فاز 19 روزانه 20 میلیون مترمکعب گاز به شبکه سراسری تزریق می کند

فاز 19 پارس جنوبی که هم اکنون روزانه 20 میلیون مترمکعب گاز به شبکه سراسری تزریق می کند، در زمان راه اندازی کامل برداشت گاز از این فاز به 56 میلیون مترمکعب در روز می رسد.

به گزارش خبرنگار شانا، فاز 19 پارس جنوبی از جمله فازهای دارای اولویت پارس جنوبی به شمار می آید که معادل 2 فاز استاندارد پارس جنوبی است و با راه‎اندازی کامل آن روزانه 56 میلیون مترمکعب گاز تولید می شود.

ردیف‎های چهارم و یک اردیبهشت و تیرماه امسال شیرین سازی این فاز با ظرفیت روزانه یک میلیارد فوت مکعب و برداشت گاز از سکوهای SPD2 و 19A به بهره‎برداری رسید؛ همچنین تزریق گاز ترش به ردیف سوم شیرین سازی این پالایشگاه با ظرفیت روزانه 12.5 میلیون مترمکعب، چهارم شهریورماه امسال شروع شد. 

سکوی 19C زمستان پارسال بارگیری و تیرماه امسال راه‎اندازی شد. سکوی 19A نیز تیرماه امسال در موقعیت خود نصب شد. این سکو ظرفیت فرآورش یک میلیارد فوت مکعب گاز را دارد که با وارد مدار شدن سکوی 19B این مقدار برداشت از آن میسر می‎شود. با راه‎اندازی این سکو (19A) می‎توان روزانه 500 میلیون فوت مکعب گاز برداشت کرد.

هم اکنون روزانه 20 میلیون مترمکعب گاز از فاز 19 به شبکه سراسری تزریق می‎شود، ضمن این‎که مجموع صادرات میعانات گازی آن تاکنون به 2 میلیون بشکه رسیده است.

در صورت راه اندازی سکوی 19A تا پایان پاییز، زمستان این فاز پارس جنوبی می تواند حدود 43 میلیون مترمکعب گاز به شبکه سراسری تزریق کند.

برداشت روزانه 56 میلیون مترمکعب گاز، 80 هزار بشکه میعانات گازی، 2 هزار و 550 تن اتان به منظور تامین خوراک پتروشمییها، سه هزار و 200 تن محصولات ال پی جی شامل بوتان و پروپان و 400 تن گوگرد و همچنین درآمدزایی سالانه 3.5 تا چهار میلیارد دلار از اهداف اجرای این طرح است

پنج فاز پارس جنوبی (19 معادل 2 فاز استاندارد، 20 و 21 و بخش باقیمانده از فازهای 17 و 18) تا پایان امسال به بهره‎برداری می‎رسند، با تکمیل این طرح‎ها تا پایان سال مجموع تولید گاز از میدان مشترک پارس جنوبی به 530 تا 550 میلیون مترمکعب گاز شیرین می‎رسد که در کنار عواید مالی که برای کشور به همراه دارد، تامین خوراک پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های داخلی نیز تقویت می شود.

ظرفیت کنونی برداشت گاز از میدان گازی پارس جنوبی به بیش از 430 میلیون مترمکعب در روز رسیده است.

با توسعه کامل فازهای پارس جنوبی، ظرفیت تولید گاز از این میدان مشترک به بیش از  800 میلیون مترمکعب در روز و میعانات گازی افزون بر یک میلیون بشکه در روز خواهد رسید. 

میدان گازی پارس جنوبی، با دارا بودن ١٤,٢ هزار میلیارد مترمکعب گاز درجا معادل هشت درصد کل ذخایر گازی جهان و ٤٧ درصد ذخایر گازی شناخته شده کشور، ١٩ میلیارد بشکه میعانات گازی، ٧.٥ میلیارد بشکه نفت خام در لایه های نفتی و وجود بزرگترین منبع هلیوم، از نظر ارزش اقتصادی دارای جایگاه بی نظیری در اقتصاد ملی کشور است.

کد خبر 269877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =