‌دیده، افزون بر تامین سوخت موردنیاز نیروهای خط مقدم، اجازه ندادند حتی برای یک روز صادرات نفت متوقف شود.

حضور بیش از 10 هزار جانباز، نزدیک به 1200 آزاده، افزون بر 13 هزار رزمنده در صنعت نفت و تقدیم بیش از یکهزار شهید، گویای جایگاه ویژه صنعت نفت در پیروزی پرافتخار دفاع مقدس است.

کارکنان صنعت نفت، امروز نیز با همان روحیه ایثار و سختکوشی در مسیر توسعه این صنعت گام برمی‌دارند. دستاوردهای بزرگ سال‌های اخیر، حاصل همت مردان و زنانی است که به دنیا ثابت کرده‌اند که می‌توانند با فکر و تلاش خود چرخ‌های اقتصاد کشور را به حرکت درآورند و همان گونه که امام خمینی (ره) پیش‌بینی کرده بودند که «با مژده راه‌اندازی کامل صنعت نفت در آینده‌ای نه چندان دور، چشم و دل مردم ایران را روشن و شاد خواهند کرد.»، چشم مردان ایران با موفقیت‌های آنان روشن و دل‌هایشان به آینده‌ای که رقم زده‌اند، شاد است.

با گرامیداشت آغاز هفته دفاع مقدس و پاسداشت یاد و خاطره شهیدان شاهد صنعت نفت بویژه وزیر شهید محمدجواد تندگویان؛ بر تداوم این راه‌پیمان می‌بندیم و تا رسیدن به بلندترین قله‌های افتخار، لحظه‌ای از پای نخواهیم نشست.

اکبر نعمت الهی

کد خبر 269233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =