ایران علاقمند به توسعه روابط با عمان است

وزیر راه و شهرسازی گفت: ایران علاقمند به توسعه روابط با عمان است، همچنین این کشور می‌تواند برای مذاکره و انجام سرمایه‌ گذاری در بنادر ایران اقدام عملی انجام دهد.

به گزارش شانا، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، در دیدار با علی بن سعود السنیدی، وزیر صنعت و تجارت عمان، بر ارتقای سطح روابط اقتصادی و فرهنگی بین 2 کشور تاکید کرد و گفت: ایران و عمان تاکنون بر سر مسائل مختلف مذاکره داشته‌اند، از این رو برای دستیابی به اهداف باید هرچه سریعتر وارد برنامه عملیاتی شویم.

وی افزود: از این که هیئت عمانی با علاقه مسائل را پیگیری می‌کند برای ما جای خوشحالی است، ایران نیز آمادگی کامل را برای مذاکره درباره بندر چابهار با طرف عمانی دارد.

آخوندی تصریح کرد: از درخواست سرمایه‌ گذاری مشترک عمان و سنگاپور در بندر شهید رجایی استقبال و اعلام می‌کنیم برای اقدام مشترک و شروع کار اجرایی نیازمند ارائه پیشنهاد و مدل تجاری از سوی سرمایه گذاران هستیم.

وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: ایران علاقمند به توسعه روابط با عمان است، این کشور نیز می‌تواند هرچه سریعتر برای مذاکره و انجام سرمایه‌ گذاری در بنادر ایران اقدام عملی انجام دهد.

وی به ابراز تمایل هیئت عمانی برای سرمایه‌‌گذاری در بندر چابهار اشاره کرد و گفت: در مورد بندر چابهار با کشور هند به توافق و امضای قرارداد رسیده‌ایم، جلسه 3 جانبه‌ای نیز با هیئت هندی و افغانی در این زمینه برگزار خواهد شد، با این حال ایران از ورود عمان به سرمایه گذاری در چابهار استقبال می‌کند.

علی بن سعود السنیدی، وزیر صنعت و تجارت عمان نیز در این دیدار بر ارتقا روابط تجاری بین 2 کشور تاکید و خواستار قبول پیشنهاد عمان از سوی ایران برای سرمایه گذاری در بنادر کشورمان شد.

وی افزود: ارتباط میان بنادر عمان و ایران باید هرچه بیشتر افزایش یابد، همچنین ما مانعی برای سرمایه‌ گذاری در فازهای بعدی بندر چابهار نداریم و خواهان مشارکت با ایران در این بخش هستیم.

شایان یادآوری است که السنیدی، وزیر صنعت و تجارت عمان در سفر اردیبهشت ماه خود به ایران، به وجود زمینه‌ های سرمایه‌ گذاری در بنادر عمان به عنوان نقطه مقابل بندر چابهار ایران اشاره و عنوان کرده بود: شرکت‌های سنگاپوری در این زمینه در عمان سرمایه‌ گذاری کردند و ما تمایل داریم ایران به عنوان کشور سوم در خصوص توسعه 3 بندر عمان با ما شریک شود.

این روزها در حالی که کشور عمان قصد دارد به اقتصاد خود تنوع بخشد و خود را به عنوان یک قطب صنعتی و لجستیکی در منطقه بدل کند، بندر و منطقه آزاد صحار این کشور به دنبال جذب سرمایه گذاری از هند است.

به علاوه، با توجه به این که هند به صورت مشترک با ایران در حال توسعه بندر چابهار است، عمان نیز به دنبال توسعه یک قطب حمل و نقل دریایی ارتباط دهنده 3 کشور هند، ایران و عمان است تا از این طریق به دروازه ورود به منطقه خلیج فارس و آسیای میانه بدل شود.

همچنین با توجه به علاقمندی هند به توسعه بنادر منطقه، ایده اصلی توسعه ارتباط بین ایران، هند و عمان به منظور گسترش تجارت دریایی است، در فوریه امسال نیز ایران و عمان به منظور توسعه تجارت، مسیر کشتیرانی جداگانه‌ای را بین بنادر شهید رجایی و صحار عمان ایجاد کردند.

یوسف بن علوی، وزیر امورخارجه عمان نیز در سفر پنج ماه پیش خود به ایران بر افزایش ارتباط بندر چابهار و بنادر عمان تاکید کرد و گفت: مسقط بر افزایش ارتباط بندر چابهار و بنادر عمان تاکید زیادی دارد بویژه که ایران در زمینه ساخت ناوگان ریلی، دریایی و توسعه بنادر به پیشرفت‌های فناورانه دست یافته است، هدف ما تسهیل حمل و نقل دریایی و کاهش زمان توقف کشتی‌ها در بنادر 2 کشور است.

کد خبر 269888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =