۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۰
  • کد خبر: 269622
لیبی در آستانه فروپاشی مالی است

یک مقام بلندپایه نفتی لیبی در باره فروپاشی مالی این کشور در صورت افزایش نیافتن صادرات نفت آن، ابراز نگرانی کرد.

به گزارش فرانس‎پرس از طرابلس، مصطفی صنع‎الله، رئیس شرکت ملی نفت لیبی، هشدار داد که اگر صادرات نفت این کشور هر چه سریع تر از سر گرفته نشود، لیبی سال آینده میلادی (2017)، با فروپاشی مالی روبرو می خواهد شد.

وی به فرانس‎پرس گفت: بر کسی پوشیده نیست که ما در مسیر فروپاشی مالی قرار داریم. کسری بودجه ما فراوان است و نیمی از ذخایر خود را در چند سال گذشته هزینه کرده‎ایم.

صنع‎الله این سخنان را پس از بارگیری یک کشتی نفتکش از بندر راس‎لانوف لیبی در روز چهارشنبه (31 شهریور ماه) بیان کرد.

فعالیت پایانه راس‎لانوف از سال 2014 به این سو به علت بحران و هرج‎ومرج در این کشور عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در شمال آفریقا، متوقف بوده است. 

این محموله 776 بشکه ای، همچنین نخستین صادرات نفت این کشور از هنگام تصرف پایانه های نفتی در هفته گذشته به دست نیروهای ژنرال خلیفه حفتر، از فرماندهان سابق ارتش لیبی، به شمار می رود.

صادرات روزانه لیبی، عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک)، از یک میلیون و 600 هزار بشکه نفت پیش از قیام سال 2011 علیه معمر قذافی حاکم مستبد این کشور، به حدود یک چهارم کاهش یافته و در ماه های اخیر حتی به 290 هزار بشکه در روز رسیده است. 

به گفته صنع‎الله، تولید نفت لیبی اخیرا اندکی افزایش یافته و به 390 هزار بشکه در روز رسیده است.

وی افزود: هنوز آمار رسمی در باره مجموع زیان درگیری های داخلی و هرج و مرج در لیبی وجود ندارد، اما زیان تولید نشدن نفت از سال 2013 به این سو معادل بیش از 100 میلیارد دلار (90 میلیارد یورو) است.

به گفته صنع الله، نفت می تواند و باید انگیزه وحدت باشد و ما باید همگی برای افزایش تولید، صادرات و درآمد، تلاش و همکاری کنیم، زیرا همه ما از یک اقتصاد سالم بهره‎مند خواهیم شد.

لیبی با حدود 48 میلیارد بشکه ذخیره نفتی، دارای بزرگ‎ترین ذخایر نفت قاره آفریقاست.

شرکت ملی نفت لیبی گفته است که به دولت وفاق ملی مستقر در طرابلس وفادار است و دولت وفاق ملی نیز اعلام کرده است که از تلاش‎های شرکت ملی نفت برای افزایش صادرات نفت حمایت می کند.

صنع الله هشدار داد: لیبی بدون افزایش سریع صادرات، تا سال 2017 کاملا ورشکسته خواهد شد.

کد خبر 269622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =