۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۹
  • کد خبر: 269607

پس از آن‌که نیکلاس مادورو رییس جمهور ونزوئلا در یک کنفرانس خبری در ضمن اجلاس جنبش عدم تعهد، دستیابی به توافق نفتی را بسیار نزدیک دانست، بازار به افزایش بهای نفت امیدوار شده است.

به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه جهان اقتصاد، در تازه‌ترین اظهار نظر، محمد بارکیندو دبیر کل اوپک از تعهد ایران به دستیابی به توافق بر سر تثبیت بازار نفت بین کشورهای عضو و غیر عضو اوپک سخن گفت.

وی در مصاحبه‌ی تلویزیونی خبرگزاری بلومبرگ گفت: بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت و حسن روحانی رییس جمهور ایران به من اطمینان داده اند که ایران از هر اقدام ممکنی برای به اجماع رسیدن با اعضای اوپک و نیز کشورهای غیر عضو اوپک حمایت خواهد کرد و افزود: من کاملا از این ابراز اطمینان آن‌ها راضی هستم. اشاره‌ی وی به سفرش به تهران و دیدارهایش با وزیر نفت و رییس جمهور کشورمان است که در همین ماه صورت گرفت.

نشست سازمان کشورهای صادر کننده نفت در هفته آینده در کشور الجزایر برگزار می‌شود. بارکیندو پیش از این اعلام کرده بود که کشورها در نشست آتی صرفا به مشورت درباره‌ی اوضاع بازار خواهند پرداخت و بنابراین هیچ تصمیمی اتخاذ نخواهد شد. با این حال سخنان امیدوار کننده‌ی مادورو پس از این اظهار نظر منفی، بهای نفت را بالا برد. الوخیو دل پینو وزیر نفت ونزوئلا نیز روز سه شنبه ابراز امیدواری کرد که دستیابی کشورهای تولید کننده عضو و غیر عضو اوپک به توافق، قیمت‎ هر بشکه نفت را ١٠ تا ١۵ دلار افزایش خواهد داد. هم‌چنین دبیر کل اوپک افزود: وزرای انرژی و نفت کشورهای عضو اوپک به سختی در تلاش هستند تا در نشست پیشِ‌رو به توافقی غیررسمی برای ثبات بازار که بتواند نظر کشور روسیه را نیز جلب کند، دست پیدا کنیم.

کشور ما پس از سال‌های تحریم تولید نفت خود را برای بازیابی سهم از دست رفته تولیدش افزایش داده است. پیش از این در همین ماه، محسن قمصری مدیر امور بین‌الملل شرکت نفت گفته بود که در نشست الجزایر برای ایران بسیار زود خواهد بود که بر سر تثبیت تولیدش به مذاکره بپردازد.

گزارش‌ها حاکی از دستیابی به توافقی یک ساله برای محدودسازی تولید نفت بین اعضای اوپک و کشورهای غیر عضو این سازمان برای تثبیت بازار است. با این حال تاکنون جزئیاتی از این خبر فاش نشده است.

به گزارش اویل پرایس محمد بارکیندو این خبر را تایید کرده است. هم‌چنین نماینده‌ی دائم روسیه در سازمان کشورهای تولید کننده نفت تایید کرده است که این کشور از توافقی برای تثبیت یک ساله‌ی بازار نفت حمایت می‌کند. تحلیلگران بازار نفت امکان تحقق این توافق را مثبت ارزیابی می‌کنند. روز دوشنبه وزیر انرژی الجزایر اظهار کرده بود که با اعمال هرگونه فریز نفتی توسط اوپک، بازار حداقل برای شش ماه به ثبات می‌رسد. یک منبع نزدیک به این موضوع نیز به رویترز گفت: گمان می‌کنم که به احتمال زیاد به توافق برسیم. با این حال وی افزوده است که در در نشست الجزایر تصمیمی گرفته نخواهد شد و اتخاذ هر تصمیمی به نشست ماه نوامبر موکول شده است. منظور وی نشست رسمی اوپک در وین است که در تاریخ ۳۰ نوامبر برگزار خواهد شد.

کد خبر 269607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =