هوشمندسازی سامانه توزیع سوخت به مهار قاچاق کمک می کند

هوشمندسازی سامانه توزیع سوخت و حذف عوامل انسانی سبب کاهش قاچاق فرآورده های نفتی در کشور می شود.

حسین عادلی، رئیس اداره پیشگیری از عرضه خارج از شبکه و مقابله با قاچاق فرآورده‌های نفتی در این باره به خبرنگار شانا گفت: ایجاد سامانه BSS با هدف حذف عامل انسانی برای کنترل توزیع سوخت در مرزها صورت گرفته است.

وی با اشاره به این‌که استفاده از سامانه هوشمند توزیع سوخت ضریب اطمینان کنترل را افزایش می دهد، افزود: این سامانه شفاف سازی و روان سازی عملیات توزیع سوخت را به عهده دارد.

عادلی با اعلام این که این سامانه در چند مرز کشور به صورت پایلوت اجرا شده است، ادامه داد: سامانه هوشمند توزیع سوخت در مرزهای تمرچین (جنوب آذربایجان غربی)، دوغارون ( خراسان رضوی) و باشماق (مرز بازرگان) به صورت آزمایشی اجرا شده است.

به گفته رئیس اداره پیشگیری از عرضه خارج از شبکه و مقابله با قاچاق فرآورده‌های نفتی، نتایج حاصل از رصد و آسیب شناسی بکارگیری طرح سامانه هوشمند توزیع سوخت مثبت بوده است و به‌زودی در دیگر مرزها اجرا خواهد شد.  

به گزارش شانا، قاچاق بنزین از مرزها به دلیل واقعی شدن قیمت تقریبا به صفر رسیده است اما قاچاق گازوئیل همچنان به دلیل قیمت پائین ادامه دارد.

در طول چند سال گذشته ایران یکی از بزرگترین مصرف کنندگان گازوئیل در میان کشورهای منطقه خاورمیانه و حتی جهان بود، به طوری‌که میانگین مصرف گازوئیل کشور همواره بیش از ١٠٠ میلیون لیتر در روز بود و حتی در زمستان این رقم از مرز ١٢٠ میلیون لیتر در روز عبور می‌کرد.

در طول فعالیت دولت یازدهم دو سیاست جدی به منظور مدیریت مصرف گازوئیل در داخل کشور در دستور کار قرار گرفت، به طوری‌که در فاز نخست با بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی و افزایش تولید گاز طبیعی، این حامل سوخت جایگزین گازوئیل در سبد سوخت نیروگاه‌ها و صنایع کشور شد.

با این وجود اجرای طرح «جایگزینی گاز طبیعی به جای گازوئیل» در سبد سوخت صنایع و نیروگاه‌ها تنها منجر به مدیریت مصرف این فرآورده استراتژیک نفتی در بخش غیر حمل و نقل می شد و به منظور مدیریت مصرف گازوئیل و به‌ویژه مقابله با قاچاق این محصول نفتی، اجرای یک برنامه جدید در طول سه سال گذشته در دستور کار قرار گرفته است.

طرح بعدی «تخصیص سهمیه گازوئیل بر اساس میزان پیمایش» بود که دومین مرحله این طرح ملی با رویکرد تجهیز خودروهای گازوئیل سوز به سامانه «جی پی اس» و عرضه سوخت مطابق با بارنامه، برای رصد بیشتر عرضه و تقاضای گازوئیل در بخش حمل و نقل به عنوان یک سیاست مهم کلید خورده که با اجرای این طرح ها روزانه تاکنون به طور میانگین روزانه حدود یک تا ١,٥ میلیون لیتر در مصرف این محصول پرطرفدار نفتی صرفه‌جویی به عمل آمده است.

در مجموع با تکمیل طرح‌های همسو با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تا پایان فعالیت دولت یازدهم، در کنار مدیریت مصرف گازوئیل در دو بخش نیروگاهی و حمل و نقل، توقف قاچاق گازوئیل و خانه‌نشین شدن قاچاقچیان سوخت، ظرفیت‌هایی برای صادرات روزانه بیش از ٢٠ میلیون لیتر از این فرآورده نفتی در کشور ایجاد خواهد شد.

کد خبر 269390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =