۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۳
  • کد خبر: 269647
چالش های رویاروی اوپک کاهش یافته است

یک کارشناس نفت گفت که چالش های رویاروی اوپک نسبت به قبل کاهش یافته است.

دیو پورسل، مدیرعامل و رئیس بخش پژوهش‎های کلان شرکت تودور، پیکرینگ، هالت در هیوستون، با اشاره به نشست غیررسمی این هفته اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک)، به پایگاه خبری ریگزون گفت: این انتظار و خوش بینی وجود دارد که توافقی به دست آید، زیرا دشواری های پیش رو، اکنون کمتر از قبل شده است.

قرار است نشست غیر رسمی اوپک روز چهارشنبه (هفتم مهر ماه) در حاشیه مجمع بین‏‎المللی انرژی از پنجم تا هفتم مهر ماه در الجزیره، پایتخت الجزایر، برگزار شود.

قیمت‎های نفت از بالای 100 دلار برای هر بشکه در سال 2014 با فراتر رفتن عرضه از تقاضا به شدت کاهش یافته و اکنون به حدود 40 دلار برای هر بشکه رسیده است.

به گفته پورسل، پیشنهاد تثبیت تولید به طور عمده بر اساس واقعیات شکل گرفته است، زیرا عراق و لیبی عضو اوپک، نمی توانند دستکم در کوتاه مدت، نفت بیشتری تولید کنند، زیرا عراق به سرمایه گذاری قابل توجهی نیاز دارد و تولید لیبی نیز به علت ناآرامی های سیاسی، متزلزل است. این بدان معنا نیست که ایران و عراق و بقیه کشورهای عضو اوپک نمی‎توانند در طول زمان، تولید خود را افزایش دهند، بلکه به سرمایه گذاری زیادی نیاز دارند.

با این حال پورسل گفت: حتی اگر توافق در باره تثبیت تولید نمایشی باشد، اما بی معنی نخواهد بود. زیرا توانایی اعضای اوپک برای دستیابی به توافق در باره یک موضوع از اهمیت برخوردار است.

وی افزود: این تصور ایجاد شده بود که وجود اوپک بی فایده و بی مورد است، اما این پرسش پیش می‎آید که اگر این طور است، پس چرا همه روزه در باره آن سخن می‎گوییم.

هر چند که به نظر بسیاری از تحلیل گران از جمله پورسل، کاهش تولید بعید است. مسکو نیز گفته است که کاهش تولید روسیه مطرح نیست.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، به تازگی گفت که پیشنهادی برای کاهش تولید نفت این کشور مطرح نشده و یکی از گزینه‎ها، حفظ میزان تولید در سطح کنونی به مدت 6 ماه است.

بر اساس یک گزارش تازه رویترز، منابع ناشناس گفته‎اند که عربستان سعودی در صورتی مایل به پذیرش کاهش تولید نفت خام خواهد شد که ایران نیز افزایش تولید خود را متوقف کند.

ایران قاطعانه گفته است که تثبیت سطح تولید را تا هنگامی که تولید خود را به سطح پیش از تحریم ها نرساند، بررسی نخواهد کرد، و به زودی به این سطح دست خواهد یافت.

کد خبر 269647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =