نمایندگان ایرباس و بوئینگ به ایران می‌آیند

وزیر راه و شهرسازی با بیان این که در حال مذاکرات نهایی مالی درباره ایرباس هستیم گفت: ما مذاکرات حقوقی خود را داریم و به همین منظور نمایندگان ایرباس و بوئینگ این هفته برای تکمیل مذاکرات وارد ایران شده و گفت و گوهای فنی ادامه خواهد یافت.

به گزارش شانا، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، دیروز (شنبه، سوم مهرماه) در حاشیه چهارمین نمایشگاه بین‌المللی دریایی، در این مورد گفت: با ورود نمایندگان ایرباس و بویینگ، مذاکرات حقوقی برای خرید هواپیما از این شرکت‌ها ادامه می‌یابد تا بتوانیم روند خرید هواپیما را سرعت بخشیم.

وی با بیان این که مذاکرات فنی با شرکت‌های ایرباس و بویینگ در ایران ادامه می‌یابد، افزود: با انتخاب نوع هواپیمای مورد نظر درصدد هستیم همه زوایای خرید هواپیما مورد توجه جدی قرار گیرد.

اصغر فخریه کاشان، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل نیز در این مورد از مذاکره با ایرباس برای خرید 111 فروند هواپیما با اعتبار کمتر از 10 میلیارد دلار خبر داد و گفت: نمایندگان بویینگ تاکنون 4 بار به ایران آمده و با یکدیگر مذاکره داشته و موافقت‌نامه عدم افشای اطلاعات را نیز امضا کرده‌ایم.

 رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نیز پش از این گفته بود: با صدور مجوز اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (OFAC) راه های اولیه خرید هواپیما هموار شد.

وی درباره مذاکره با ایرباس برای خرید هواپیماهای نو نیز افزود: مذاکرات با ایرباس متوقف نشده و کماکان ادامه دارد، علت نیز این است که درباره بندهایی از قرارداد ما با ایرباس هنوز توافق نشده و باید درباره موضوع‌های مختلفی به توافق نهایی برسیم.

صدور مجوز اوفک (سازمان وابسته به وزارت خزانه داری آمریکا) برای فروش هواپیما به ایران و ورود تعدادی هواپیما تا پایان سال 2016 یکی از مهم‌ترین رویدادهای اقتصادی کشور در هفته گذشته بود، به طوری که بسیاری از روزنامه های کشور این موضوع را به طور گسترده‌ای پوشش دادند.

 روز چهارشنبه، مطابق با 21 سپتامبر 2016 خبری مبنی بر موافقت وزارت خزانه داری آمریکا با فروش ١٧ فروند هواپیمای شرکت ایرباس به ایران اعلام شد .

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد  منابعی در صنعت هوانوردی آغاز صدور مجوز فروش و تحویل هواپیماهای مسافربری به ایران را تایید می‌کنند، این منابع می‌گویند که وزارت خزانه داری آمریکا تاکنون 2 مجوز صادر کرده که به شرکت فرانسوی ایرباس اجازه می‌دهد شماری از هواپیماهای وعده داده شده به ایران را تحویل دهد، همچنین، سخنگوی شرکت ایرباس تایید کرد که 2 مجوز را از آمریکا دریافت کرده است که در مجموع اجازه انتقال فوری 17 هواپیما را به ایران می‌دهد.

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در اجلاس هوانوردی کاپا که بهمن ماه سال گذشته در تهران برگزار شد، گفت: برداشتن موانع از پیش روی صنعت هوانوردی تنها تقاضای ایران نبوده، بلکه این یک تقاضای جهانی است.

به نظر می‌رسد پس از گذشت 40 سال، سرانجام طلسم خرید مستقیم هواپیما از شرکت‌های هواپیماسازی بزرگ دنیا شکسته شود، اکنون شواهد حاکی است پس از اجرای برجام، بار دیگر خرید مستقیم هواپیماهای نو از شرکت‌هایی چون بویینگ و ایرباس از سر گرفته خواهد شد.

کد خبر 269694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =