مدل‌سازی تشکیل رسوب‌های معدنی در فرآیند تزریق آب

تزریق آب به مخارن نفتی یکی از روش‌های ازدیاد برداشت نفت به شمار می آید.

به گزارش شانا، از تزریق آب برای تثبیت و تقویت فشار طبیعی مخزن در زمان برداشت نفت استفاده می‌شود که یکی از مشکلات ایجاد شده در این فرآیند، تشکیل رسوب در اثر تغییر دما یا فشار و اختلاط آب تزریقی با آب سازند در چاه‌های تزریقی و یا در سنگ مخزن است.
 
از جمله رسوب‌های اصلی ایجاد شده در مخازن می‌توان به کربنات کلسیم، سولفات کلسیم، سولفات باریم، کلرید سدیم و سولفات استرانسیم اشاره کرد.

بر اساس بررسی ‌های انجام شده، فرآیند «فوق اشباع نسبی» مهم‌ترین عامل تشکیل رسوب شناخته شده است. به عبارتی مقدار رسوب تشکیل شده در فرآیند تزریق آب، تابعی است از نسبت اختلاط آب‌ها، آنالیز دو آب، دما و فشار در هر نقطه از مخزن. زیرا زمانی‌که آب تولیدی از مخزن دوباره به درون آن تزریق می‌شود، به دلیل خروج گازهایی دی‌اکسید کربن و سولفید هیدروژن از آب در سر چاه و تغییر آنالیز و pH آب، مشکلاتی در زمینه سازگاری آب‌ها ایجاد شده و رسوب به وجود خواهد آمد.

با این حال یکی از روش‌های ازدیاد برداشت از دو مخزن سیری و نصرت، تزریق آب خلیج فارس به مخازن فوق است که مدل‌سازی ترمودینامیکی آن در پژوهش «تشکیل رسوب‌های معدنی در فرآیند تزریق آب» ارزیابی شده است.

بر اساس گزارش پژوهشی ارائه شده، معادله NRTL برای پیش‌بینی تشکیل رسوب در اثر اختلاط آب‌ها به کار گرفته و کمیت فوق اشباع نسبی، برای دماها و فشارهای مختلف، بر حسب درصد آب دریا محاسبه و رسم شده است.

نتایج نشان می‌دهند که با افزایش دما، مقدار رسوب‌های سولفات استرانسیم و کلسیم افزایش و مقدار رسوب سولفات باریم کاهش می‌یابد. افزایش فشار نیز سبب کاهش مقدار رسوب‌های سولفات می‌شود. 

کد خبر 269723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =