برآورد احتمال خطای انسانی در فرایند صدور پروانه کار در صنعت پتروشیمی

امروزه واکاوی قابلیت اطمینان انسان به یکی از مراحل ضروری در ارزیابی ریسک احتمالی صنایع بدل شده است.

به گزارش شانا، در سال‌های اخیر استفاده از سامانه‌های حفاظتی در فناوری‌ها سبب کاهش خیره‌کننده حوادث ناشی از نقص تجهیزات شده است، با این حال قابلیت اطمینان یک سامانه افزون بر نقض تجهیزات به نقض انسان یا خطای انسانی هم بستگی دارد.

از این‌رو فرآیند واکاوی قابلیت اطمینان انسان، شناسایی خطای انسانی و تعیین احتمال وقوع خطا را ارزیابی می‌کند که در صورت پیاده سازی مناسب منجر به افزایش قابلیت اطمینان و کاهش احتمال خطای انسانی خواهد شد.

یکی از فعالیت‎های حساس و بحرانی و مستعد نسبت به خطاهای انسانی در صنایع فرآیندی، فعالیت‌های تعمیر و نگهداری است و از آنجا که برای انجام هر گونه عملیات تعمیر و نگهداری نیاز به صدور پروانه کار است، رخداد هرگونه خطا در فرآیند صدور پروانه کار می‎تواند وقوع خطای انسانی را در پی داشته باشد.

به عبارتی پروانه کار که به منظور تامین ایمنی و هماهنگی در میان فعالیت‌های کاری مختلف برای اجتناب از تناقض استفاده می‌شود، خود مستعد خطای انسانی است. از این‌رو در مطالعه‌ای «احتمال خطاهای انسانی در وظایف شغلی فرایند صدور پروانه کار در صنعت پتروشیمی» ارزیابی شده است.

در این مطالعه ابتدا وظایف شغلی فرایند صدور پروانه کار با استفاده از روش واکاوی سلسله مراتبی بررسی شده است. سپس عوامل موثر بر خطاهای انسانی در هر کدام از وظایف شغلی شناسایی و با بهره‌گیری از این عوامل احتمال سبک‌های رفتاری مهارت‌بنیان، قانون‌بنیان و دانش‌بنیان تعیین شد. سرانجام هم با استفاده از روش رویکرد مهندسی، احتمال خطاهای انسانی برآورد شد.

یافته‌های بررسی حاکی از آنست که بیشترین و کمترین میزان احتمال خطای انسانی در میان وظایف شغلی صدور پروانه کار به ترتیب مربوط به وظیفه شغلی آزمایش گازهای قابل اشتعال با 38 درصد و آزمایش گازهای سمی و تست اکسیژن با احتمال 4.49 درصد بود. 

در میان سبک‌های رفتاری نیز بیشترین و کمترین احتمال به ترتیب مربوط به سبک رفتاری مبتنی بر دانش با 60 درصد و سبک رفتاری مبتنی بر مهارت با احتمال 7.14 درصد بود. در مجموع میانگین احتمال خطاهای انسانی در وظایف شغلی صدور پروانه کار 0.14650 برآورد شده است.
کد خبر 269665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =