باور کارکنان صنعت نفت این بود که رزمنده میدان نبرد هستند

ایستادگی عظیم کارکنان صنعت نفت در دوران دفاع مقدس، این نتیجه را به بار آورد که حتی برای یک روز هم صادرات نفت میهن اسلامی مان قطع نشد. این کارکنان شریف و خدوم همان کارکنانی بودند که روزی برای شکستن کمر رژیم ستمشاهی نفت را قطع کردند، اما در جریان دفاع مقدس دیدیم که جانانه ایستادند.

روی خوش و احوال پرسی صادقانه‌اش را می بینم و دستم را به سمت او دراز می کنم، باوجود چهره بشاش و خوش‌رویی که دارد، دستش را بلند نمی کند، لحظهای بعد با دست چپ، پاسخم را می دهد. ناخودآگاه به دست راستش نگاه می کنم. مصنوعی است. حالا متوجه شدم. محمدعلی فلاح مهرجردی، رزمنده و جانبار هشت سال دفاع مقدس و فرمانده بسیج وزارت نفت است.

فلاح مهرجردی، پزشک است و مسئولیت‌های مختلفی را در سازمان بهداشت و درمان وزارت نفت داشته است که مدیریت منابع انسانی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت، ریاست حراست بهداشت و درمان صنعت نفت، ریاست هیئت بازرسی ستاد صیانت وزارت کشور در وزارت بهداشت و ریاست سازمان بهداشت و درمان نفت تهران بخشی از آنهاست. در خلال گفت‌و‌گو بر مسئله حاکمیت تفکر بسیجی در دفاع مقدس تاکید دارد و کارکنان صنعت نفت را رزمنده هایی در خط مقدم مبارزه بر می شمارد.

مشروح گفت‌و‌گوی شانا با فرمانده بسیج وزارت نفت را به مناسبت هفته دفاع مقدس می خوانید:

چه زمانی به جبهه های جنگ تحمیلی اعزام شدید و چگونه فعالیت خود را در وزارت نفت آغاز کردید؟

15 ساله بودم که دوره آموزش نظامی را در پادگان امام حسین (ع) تهران دیدم و برای اعزام به جبهه‌ها اقدام کردم، چون قد و قواره خوبی داشتم، مرا پذیرفتند. هفت بار افتخار حضور داشتم و سه بار مجروح شدم که عمده ترین آن قطع دست در عملیات بدر بود. بعدها با توجه به علائم و آثار، متوجه شدم که در منطقه عملیاتی فاو (بهمن شیر) نیز شیمیایی شده ام. در 17 سالگی وارد صنعت نفت شدم. دیپلم نداشتم که در گزینش مرکزی وزارت نفت مشغول شدم تا این‌که دیپلم گرفتم و کارمند شدم. سال 71 دانشگاه شهید بهشتی تهران پزشکی خواندم و وقتی دوباره به وزارت نفت بازگشتم در سازمان بهداشت و درمان این وزارتخانه فعالیت خود را از سر گرفتم.

با نخستین حمله علنی و رسمی از سوی رژیم بعث عراق به ایران صنعت نفت کشور چه روندی را در پیش گرفت و مواجهه با این بحران چگونه بود؟ 

پیش از این‌که بحث را از دفاع مقدس آغاز کنم باید یک مقطع به عقب تر بازگردم. صنعت نفت و کارکنان شریف آن در  پیروزی انقلاب سهمی بسزا دارند. زمانی که انقلاب در مسیر به ثمر نشستن بود، همکاران ما در وزارت نفت، با قطع شریان‌های نفتی، نقش بزرگی را در پیروزی نهایی انقلاب اسلامی ملت ایران ایفا کردند. این در حالی بود که کارکنان شریف و کوشای صنعت نفت، همزمان مایحتاج داخلی مردم را نیز تامین می کردند. این روند در صنعت نفت کمر شاه ملعون را شکست، از این رو در اینجاست که می گویم سهم کارکنان صنعت نفت در پیروزی و به ثمر نشستن قاطعانه انقلاب اسلامی بسیار بزرگ و ارزشمند است. در آن دوران با شکوه 12 ساله بودم و به اقتضای شرایطی سنی‌ام در صحنه‌ها و فعالیت‌های انقلابی حضور داشتم، بویژه که محل سکونت ما نزدیک پادگان جی تهران بود و  از نزدیک شاهد وقایع انقلاب بودیم.

به محض پیروزی انقلاب، زمانی نگذشته بود که امید استکبار از به شکست کشاندن توان انقلاب اسلامی، ازسوی راه اندازی و هدایت درگیری های داخلی،  ناامید شد. از آن پس در حالیک ه یک سال و چند ماهی بیشتر از پیروزی انقلاب اسلامی نگذشته بود، دشمنان انقلاب، با راهبردی دیگر و با هدف به شکست کشاندن انقلاب اسلامی ایران، جنگ را در اواخر شهریور 59 آغاز کردند. با این همه وقتی تاریخ زرین دفاع مقدس را رصد می کنیم، می بینیم، با وجود این‌که کارکنان صنعت نفت، بارها در تیررس دشمن قرار داشتند و در پالایشگاه‌های ایرام شرایطی مانند جبهه جنگ را تجربه می کردند و زیر انواع موشک باران‌ها و بمباران‌های دشمن قرار گرفته بودند، جانانه و غیرتمندانه راه خود را پیشبردند و ایستادگی کردند.

ایستادگی عظیم کارکنان صنعت نفت در دوران دفاع مقدس، این نتیجه را به بار آورد که حتی برای یک روز هم صادرات نفت میهن اسلامی مان قطع نشد.  این کارکنان شریف و خدوم همان کارکنانی بودند که روزی برای  شکستن کمر رژیم ستمشاهی نفت را قطع کردند، اما در جریان دفاع مقدس دیدیم که جانانه ایستادند.

باید نکته ای دیگر را از ویژگی های منحصر به فرد صنعت نفت ذکر کنم، وزارت نفت،  تنها وزارتخانه ای است که وزیر شهید دارد، شهید محمد جواد تندگویان یکی از افتخارات صنعت نفت به شمار می رود و روحش همیشه شاهد و ناظر بر اعمال فعالیت‌های این وزارتخانه بوده است.

کدام مناطق نفتی ایران در دفاع مقدس آسیب بیشتری دید؟

از نظر تعداد دفعات بمباران‌، خارک مقام نخست را دارد و میزان آن مساوی با تعداد روزهای جنگ است و روزی در جنگ نبود که خارک بمباران نشود. اما از نظر آسیب دیدن، آبادان بیشترین آسیب را دید. درصد بسیار زیادی از این پالایشگاه از میان رفت و این درحالی رخ داد که پالایشگاه آبادان بزرگترین پالایشگاه نفتی منطقه و خاورمیانه بود.

جنگ برای یک کشور صادر کننده نفت بحران بزرگی است و به راحتی نمی توان از قطع نشدن  صادرات نفت حتی برای یک روز چشم پوشی کرد. چه عاملی سبب شد که صنعت نفت، این‌گونه در دوران دفاع مقدس در برابر همه تهدیدها بایستد و قاطعانه نگذارد که صادرات نفت کشور یک روز هم قطع شود؟

اعتقادم بر این است که در آن سالها یک اتفاقی افتاد. همدلی خاصی بین مردم و مسئولان وجود داشت که تبلورش در خط مقدم جنگ نمایان بود، نتیجه همدلی آن شد که حتی یک سانتی متر از زمین و خاک میهن عزیزمان را از دست ندادیم. همه آحاد ملت با عشق و علاقه در صحنه جنگ حاضر بودند، روستائیان، شهری‌ها، ادیان مختلف، قشور گوناگون و هر گروهی با هر سلیقه ای ... دلداده نظام شدند و پای کار آمدند. همین روحیه دلدادگی، فداکاری و ایثار و علاقه به انقلاب در صنعت نفت نیز خودش را نشان داد. کارکنان این باور را داشتند که درست است ما در خط مقدم نیستیم اما به طور مثال، همین خارک منطقه جنگی ماست، صادقانه کار می کنیم و نمی گذاریم لحظه ای صادرات نفت، به عنوان پشتوانه نظام قطع شود.

این باور در کارکنان صنعت نفت موج می زد، آنها می دانستند که با قطع احتمالی صادرات نفت، مشکلات اقتصادی گریبان گیر نظام می شود و توانایی تامین مالی برای جنگ از بین می رود. با حاکمیت این تفکر و روحیه، کارکنان صنعت نفت، در حقیقت خودشان را سربازان میدان رزم با دشمن می دانستند.

همین حالا هم این روحیه وجود دارد. وقتی مقام معظم رهبری به عسلویه تشریف آوردند، با وجود این‌که نه فضا جنگی است و نه شرایط تحمیلی دوران دفاع مقدس وجود دارد، کارکنان چنان شور و شعفی داشتند که مثال زدنی بود. مقام معظم رهبری در همانجا فرمودند" شما کارتان را جهاد فی سبیل الله بدانید و احساس خستگی نکنید»، اتفاقا شعار ما می توانیم از دل همین اقدام‌های جهادی به باور عمومی بدل شد. وقتی تعبیر مقام معظم رهبری این است، کارکنان با دلدادگی و جان و دل می ایستند و کار می کنند.  

تفکر بسیجی در دفاع مقدس چیست و چه ویژگی های دارد؟

تفکر بسیجی بر تمام دفاع مقدس حاکم بود و با توان همین تفکر توانستیم در صنعت نفت و جبهه های نبرد پیروز باشیم. گذر زمان هم نشان داد که پیروزی با ایران بود. پس از پذیرش قطعنامه شرایط سختی داشتیم و الحمد الله با همت والای کارکنان شریف و خدوم صنعت توانستیم فضا را به سمت پیشرفت پیش ببریم. پس از جنگ و با محوریت سازندگی و آبادانی،با همت والای دلیرمردان این صنعت، توانستیم خیلی از خسارت‌ها را جبران کنیم و پیشرفت‌های چشمگیر داشته باشیم. حاصل این پیشرفت ها برای نمونه کارهایی است که در عسلویه انجام شده است. هنوز در مجموعه صنعت نفت تا اهداف مطلوب راه های درازی پیش رو داریم و انتظار داریم خیلی بیشتر و بهتر، خصوصا در حوزه مخازن مشترک عمل کنیم.

با اعتقاد راسخ به تفکر بسیجی می گویم که اگر این تفکر حاکم باشد، اقتصاد مقاومتی بدون شک از گفتمان، به عمل تبدیل می شود. بن مایه و شاخصه این تفکر، ایثار است. بسیجی یعنی ایثارگری. ایثار به معنای آن است که هر چه تلاش بیشتر شود توقع هم کمتر شود . اگر فرد به اندازه وظیفه، کارش را انجام دهد که وظیفه اش را انجام داده است، کمتر از آن هم که خیانت است. همه کارکنان صنعت نفت با این تفکر، که تفکر غالب هشت سال دفاع مقدس ما بود، می توانند همچنان صنعت نفت ایران را در مسیر پیشرفت حرکت دهند.

تفکر بسیجی یعنی همه افراد در هر جایی و هر شغلی که دارند و هر کاری انجام می دهند نگاهشان حفظ و اعتلای نظام جمهوری اسلامی باشد. حضرت امام (ره) فرمودند که از اهم واجبات و اوجب واجبات حفظ نظام جمهوری اسلامی است. باید بصیرت داشته باشیم و بدانیم چه اتفاقی در حال وقوع است و ما کجای جهان ایستاده ایم.

اگر تفکر بسیجی رزمنده های دفاع مقدس نبود الان که دور تا دور ایران را آتش و خون فراگرفته است در اوج نقطه امنیت نبودیم. کارکنان صنعت نفت و همه مردمی که در این قسمت از جغرافیا به نام ایران زندگی می کنند، نظام را از خودشان بدانند و عشق شان این باشد که به هم دیگر خدمت کنند. در این مسیر به رفاه و آسایش برسند و به یاد خداوند و در مسیر او باشند. وقتی آسایش و رفاه و پیشرفت بود هدف اصلی یعنی یاد و مسیر حق، محقق می شود. این مسیر خدایی هموار نمی شود مگر با بحث های اعتقادی و ایمانی.  باید از سلایق مختلف و خطوط سیاسی که اشکال هم ندارد باشد، عبور کرد و اصالت اصلی را به آنها نداد. همه باید زیر چتر نظام و ولایت باشند. این راه است که ما را به ساحل امن نجات می رساند. تلاش کنیم با الگو گرفتن از رزمنده های دفاع مقدس، هر چه تلاشمان بیشتر باشد توقعمان کمتر شود، چشم پاکی، دست پاکی و همه فضایل اخلاقی را در خودمان رشد دهیم.

کارکنان صنعت نفت بسیار نجیب هستند و با هر سلایق و تفکرهایی می توانند با دلدادگی زیر پرچم ولایت، وقایعی که در هشت سال دفاع مقدس رقم زدند را تکرار کنند. وضعیت دنیای امروز ما دعوای میان دو تفکر است. یکی اسلام ناب محمدی که نشات گرفته از فقه پویای جعفری است و میتواند نجات بخش جامعه امروز باشد و دیگری اسلام امریکایی، همان اسلامی که در عربستان هم هست و کسی با آن مشکلی ندارد. جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدا و دوران دفاع مقدس تا کنون با اندیشه و تفکر استکبار مخالف بوده است و این رویایی تمام دین در برابر تمام کفر است. به لطف خداوند و وعده او، مستضعفین بر ارض و گیتی حاکم می شوند و ما در صنعت نفت با الهام از روحیه رزمندگان دفاع مقدس تکلیفمان را انجام می دهیم. در انتها بر خود واجب میدانم از زحمات کارکنان خدوم و شریف صنعت نفت، بویژه بسیجیان، تشکر ویژه کنم و یاد حضرت امام و شهدای انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم را گرامی بدارم و انشالله بتوانیم در سایه  توجهات حضرت حجت ابن الحسن (عج) و با اطاعت محض از فرامین رهبر معظم انقلاب در مسیر اعتلای نظام جمهوری اسلامی گام برداریم.


گروه پژوهش شانا

کد خبر 269518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =