فاز دوم  توسعه میدان شاه‌دنیز 18 میلیارد دلار هزینه دارد

شرکت انگلیسی بی پی برآورد می‌کند که فاز دوم توسعه میدان گازی شاه‌دنیز در جمهوری آذربایجان نزدیک به 18 میلیارد دلار هزینه در بر خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری اویل پرایس، شرکت انگلیسی بی پی اعلام کرد که هزینه توسعه فاز دوم میدان گازی فراساحلی شاه‌دنیز و توسعه خط لوله «قفقاز جنوبی» در مجموع حدود 18 میلیارد دلار خواهد بود؛ حدود 82 درصد از این طرح هم اکنون تکمیل شده است.

حجم ذخایر گاز و میعانات گازی میدان فراساحلی شاه‌دنیز به ترتیب یک تریلیون و 200 میلیارد متر مکعب و 240 میلیون تن برآورد شده است.

فاز دوم توسعه میدان شاه‌دنیز قرار است پس از توسعه خط لوله‌ قفقاز جنوبی و ساخت خطوط لوله ترنس-آناتولین و ترنس-آدریاتیک، گاز جمهوری آذربایجان را به بازارهای ترکیه و اروپا صادر کند.

پس از اجرای فاز دوم توسعه میدان شاه‌دنیز، برداشت سالانه گاز این میدان از 9 میلیارد متر مکعب به 16 میلیارد متر مکعب خواهد رسید.

شرکت بی پی 28.8 درصد، شاه‌دنیز آذربایجان 10 درصد از سهام پروژه برداشت از میدان شاه‌دنیز آذربایجان را در اختیار دارند؛ از جمله دیگر سهامداران اصلی آن می‌توان به شرکت اس سی جی (SCG) با 6.7 درصد، شرکت ملی نفت مالزی (پتروناس) با  15.5 درصد، لوک اویل روسیه و شرکت ملی نفت ایران (NIOC) هر کدام با 10 درصد اشاره کرد؛ همچنین شرکت ملی نفت ترکیه (تی پی ای او) در این پروژه 19 درصد سهام دارد.

تلاش‌ها برای توسعه پایانه نفت و گاز سنگچال نیز طبق برنامه مصوب ادامه دارد.

قرارداد توسعه میدان شاه‌دنیز چهارم ژوئن سال 1996 میلادی امضا شد.

کد خبر 269645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =