مناطق نفت‌خیزجنوب؛ نماد مقاومت 8 سال دفاع مقدس

تاسیسات و کارخانه های شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در طول سال‌های جنگ خسارتهای زیادی از حمله های متعدد هوایی و موشکی را تحمل کرد؛ با این حال به عنوان سکاندار کشتی اقتصاد کشور تا واسین روزهای جنگ برنامه حفظ توان و استمرار تولید به میزان متوسط سه میلیون بشکه در روز را به سرانجام رساند.

به گزارش شانا، خدارحم محمدرضایی که اکنون ریاست بازرسی و پاسخویی به شکایات شرکت ملی مناطق نفت‌خیزجنوب را عهده دار است، در سال 1339 د رمیانکوه امیدیه متولد شد، دوران پیش از انقلاب در تظاهرات ضد رژیم شاهنشاهی حضوری فعال داشت و در سال 59 و همزمان با تجاوز رژیم بعث عراق به خوزستان، راهی جبهه‌های حق علیه باطل شد و به عنوان یکی از رزمندگان ایران اسلامی در کنار سردارهور (شهید علی‌هاشمی)، شهید اسماعیل دقایقی و ... از کیان ایران اسلامی حراست و پاسداری کرد.

در سوابق محمدرضایی، فرماندهی حوزه مقاومت بسیج شهید تندگویان (وزارت نفت – جنوب) در سال‌های 1370-1364، ریاست خدمات و پشتیبانی مهندسی و ساختمان، مهندس ارشد هزینه‌ها، مدیریت بازرگانی شرکت خدمات رفاهی، مهندس ارشد هزینه‌ها به چشم می خورد.

به پاسداشت آن ایام و هفته دفاع مقدس پای خاطرات و بازخوانی آن ایام با خدارحم محمدرضایی، جانباز و رزمنده هشت سال دفاع مقدس نشستیم. متن گفتگوی نشریه مشعل را با هم می خوانیم:

مسجد حجت زیتون کارگری کانون انقلابیون و رزمندگان

پیش از پیروزی انقلاب در تظاهرات علیه رژیم پهلوی و فعالیت‌های انقلابی مشارکت داشتم و در بهمن 57 تا اسفند 58 نیز، عضو کمیته انقلاب اسلامی مسجد حجت منطقه زیتون کارگری اهواز بودم، خرداد 59 موفق به اخذ مدرک دیپلم شدم، همزمان با آغاز جنگ تحمیلی در شهریور سال 1359 به عضویت بسیج درآمدم و برای پشتیبانی از رزمندگان، ستاد پشتیبانی از ارتش به فرماندهی زنده یاد عبدالهادی کرمی به عهده پایگاه بسیج مسجد حجت زیتون کارگری بود و در آنجا از مهمات‌ سپاه حمیدیه نیز که در مسجد بودند، محافظت می کردیم.

حضور در عملیات‌ مختلف دفاع مقدس

از ابتدا تا پایان جنگ تحمیلی در مسئولیت‌های عملیاتی، پشتیبانی و ... فعالیت کردم.

در عملیات‌های متعددی همچون یا مهدی، عملیات امام علی (ع)، عملیات شهید چمران، ثامن الائمه، ام‌الحسنین، بیت‌المقدس، خیبر، فرمانده کل قوا خمینی روح خدا، عملیات شهیدان رجایی و باهنر و .. حضور داشتم، همچنین در عملیات‌های مقدماتی والفجر، والفجر 6، والفجر 8 و کربلای 5 نیزبه عنوان خط شکن با جبهه ارتباط داشتم.در طول دوران جنگ تحمیلی مسئولیت‌های مختلفی را بنا بر تشخیص فرمانده شهیدمان سردار هورعلی‌ هاشمی در حمیدیه به عهده گرفتم.

مناطق نفت‌خیزجنوب نماد مقاومت و پشتیبانی در دفاع مقدس

درطول سالیان جنگ، تاسیسات و کارخانه‌های شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب خسار‌ت‌های ناشی از حمله‌های متعدد هوایی و موشکی را تحمل کرد،با این حال به عنوان سکاندار کشتی اقتصاد کشور تا واپسین روز جنگ برنامه حفظ توان و استمرار تولید به میزان میانگین سه میلیون بشکه در روز را به سرانجام رساند.

نقش مناطق نفت‌خیزجنوب در جنگ تحمیلی بی بدیل بود، به عینه شاهد رشادت‌ها، ازخود گذشتگی و فداکاری کارکنان بودم، کارکنان مناطق در طول دوران جنگ وقتی صبح از خانواده بیرون می‌زدند، شاید داشتند آخرین وداع را با خانواده‌های خود انجام می‌دادند، چون شاید امکان بازگشت نبود و همچون رزمندگانی بودند که در خط مقدم در برابر دشمن بعثی، مقاومت می‌کردند.

یونیت 2 اهواز، بوستر 2 امیدیه، گوره گچساران و جزیره خارک بمباران شدند، اما تلاش و اراده آهنین پولاد مردان مناطق نفت‌خیزجنوب مانع از قطع شریان نفت شد و در اوج بمباران‌ دشمن، صادرات نفت نیز از پایانه نفتی خارک تداوم یافت.

با وجود بسیاری از مشکلات و کاستی‌ها، اتحاد، همدلی و توکل به خدا سبب شد تا کارکنان مناطق نفت‌خیزجنوب با انگیزه فراوان افزون بر امور پدافندی به طور همزمان پس از بمباران‌ها، تاسیسات را بازسازی کنند، به طور کلی از خاموش کردن سه حلقه چاه در دهلران که توسط گروهک خائن و تروریست منافقین انجام شد تا پایان جنگ تحمیلی، نقش مناطق نفت‌خیزجنوب و کارکنان آن در دفاع از میهن ستودنی و وصف ناشدنی است.   

در طول جنگ تحمیلی چند تشکیلات به منظور پشتیبانی از جنگ و رزمندگان در مناطق نفت‌خیزجنوب تشکیل شد، یک تشکیلاتی داشتیم تحت عنوان جهاد خودکفایی در کارگاه مرکزی که ساخت ادوات جنگ را انجام می داد، همچنین هنرستان شرکت نفت نیز اختراعاتی در زمینه تعمیر سلاح‌ها انجام می داد و برای پشتیبانی از رزمندگان، کمک‌های زیادی انجام شد.

همچنین اواخر جنگ تحمیلی وقتی که سردار شهید علی‌ هاشمی فرمانده سپاه ششم از ما خواست که برای جلوگیری از پیشروی دشمن در جزیره مجنون، به میله خورشیدی نیاز داریم و در این زمینه آموزشگاه حرفه‌ای و هنرستان فنی مناطق نفت‌خیزجنوب به ساخت آن اقدام شد.

تشکیلات دیگر تحت عنوان ستاد صنعت نفت داشتیم که همه امور ماموریتی به یگان‌های رزم همچون اعزام کامیون، اتوبوس، خودروهای سبک و سنگین را انجام می‌داد و مسئولیت آن را زنده یاد سر خیلی از کارکنان گاز و گاز مایع عهده دار بود. با توجه به اینکه نیروها به صورت ماموریتی و با وسیله نقلیه شرکتی به منطقه اعزام می شدند، هیچ کدام از فعالیت آنها به عنوان نیروی رزمنده ثبت نشده است.

تلخ‌ترین و شیرین‌ترین خاطره در دوران دفاع مقدس

وقتی با دوستانی که در مدت‌ها در جبهه با هم خو گرفته بودیم و به درجه رفیع شهادت نائل می‌آمدند، تلخ‌ترین روزهای زندگی ما در جبهه رقم می‌خورد.

شیرین‌ترین دوران در جنگ نیز موقع پیروزی در عملیات‌ها بود. شهید فروزان فر در حرکت و پاتک دشمن پنج تانک را را با موشک می‌زد و شهید ناصر سلیمی در فروردین سال 1360 در منطقه شوش 15 تانک و نفر بر و یک هلی‌کوپتر دشمن را منهدم کرد که این موفقیت‌ها با تکبیر بلند رزمندگان همراه شد.

در دوران جنگ، پسرم 2 ساله بود و گاهی اوقات که برای دیدن خانواده می‌آمدم، خودرو لندکروزی را که همراهم بود، چند متر بالاتر از در منزل پارک می‌کردم تا هنگام برگشتن و با صدای روشن کردن ماشین پسرم از خواب بیدار نشود و برای بازگشت مرا تحت تاثیر قرار دهد.

وحدت رمز پیروزی در جنگ تحمیلی

وحدت در میان قشور مختلف مردم به رهبری معمار کبیر انقلاب اسلامی ایران امام خمینی (ره)، باعث شد تا کارهای ناممکن به ممکن تبدیل شود، سبقت گرفتن رزمندگان در انجام امور معنوی کاملا مشهود بود، اگر مسئولیتی به کسی پیشنهاد می‌شد به سختی قبول می‌کرد و خود را لایق آن نمی‌دانست و فرد دیگری را پیشنهاد می‌کرد که این خلوص نیت آنان را به اثبات می‌رساند (چیزی که امروز کمتر شاهد آن هستیم.)

حضور بسیج در کنار رزمندگانی که با از خود گذشتگی پا در میدان مین گذاشتند و با اتحاد در کنار اقشار مختلف مردم ایران اسلامی در راستای صیانت از ایران اسلامی تلاش کردند نیز یکی دیگر از عوامل موفقیت در جنگ بود.

به عنوان یک رزمنده چه توصیه‌ای به نسل جوان امروزی دارید؟

به نسل سوم انقلاب به عنوان یک نسل اولی توصیه می‌کنم که با افزایش ایمان و چارچوب‌هایی که در برنامه زندگی برای خودشان اعم از تحصیلی، ورزشی، علمی و ... تعریف می‌کنند،

قدر دوران جوانی را بدانند و از بسترهای سالم برای بالا بردن آگاهی و بصیرت خود استفاده کنند و با توجه به اینکه دشمن توان رزمی ما را در طول هشت سال دفاع مقدس و اکنون در صحنه دفاع از حرم مطهر ائمه، محک زده و نا امید شده، امروزه که دنیای تکنولوژی و عصر ارتباطات است، باید حواسمان باشد تحت تأثیر مواردی که از زبان معاندان خارجی نظام اسلامی و عوامل داخلی آنها عنوان می‌شود، قرار نگرفته و با هوشیاری و حضور به موقع در صحنه‌های اجتماعی، سیاسی و ... از دستاوردهای انقلاب اسلامی که با خون هزاران شهید به دست آمده است،

صیانت و پاسداری کنیم و به یاوه گویی‌های آنان که ادعا دارند که به قول خودشان روی نسل جوان سرمایه‌گذاری کرده‌اند، دست رد زده شود و نشان دهید که این نسل چیزی کمتر از نسل اول نداشته و به فرموده مقام معظم رهبری در بعضی صحنه‌ها فعالانه‌تر حضور یافته‌اند. با سرلوحه قرار دادن این موضوع که دشمنان نظام و کشور عزیزمان ایران هیچ موقع در فکر منافع ملی نبوده و نیستند (هر چند قبول داریم که محدودیت‌هایی وجود دارد) که امیدواریم با تلاش دولتمردان، مسئولان و مردم به مقام معظم رهبری، توسعه، پیشرفت و فرصت‌های شغلی در زمینه‌های اقتصادی فراهم شود تا متناسب با شرایط تحصیلات و تخصص جوانان کشور در جنبه‌های مختلف، روز به روز به موفقیت‌های بزرگتری دست یابیم.

کد خبر 269787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =