بخاری سازگار با محیط زیست تولید شد

محققان گروه انرژی‎های تجدیدپذیر پژوهشگاه نیرو موفق شدند بخاری «زیست توده سوز» را طراحی کرده و بسازند که ضمن سازگاری با محیط زیست، نزدیک به 90 درصد بازدهی دارد.

به گزارش شانا به نقل از پژوهشگاه نیرو، مهدی رضایی، کارشناس گروه انرژی‌های تجدیدپذیر پژوهشگاه نیرو با اشاره به طراحی و ساخت بخاری زیست توده سوز در این پژوهشگاه، افزود: تامین انرژی از ضایعات چوبی و کشاورزی یکی از اهداف اصلی طراحی و ساخت این دستگاه است.

زیست توده (Biomass) یا بیومس یک منبع تجدید پذیر انرژی است که از مواد زیستی به دست می‎آید.

به گفته این مقام مسئول، بسیاری از مناطق کشور برای تامین انرژی و سیستم گرمایش که از هیزم و چوب درختان استفاده می‎شود، بنابراین در این مناطق می‎توان از این بخاری بهره برد؛ این نوع بخاری در همه نقاط کاربرد دارد، اما در اختیار داشتن سوخت مناسب اهمیت دارد.

وی تاکید کرد: استفاده از چوب درختان برای تامین انرژی با وجود بازده حرارتی پایین، آلودگی زیادی را نیز وارد چرخه محیط زیست می‎کند.

رضایی افزود: کشورمان ضایعات چوبی زیادی دارد که بلااستفاده مانده و هدر می‎رود و نیاز است که در فرآیندی از آنها استفاده بهینه صورت گیرد.

وی گفت: براساس این پروژه با استفاده از ضایعات مزبور، سوختی به نام «پلت» تولید می‎شود که نسبت به چوب معمولی انرژی بالاتری دارد، همچنین از دیگر مزایای این سوخت، این است که زمان کاربرد آن در بخاری زیست توده سوز بازده حرارتی بالایی را ایجاد می کند.

کارشناس گروه انرژی‌های تجدیدپذیر پژوهشگاه نیرو بازده حرارتی بالا و آلودگی کمتر را از مزایای این بخاری که در ایران طراحی و ساخته شده دانست و گفت: در مقایسه با نمونه‎های مشابه کشور اتریش و چین در آزمایش‎ها مشخص شد که این بخاری همتراز با تولید نوع اتریشی و بالاتر از بخاری چینی است.

رضایی اضافه کرد: این بخاری از قابلیت گرم کردن یک فضای 50 مترمربعی برخوردار است و با کانال کشی می‎توان به همه اتاق‎ها به صورت یکنواخت گرما رسانده و آب گرم تامین کرد.

کد خبر 269681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =