سرپرست بهداشت، ایمنی و محیط زیست (اچ ‌اس‌ یی) شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند از برنامه این شرکت برای ایجاد 200 هکتار فضای سبز خبر داد.

حبیب ا... شهنازی با بیان این که 90 هکتار از زمین این پالایشگاه پیش از اجرای طرح توسعه زیرپوشش فضای سبز بوده است، به خبرنگار شانا گفت: با اجرای این طرح 40 هکتار از مجموع زمین‌های زیرپوشش فضای سبز به تاسیسات و واحدهای جدید اختصاص یافت.

وی اعلام کرد: با توجه به اهمیت فضای سبز در محیط‌های صنعتی، افزایش 23 هکتار فضای سبز جدید در دستور کار قرار گرفت، به طوری که هم‌اکنون مجموع فضای زیرپوشش گیاهی پالایشگاه نفت امام خمینی(ره) به 73 هکتار رسیده است.

شهنازی با بیان این که درصددیم فضای سبز این پالایشگاه را سالانه 10 درصد افزایش دهیم، گفت: با اجرای این برنامه فضای سبز پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند به 200 هکتار افزایش خواهد یافت.

وی درباره نظارت بر فعالیت‌های تعمیراتی از سوی این واحد افزود: با توجه به حوادث پارسال، مطالعات و آسیب‌شناسی‌هایی درباره علل وقوع حوادث انجام شد که براساس آن دستورعمل‌های اچ‌ اس‌ ای با وسواس و سخت‌گیری بیشتری مورد توجه قرار گیرد.

سرپرست اچ‌ اس‌ ای پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند ادامه داد: پیرو این مطالعات و آسیب شناسی‌ها، فعالیت‌هایی که هنگام انجام تعمیرات اساسی ممکن خطرآفرین باشند، شناسایی و به صورت یک کتابچه به کارکنان (رسمی و پیمانکار) ارائه شد.

به گفته وی با توافق صورت گرفته با وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی  درباره آموزش افراد پیش از ورود به محیط‌های صنعتی مقرر شد تا افرادی که در قالب پیمانکار برای انجام تعمیرات اساسی وارد پالایشگاه می‌شوند، به وسیله شرکت‌های معتمد وزارت کارآموزش لازم را فرا گیرند و با دریافت گواهینامه اچ ‌اس‌ ای پالایشگاه به این مهم مبادرت ورزند.

شهنازی اظهارکرد: با اعمال کنترل‌ها و سخت گیری های لازم  در حوزهHSE خوشبختانه تعمیرات اساسی اردیبهشت ماه امسال بدون هیچ گونه حادثه انجام شد.

اجرای طرح شناسایی محیط‌های پر خطر

وی اجرای طرح شناسایی محیط‌های پر خطر را از دیگر طرح‌هایی برشمرد که تحقق آن به کاهش حوادث در محیط‌های صنعتی منجر خواهد شد.

سرپرست اچ‌ اس‌ ای پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند گفت: با اجرای این طرح درصددیم که مهم ترین دلایل بالا بودن گاز در محیط‌های صنعتی را دریابیم.

به گفته شهنازی این طرح هم‌اکنون در مرحله عقد قرارداد است.

وی تصفیه سیستم‌های بسته تنفسی مانند اتاق کنترل را دیگر طرح‌های حوزه اچ ‌اس‌ ‌ای اعلام کرد و گفت: سنجش گازهای خروجی از دودکش کوره‌های پالایشگاه که یکی دیگر از طرح‌های حوزه اچ‌ اس‌ ‌ای است که با هدف سالم سازی محیط زیست در دستور کار قرار گرفته است. سرپرست اچ‌ اس‌ ای پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند افزود: هم‌اکنون گاز خروجی یکی از دودکش‌ها به صورت پایلوت اندازه‌گیری و گزارش آن نیز آنلاین به محیط زیست ارائه می‌شود.

وی در پایان اعلام کرد: استفاده از پساب‌های صنعتی تصفیه آب‌های غیرصنعتی (حاوی مواد شیمیایی) امحای ضایعات صنعتی غیرقابل استفاده و ارسال ضایعات قابل استفاده به شرکت‌هایی مانند عایق‌های نسوز و سیمان سازی از دیگر فعالیت‌های حوزه اچ ‌اس‌ ای است.

به گزارش شانا، شرکت پالایش نفت امام خمینی تولیدکننده بنزین یورو ۴ یکی از مهمترین پالایشگاه های نفت کشور است.

پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند (پالایشگاه اراک) یکی از شرکت های فرعی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران است که به عنوان بزرگترین پالایشگاه تک واحدی ایران در سال ۱۳۷۲ با ظرفیت اسمی ۱۵۰ هزار بشکه در روز راه اندازی شد.

همچنین نخستین پالایشگاهی است که کار مطالعه و عملیات اجرای آن بعد از انقلاب اسلامی و در نخستین سال بعد از جنگ تحمیلی آغاز شد. پس از مدتی با تلاش و کوشش نیروهای متعهد و متخصص ظرفیت تولید پالایشگاه به ۱۷۱ هزار بشکه در روز رسید.

تغییر الگوی مصرف محصولات نفتی کشور از محصولات میان تقطیر به بنزین و همچنین ارتقاء کیفیت محصولات تولیدی مطابق با الزامات زیست محیطی و استانداردهای بین المللی مسئولان را بر آن داشت که طرح افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت فرآورده های پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند را تصویب و ابلاغ کنند.

با اجرای این طرح ظرفیت تولید پالایشگاه از ۱۷۰ هزار بشکه در روز به ۲۵۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است. همچنین تولید بنزین به میزان ۱۲ میلیون لیتر در روز در ازاء کاهش تولید نفت کوره افزایش یافته است.

در حالی که خوراک پالایشگاه از ۱۰۰ درصد نفت خام شیرین و سبک به مخلوط ۵۵ درصد سبک و ۴۵ درصد نفت خام سنگین تغییر یافته است. محصولات پالایشگاه با مشخصات و کیفیت استانداردهای ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ اروپا به بازار عرضه می شود.

کد خبر 269766

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =