۲۹ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۵
  • کد خبر: 269387
مسئولیت اجتماعی؛ آبادانی، نشاط، امید و زندگی

یک قرن پیش با فوران نفت از خاک زرخیز خوزستان، طلای سیاه با معاش و معیشت مردم کشورمان پیوندی عمیق برقرار کرد و این اندیشه که نفت می تواند زمینه ساز توسعه پایدار ایران و زدودن غبار فقر و محرومیت از چهره بسیاری از مناطق کشور باشد، در ذهن ملت ایران جاری شد.

صنعت نفت همزمان با انجام فعالیت‌های ذاتی نظیر اکتشاف، استخراج و تولید این موهبت خدادادی را به عمران و آبادانی مناطق محروم نفت‌خیز و گازخیز کشور تسری داد و از این رهگذر کمک قابل توجهی به توسعه اقتصاد ملی کرد.

این روند پس از انقلاب اسلامی با اراده مسئولان وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران به طور قابل توجهی گسترش یافت به گونه ای که در سال 1379 ساختار جدید با هدف کاهش محرومیت‌ها در مناطق کمتر توسعه یافته در استان‌های تولید کننده نفت و گاز شکل گرفت و طرح کمک به عمران مناطق نفتخیز و گازخیز که حاصل تجربیات صنعت نفت در خصوص موضوع فوق بود به منظور سازماندهی و رعایت اولویت ها برای هدایت کمک‌های وزارت نفت در مناطق محروم پایه گذاری گردید.

پس از آن، هماهنگ با حرکت شتابان دولت های مختلف در ارتقای سطح بهره‌وری از امکانات موجود کشور با لحاظ اولویت‌های مرتبط با مزیت های اقتصادی و اجتماعی هر استان، حوزه مسئولیت این طرح نیز به مناطق محروم سراسر کشور گسترش یافت.

این اقدام در حقیقت سبب شد تا صنعت نفت کشور در توسعه عمران نواحی مختلف کشور به ایفای نقش پررنگ تری بپردازد و نقش محرومیت زدایی صنعت نفت از مناطق نفت‌خیز و گازخیز کشور به یکی از ماموریت‌های مهم این صنعت در 31 استان میهن اسلامی تسری یابد. اجرای این مهم زمینه ساز تعامل و همفکری محسوس و قابل توجهی میان وزارت نفت، نهادهای محلی و مردم در بسیاری از استان های کشور شد.

صنعت نفت در سال‌های اخیر تامین اعتبار و اجرای 3670 پروژه عام المنفعه ( شامل 1254 پروژه آموزشی، 1078 پروژه ورزشی، 576 پروژه بهداشتی و درمانی، 689 پروژه خدماتی 73 پروژه راه و جاده) با اعتباری بالغ بر 39 هزار میلیارد و 814 میلیون ریال را در31  استان کشور و در 679 شهر برعهده داشته که از این میان 3421 پروژه عام عام‌المنفعه تکمیل و به بهره برداری رسیده است.

شایان ذکر است از آغاز فعالیت دولت یازدهم تاکنون تعداد 342 پروژه شامل  شامل 113 پروژه آموزشی، 96 پروژه ورزشی، 87 پروژه بهداشتی، 41 پروژه خدماتی و 5 پروژه راه و جاده روستایی با مشارکت صنعت نفت و دستگاه های تخصصی (ذینفع) با اعتباری بالغ بر  سه هزار میلیارد و  174 میلیون ریال  تکمیل کرده است.

هم اکنون نیز  تعداد 249 پروژه عام المنفعه شامل: (85پروژه آموزشی. 77 پروژه ورزشی. 12 پروژه بهداشتی. 33 پروژه خدماتی و 42 پروژه راه و جاده روستایی) با اعتباری بالغ بر 2 هزار میلیارد  و 791 میلیون ریال در دست اقدام صنعت نفت است که ظرف مدت پنج سال تکمیل و قابل بهره برداری خواهند بود.

با هدف ساماندهی و توسعه پایدار نواحی میزبان صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در میدان‌های نفتی غرب کارون و منطقه پارس جنوبی و برای تحقق اهداف چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 و تحقق اقتصاد مقاومتی مقرر شد با یک برنامه ریزی اصولی و مدون برای یک دوره پنج ساله پروژه های اولویت‌دار مورد نیاز استان‌های مربوطه مشخص شود تا پس از انجام بررسی های لازم بر اساس مقتضیات جامعه هدف پیگیری های بعدی صورت پذیرد.

با ایجاد مدیریت نظارت بر طرح های عمرانی مناطق نفت خیز و بر عهده گرفتن تعهد اجرای طرح های مصوب علاوه بر عمل به مسئولیت اجتماعی خویش (CSR)، گامی بلند در راه گسترش عدالت اقتصادی، رفاه و محیط زیست سالم در سطح کشور برداشته و با حمایت و پشتیبانی مالی خود نعمت نفت را در خدمت آبادانی و توسعه مناطق محروم و کمتر توسعه یافته کشور قرار داده است.

 

محسن امیریان

مدیر نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفت‌خیز شرکت ملی نفت ایران

کد خبر 269387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =