رفتار و گفتار مسکو در باره فریز نفتی تناقض دارد

نشانه ای از آمادگی روسیه برای پذیرش فریز نفتی به رغم سخنان پیشین مقام های این کشور دیده نمی شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز  از مسکو، در حالی که الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، برای حضور در اجلاس مجمع بین‎المللی انرژی و نشست غیررسمی سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) به الجزایر سفر کرده است، تحولات داخلی روسیه، نشانگر آمادگی این کشور غیرعضو اوپک برای اقدام هماهنگ در باره (کاهش) تولید نفت نیست.

پنج شرکت عمده روسیه که سه چهارم نفت بزرگ‎ترین تولید کننده نفت جهان را تولید می کنند، همگی اعلام کرده‎اند که قصد دارند پس از رسیدن به سطح بی سابقه تولید در ماه های اخیر، تولید خود را در سال آینده (2017) نیز بالا ببرند. 

البته شکی وجود ندارد که در صورت صدور دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در باره کاهش تولید، همه این شرکت ها از سیاست ابلاغی وی پیروی خواهند کرد، اما تاکنون پوتین با مدیران شرکت های دولتی یا خصوصی تولید کننده عمده نفت روسیه ملاقات نکرده است. حتی وزارت انر‍ژی روسیه نیز نشست مشورتی با مسئولان این شرکت‎ها در باره مشخص کردن جزئیات و فراهم کردن مقدمات هرگونه اقدام در باره تولید، نداشته است.

یک منبع شرکت عمده تولید کننده نفت روسیه، روسنفت گفت: به نظر ما توافق (در نشست اوپک در الجزیر)، غیرممکن است، زیرا هیچ کس به دیگران اعتماد ندارد و همه طرف‎ها (چه عضو و چه غیرعضو اوپک)، تنها برای رسیدن به بالاترین میزان تولید، تلاش می کنند.

شرکت روسنفت که تحت نظارت مستقیم کرملین قرار دارد و بیش از یک سوم تولید نفت روسیه را در اختیار دارد، از هنگام مطرح شدن موضوع توافق در باره تثبیت تولید جهانی نفت در اوایل سال جاری میلادی (2016)، سرسخت‎ترین مخالف این طرح بوده است.

ایگور سچین، رئیس پرنفوذ روسنفت و هم پیمان نزدیک پوتین، گفته است که اختلافات داخلی، اوپک را نابود می کند.

این منبع روسنفت افزود: موضع این شرکت به رغم تحولات اخیر تغییری نکرده است.

این در حالی است که تنها چند روز پس از امضای پیمان همکاری میان مسکو و ریاض در حاشیه نشست گروه 20 در چین، روسیه از رسیدن به سطح تازه ای از تولید، یعنی 11میلیون بشکه در روز خبر داد که از هنگام متلاشی شدن اتحاد جماهیر شوروی، بی سابقه بوده است.

شرکت های خصوصی «لوک اویل» و «سورگوت نفته گاز» و شرکت های دولتی «گازپروم نفت» و «تات نفت»، بر دورنمای صنعت نفت روسیه، تسلط دارند. بر اساس پیش بینی های این شرکت‎ها و محاسبات رویترز، در حالی که شرکت‌های یاد شده از ضعیف شدن روبل و ارزان شدن هزینه های تولید نفت در داخل روسیه، بهره می برند، قصد دارند تولید میانگین خود را در سال 2017 تا 1.6 درصد بالا ببرند.

تحلیل گران بانک «یو بی اس» سوئد نیز پیش بینی کرده‎اند که کل تولید نفت روسیه در سال آتی، 2.7 درصد افزایش یابد.

سچین رئیس روسنفت که 20 درصد سهام آن در اختیار شرکت نفت بی پی انگلیس است، از مدت ها پیش براین باور بوده است که هرگونه افزایش قیمت در نتیجه اقدام مشترک کشورهای عضو و غیرعضو اوپک به ایالات متحده امکان خواهد داد، تولید از ذخایر پرهزینه نفت شیل خود را ازسرگیرد.

این در حالیست که وزارت انرژی روسیه هفته گذشته در بیانیه ای متناقض با واقعیات و گفته های مقامات داخلی این کشور، به نقل از نواک، آوده بود که هنوز از طرح تثبیت تولید حمایت می کند.

به گفته یک منبع نزدیک به وزارت انرژی روسیه، از آنجا که تولید نفت این کشور اکنون به ارقام بی سابقه رسیده است، حتی پذیرش تثبیت تولید احمقانه خواهد بود، چه رسد به کاهش تولید. آن هم در حالی که که خزانه دولت به پول نیاز دارد و شرکت های نفتی، طرح های بهره برداری و تولید از میدان های تازه ای را آغاز کرده‎اند.

کد خبر 269857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =