مدیرعامل پتروشیمی شازند از امضای اولین قرارداد خرید کاتالیست صنایع پتروشیمی از یک شرکت آلمانی در دوران پسابرجام خبر داد و گفت: علاوه بر آلمان‌ها، قرارداد دیگری برای خرید کاتالیست با ژاپنی‌ها امضا شده.

به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از خبرگزاری مهر، با گذشت حدود 9 ماه از اجرای برجام، واردات برخی کاتالیست‌های مورد نیاز صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی ایران از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، آزاد شده است. بر این اساس پس از ممنوعیت واردات کاتالیست صنایع پتروشیمی از برخی شرکت‌های اروپایی در اقدامی متقابل با تحریم‌ها، ایران یک قرارداد واردات کاتالیست صنایع پتروشیمی با یک شرکت معتبر آلمانی امضا کرده است.

خداداد غریب‌پور، با اشاره به امضای دو قرارداد جدید خرید کاتالیست صنایع پتروشیمی در دوران پسابرجام، گفت: بر این اساس، دو قرارداد جداگانه خرید کاتالیست با دو شرکت ژاپنی و آلمانی امضا شده است.

مدیرعامل پتروشیمی شازند با اعلام اینکه قراردادی با یک شرکت آلمانی برای خرید کاتالیست وینیل استات مونومر امضا شده است، تصریح کرد: علاوه بر این، قرارداد دیگری به منظور امضای کاتالیست اتیلن‌اکساید با یک شرکت ژاپنی امضا شده است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه اولویت اول تامین کاتالیست صنایع پتروشیمی با تولیدکنندگان داخلی است، اظهار داشت: هم اکنون امکان تولید این دو کاتالیست مورد نیاز صنایع پتروشیمی در داخل کشور وجود ندارد.

پس از تحریم نفت ایران توسط کشورهای اروپایی، بسیاری از شرکت‌های غربی همچون شل انگلیس، بازل سوئیس، ایتالیا و هلند، BASF، مرک و فلوکای آلمان از فروش کاتالیست‌های نفتی و پتروشیمیایی به ایران خودداری کردند.

با این وجود در دوران تحریم، چندین طرح تولید بومی و ملی انواع کاتالیست‌های پر مصرف نفت و پتروشیمی در دستور کار صنعت نفت کشور قرار گرفته؛ به طوری‌که هم اکنون ایران در تولید بیش از 30 کاتالیست نفت، گاز و پتروشیمیایی به خودکفایی دست یافته است.

از سوی دیگر آمار نشان می دهد، در طول چهار سال گذشته تاکنون حدود 20 کاتالیست پتروشیمی و مواد افزودنی شیمیایی در داخل کشور بومی شده و پیش‌بینی می‌شود با توجه به اقدامات در دست اجرا، به‌ زودی ایران به خودکفایی کامل در تولید کاتالیست‌ها دست یابد و واردات این محصولات به پتروشیمی ایران متوقف شود

کد خبر 269483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =