تحقق راهبرد احیای سهم در بازار نفت نشان از رویکرد اقتصاد مقاومتی است

وزارت نفت حداکثر تلاش را برای تغییر رویکردها به کار گرفته است و دیگر تصمیم‌های آنی مشاهده نمی شود و این موضوع نشان دهنده حرکت از یک وضع اقتصادی غیر منسجم به سمت اقتصاد مقاومتی متکی بر منابع داخلی و فناوری است.

علیرضا رحیمی در گفتگو با خبرنگار شانا درباره پیامدهای اقتصاد سیاسی راهبرد احیای بازار نفت ایران اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که تحریم‌ها برای زیرساخت های ایران ایجاد کردند از دست دادن سهم صادراتی نفت و گاز ایران در بازار های منطقه ای و بین المللی بوده است.

وی افزود: از دست دادن سهم بازار خیلی برای مردم محسوس نبود اما برای متصدیان حوزه انرژی و بانکی به طور کامل ملموس بود چون سبب کاهش منابع شد. از این رو، در فضای پس از تحریم ها اهمیت بازپسگیری سهم بازار ایران را مورد توجه قرار داد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: این موضوع اولویت نخست دیپلماسی اقتصادی وزارتخانه های خارجه و نفت به شمار می آید زیرا همچنان بخشی از درآمدهای دولت از محل عواید نفتی تامین می شود.

رحیمی گفت: کاهش وابستگی کشور به درآمدهای نفتی، یک هدف است که به آهستگی در حال حرکت به سمت آن هستیم اما هم اکنون بخشی از درآمدهای دولت را عواید نفتی تامین می کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی، احیای بازار نفت که به دنبال آن صادرات نفت افزایش می یابد و تایید الگوی جدید قراردادهای نفتی را با رویکرد اقتصاد مقاومتی همسو دانست.

رحیمی ادامه داد: این موضوع دلایل فنی دارد زیرا حرکت به سمت هدف در بلند مدت باید همراه با درآمد باشد تا هدف از میان نرود، از این رو همچنان منابع  درآمدی دولت سهم قابل توجه ای از سبد نفتی را خواهند داشت.

وی گفت: حرکت به سمت تحقق اقتصاد مقاومتی به معنای استفاده نکردن از نفت نیست بلکه لازم است رویکردها به برنامه های بلندمدت و اثربخش تغییر کند تا  نفت را به سمت استفاده از سهم بین المللی بازار و بهره مندی حداکثری از فناروی و بومی سازی سوق دهد.

کد خبر 270007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =