بررسی امکان ذخیره سازی دی‌اکسیدکربن در دریای خزر

امکان ذخیره‌سازی دی‌اکسید کربن در دریای خزر از سوی پژوهشگاه صنعت نفت بررسی شد.

به گزارش شانا با مطرح شدن مباحث انرژی‌های تجدیدپذیر و انرژی هسته‌ای، افزایش بازده سوخت‌های فسیلی و ذخیره‌سازی دی‌اکسید کربن اهمیت بسیاری یافته است. از طرفی با توجه به اینکه سوخت‌های فسیلی عامل اصلی ورود گازهای گلخانه‌ای به اتمسفر است، جمع‌آوری گاز دی‌اکسید کربن یکی از روش‌هایی مورد توجه در این حوزه است.

زیرا دی‌اکسید کربن از این قابلیت برخوردار است تا در سازندهای مختلف زیر سطح زمین رسوب کند. از این‌رو روش‌های مختلفی برای ذخیره‌ساری دی‌اکسید کربن جمع‌آوری شده وجود دارد که می‎توان به روش‌هایی همچون ذخیره‌سازی در سازندهای زمین‌شناسی نفتی و گازی، ذخیره‎سازی در سازندهای زغال سنگی، ذخیره‎سازی در اعماق اقیانوس‌ها و یا تبدیل شیمیایی دی‌اکسید کربن به مواد معدنی که از لحاظ ترمودینامیکی پایدارند، اشاره کرد.

از طرفی تحرک زیاد دی‌اکسید کربن در حالت گاز یا مایع و یا در نقطۀ فوق بحرانی سیال که بر اثر فشار و دما در این شرایط واقع شده، نیازمند شرایط خاصی برای نگهداری و ترزیق این گاز است. به همین دلیل دفن دی‌اکسید کربن در اعماق اقیانوس‌ها روشی کاراست.

دفن دی‌اکسید کربن در ایران هم به صورت هیدرات در دریای خزر امکان‌پذیر است که در بررسی «توانایی ذخیره‌سازی دی‌اکسید کربن در حوزه دریای خزر» با در نظر گرفتن ویژگی‌های زمین‌شناسی، زمین گرمایی ـ انرژی حرارتی موجود در پوستهٔ جامد زمین ـ فشار کف و زیر سازند، مناسب‌ترین روش‌ ذخیره‌سازی دی‌اکسید کربن در این دریاچه ارزیابی شده است.

بر اساس گزارش پژوهشی ارائه شده، نخست توانایی دفع دی‎اکسید کربن، عمق سنجی، جریان زمین گرمایی، رسانایی گرمایی و گرادیان دمایی رسوبات دریای خزر ارزیابی شده که مشخص شد عمق دریاچه در هیچ نقطه‌ای از 3000 متر بیشتر نشده تا توانایی فشرده‌سازی و چگال‌تر کردن این گاز فراهم شود. بنابراین احتمال وجود منطقه شناوری معکوس در این دریا تقریبا صفر است. اما فشار و دمای مناسب برای ایجاد هیدرات دی‌اکسید کربن در این حوزه وجود دارد.

بر این اساس بررسی‌‌ها حاکی از آنست که تبدیل دی‌اکسید کربن به هیدرات این گاز و ذخیره‌سازی آن به صورت جامد در کف دریا از میان روش‌های موجود، مناسب‌ترین روش است. همچنین مطالعات نشان‌دهندۀ توانایی بالای ذخیره‌سازی دی‌اکسید کربن در ماسه سنگ‌های زیرین دریای خزر است.
کد خبر 269628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =