نخستین واحد شیرین سازی فازهای 22 تا 24 وارد مدار می شود

مجری طرح توسعه فازهای 22، 23 و 24 پارس جنوبی گفت: نخستین واحد شیرین سازی این فازها با استفاده از گاز فازهای 6 تا 8 پارس جنوبی تا خردادماه سال آینده( 1396) به بهره برداری می رسد.

فرهاد ایزدجو، در گفت و گو با خبرنگار شانا، پیشرفت کلی طرح توسعه فازهای 22، 23 و 24 پارس جنوبی را 86.5 درصد در بخش EPC پالایشگاه این فازها اعلام کرد و افزود: با راه اندازی این فازها، 2 میلیارد فوت مکعب به ظرفیت برداشت گاز میدان پارس جنوبی اضافه می شود. 

هم اکنون ظرفیت برداشت ایران از میدان گازی پارس جنوبی به بیش از 430 میلیون مترمکعب در روز رسیده است. بر اساس برنامه ریزی انجام شده این میزان تا پایان امسال از رقم 500 میلیون مترمکعب در روز می گذرد.

بهره برداری از سکوهای 22 و 24A در مهرماه 1396

ایزدجو با اشاره به این‎که این فازها دارای 4 سکو هریک به میزان برداشت 500 میلیون فوت مکعب گاز در روز هستند، تصریح کرد: 2 سکوی اصلی و اقماری 22 و 24A در مجموع با ظرفیت یک میلیارد فوت مکعب تا مهرماه سال آینده ( 1396) به بهره برداری می رسد. 

سکوهای فازهای 22، 23 و 24 پارس جنوبی دارای 2 سکوی اصلی و 2 سکوی اقماری است. سکوهای 22 و 23 سکوهای اصلی این فازها و سکوهای 24A و 24B سکوهای اقماری آن را تشکیل می‎دهند که با راه اندازی آن ها در مجموع 2 میلیارد فوت مکعب ( 56 میلیون مترمکعب) به ظرفیت برداشت از میدان گازی پارس جنوبی اضافه می شود. 

ساخت سکوهای این فازها بر عهده شرکت صدراست. این شرکت طی سال‎های اخیر با مشکلات فراوان مالی مواجه بود و همین امر ساخت سکوها را با تاخیر مواجه کرده بود که با تمهید وزارت نفت و قرارگاه خاتم الانبیا، این مسئله رفع شده و در حال حاضر روند ساخت سکوها از سرعت بیشتری برخوردار شده است. 

مجری طرح توسعه فازهای 22، 23 و 24 پارس جنوبی پیشرفت EPC این 4 سکو را 74 درصد اعلام کرد و افزود: پیشرفت کلی مرحله ساخت به 59 درصد رسیده است. 

ایزدجو اولویت نخست راه‎اندازی سکوهای این فازها را سکوهای فازهای 22 سکوی اقماری 24A عنوان کرد و گفت: تا اردیبهشت ماه سال آینده (1396) مراحل ساخت این سکوها تکمیل شده و آماده راه اندازی می شوند. 

سکوی 24A در بخش ساخت از پیشرفت 62 درصدی برخوردار است

وی با اشاره به راه اندازی 2 ردیف شیرین سازی مرحله نخست این فازها در آبان ماه سال آینده، تصریح کرد: این فازها با استفاده از گاز سکوهای 22 و 24A به بهره برداری می رسند. 

ایزدجو همچنین گفت: با راه اندازی مرحله نخست این طرح، قادر خواهیم بود روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز از این فازها برداشت کنیم. 

شرکت نفت و گاز پارس نیز به نقل از ایزدجو اعلام کرده است: لازمه بهره برداری از واحدهای پالایشی، وارد مدار شدن بخش یوتیلیتی پالایشگاه است، که در حال حاضر واحد هوای ابزار دقیق، راه اندازی شده و واحد نیتروژن، واحد بخار و آب گیر نیز حداکثر تا ٣ ماه آینده (پایان آذر ماه) راه اندازی می شود.

ایزدجو اظهار کرد: خط لوله اتصال سکوی 22 به بخش خشکی این فازها تا 45 روز آینده کامل شده و به بهره برداری می رسد. 

وی پیشرفت کلی بخش حفاری سکوهای این فازها را ٧٥،٦ درصد عنوان کرد. 

به گزارش شانا، طرح توسعه فازهای ٢٢ تا ٢٤ پارس جنوبی با هدف تولید روزانه ٥٦,٦ میلیون مترمکعب گاز ترش، ٧٥ هزار بشکه میعانات گازی، ٤٠٠ تن گوگرد، دو هزار و ٨٧٠ تن ال پی جی و دو هزار و ٧٤٠ تن اتان در حال انجام است. شرکتهای صدرا و پتروسینا آریا پیمانکاران توسعه این فازها هستند. 

کد خبر 269519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =