قیمت سبد نفتی اوپک در دو سال اخیر 80 درصد سقوط کرد

دبیرکل اوپک گفت: در فاصله ژوئن 2014 تا ژانویه 2016 میلادی قیمت سبد نفتی اوپک 80 درصد سقوط کرد که بیشترین کاهش قیمت نفت در سه دهه اخیر به شمار می آید.

به گزارش خبرنگار شانا، محمد بارکیندو، دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، امروز (سه شنبه 6 مهر ماه) در آئین گشایش پانزدهمین نشست وزارتی مجمع بین المللی انرژی (آی‌یی‌اف) در الجزایر با اشاره به تحولات بازار نفت در دو سال اخیر گفت: در فاصله ژوئن 2014 تا ژانویه 2016 میلادی قیمت سبد نفتی اوپک 80 درصد سقوط کرد.

وی یادآور شد: این بیشترین کاهش بهای نفت در پنج دوره افت شدید قیمت‌ها در سه دهه اخیر بوده است. اگرچه پس از آغاز سال جاری میلادی شیب قیمت  رو به بالا رفت و سبد نفتی اوپک اکنون بالای 40 دلار برای هر بشکه است.

دبیر کل اوپک افزود: در فاصله سال‌های 2008 تا 2015 میلادی رشد عرضه نفت و میعانات نفتی تولیدکنندگان غیر اوپک هفت میلیون و 900 هزار بشکه در روز بود، در حالی که این میزان برای اوپک در همین مقطع به یک میلیون و 500 هزار بشکه در روز رسید.

بارکیندو گفت: چنین افزایشی در عرضه نفت تولیدکنندگان غیر اوپکی در فاصله سال‌های 1977 تا 1984 میلادی نیز به چشم می‌خورد که سطح تولید آنها 11 میلیون بشکه در روز افزایش یافته بود.

به گفته وی سرمایه‌گذاری در حوزه اکتشاف و تولید جهانی نفت حدود 26 درصد در سال 2015 کاهش یافت و پیش بینی می‌شود این مقدار در سال جاری میلادی (2016) 22 درصد دیگر افت داشته باشد که معادل بیش از 300 میلیارد دلار زیان است.

دبیر کل اوپک افزود: با توجه به سبقت عرضه از تقاضا، بازار نفت از میانه سال 2014 میلادی شاهد افزایش سطح جهانی ذخیره‌سازی‌ها بوده است، اما شواهد نشان می‌دهد که بازار نفت هم اکنون به تدریج در حال برگشت به توازن است.

بارکیندو تاکید کرد: انتظار می‌رود در سال 2016 میلادی عرضه روزانه نفت کشورهای غیر اوپک 600 هزار بشکه کاهش یابد و رشد تقاضای روزانه برای این کالا به یک میلیون و 200 هزار بشکه برسد.

به گفته وی به علت وجود عرضه مازاد، برگشت توازن به بازار نفت طول می کشد و افزایش سطح تولید نفت و نوسان‌های قیمت کنونی این کالا می‌تواند تأثیر بلند مدتی بر بازار داشته باشد.

دبیر کل اوپک یادآور شد که اگرچه بازار به انواع انرژی نیاز دارد، شکی نیست که نفت، سوخت برگزیده باقی خواهد ماند و پیش بینی می‌شود که تقاضای روزانه نفت تا سال 2040 میلادی با 17 میلیون بشکه افزایش به 110 میلیون بشکه برسد که نیاز به سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای دارد.

وی پیش بینی کرد که میزان سرمایه‌گذاری‌های نفتی تا سال 2040 میلادی نزدیک به 10 تریلیون دلار برسد.

بارکیندو گفت: ادامه افت قیمت‌های نفت به سود هیچ‌کس نیست. کاهش قیمت‌ها اکنون به معضلی برای تولیدکنندگان بدل شده است که فردا گریبانگیر مصرف کنندگان نیز خواهد شد. از سوی دیگر افزایش قیمت‌ها معضلی برای مصرف کنندگان است که در آینده برای تولیدکنندگان مشکل آفرین خواهد بود.

وی افزود:برای جبران روند کاهشی سرمایه گذاری، باید بازاری با ثبات پایدار داشته باشیم و میان هزینه‌ها، قیمت و میزان سرمایه‌گذاری‌ها تعادل برقرار کنیم.

دبر کل اوپک پیش بینی‌های مشکوک درباره آینده اقتصاد جهان، نقش بازارهای مالی، تأثیر ژئوپولیتیکی، دستاوردهای فن آوری و تأثیر آن بر صنعت اکتشاف و تولید نفت و در نهایت دستاوردهای پایدار محیط زیستی را از موضوعات و چالش های مورد بحث در نشست‌های آینده مجمع بین المللی انرژی ذکر کرد.

بارکیندو یادآور شد: با توجه به اینکه صنعت نفت بسیار وابسته به سرمایه و پروژه‌های طولانی است، موضوع «پایداری» اهمیت فراوانی دارد. باید اطمینان حاصل کنیم که تمام تلاش خود را برای کاهش مدت رکود اقتصادی به کار گیریم، نوسان بازار را کم کنیم و به جای آن، با نوآوری، صنعت نفت را کارآمدتر و منعطف تر سازیم. 

وی در پایان تاکید کرد که اوپک تولیدکننده معتبر نفت و شریک مطمئنی در جامعه سهامداران این صنعت بوده و خواهد بود و این سازمان متعهد به ایجاد بازار انرژی پایدار برای همه در آینده است.

کد خبر 269953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =