حماسه کارکنان صنعت نفت در دفاع مقدس فراموش ناشدنی است

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران گفت: حماسه سازی‎های کارکنان صنعت نفت در هشت سال دفاع مقدس فراموش ناشدنی است.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی حفاری ایران، حیدر بهمنی، درگفتوگو با رسانههای جمعی، حماسه هشت سال دفاع مقدس را از حساس‌ترین برهه‌های حیات مردم ایران دانست و افزود: این حادثه تاریخ ساز همواره در یاد ملت ایران و نسل‌های آینده ماندگار خواهد بود.

وی اظهار کرد: همسو با رزم بی‎امان دلاور مردان اسلام در عرصه نبرد با دشمن متجاوز، تلاشگران صنعت نفت همگام با رزمندگان سلحشور اسلام در دوران دفاع مقدس حماسه‎های جاودانی در صفحه‌های تاریخ پر افتخار این مرز و بوم ثبت کردند.

وی گفت: کارکنان صنعت نفت ضمن حضور در خطوط مقدم جبهه‎ها در سنگر اقتصاد و تولید یک لحظه درنگ نکردند و با این‎که تاسیسات نفتی، واحدهای بهره‎برداری، مخازن ذخیره‎سازی نفت وگاز، خطوط انتقال نفت و اسکله‎های صادراتی و دکل‎های حفاری زیر آتش دشمن بعثی قرار داشت، با عزم و اراده‎ای پولادین در راستای حفظ ظرفیت تولید و تامین نیازهای داخلی و صادرات نفت، نهایت همت خود را به کار بستند.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران افزود: با گسترش دامنه جنگ در ابعاد مختلف، حضور صنعت نفت در مقابل این تهاجم همه جانبه، حیاتی‎تر و تاثیرگذارتر از روزهای قبل، خودنمایی می‎کرد.

بهمنی گفت: حفظ استمرار و افزایش تولید و صادرات نفت به منظور کسب درآمد اقتصادی کشور و تامین سوخت مورد نیاز تنها بخشی از تلاش‎ها، فداکاری‎ها و ایثارگری‎های کارکنان در سطح صنعت نفت در زمان جنگ بود.

 وی با بیان این‎که دشمن به این نتیجه رسیده بود که بدون فتح سنگر نفت تحت هیچ شرایطی به موفقیت نخواهد رسید، اظهار کرد: رژیم بعث عراق با کمک استکبار جهانی، پیوسته به تاسیسات نفتی حمله و کارکنان صنعت نفت را مورد اصابت بمب و موشک‎های خود قرار می‎داد.

 بهمنی گفت: در سالیان جنگ، مدیران و کارکنان صنعت نفت در مناطق نفتخیز با وجود حملات بی‎امان هوایی و موشکی دشمن با تلاش خود تاسیسات و واحدهای نفتی در این مناطق را فعال نگهداشته تا برنامه حفظ توان و پایداری تولید پایدار بماند.

 مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران افزود: در جنگ تحمیلی بارها تلمبه خانه‎ها، کارخانه‎های بهره‎برداری، واحدهای نمکزدایی، کارخانه‎های تقویت فشار گاز، کارخانه‎های گاز و گاز مایع و همچنین کارخانه‎های تزریق گاز مورد اصابت بمب و راکت قرار گرفت.

 وی در همین ارتباط به بمباران تاسیسات تقویت فشار اهواز اشاره کرد و گفت: در جریان این حمله وحشیانه تمامی کارکنان این واحد به شهادت رسیدند و به تجهیزات آن خسارت سنگینی وارد شد، اما به فاصله چند دقیقه دیگر همکاران وارد صحنه شدند و در حالی‎ که تعدادی از آنان پیکر شهدا را از محل انتقال می‎دادند، آتش نشانان مشغول اطفا حریق و متخصصان، کار بازسازی را آغاز کردند و در مدت کوتاهی این واحد، عملیاتی و فعالیت خود را از سر گرفت.

 بهمنی افزود: با وجود همه این تخریب‎ها باز هم به همت کارکنان فداکار و تلاشگران صنعت نفت چرخ تولید از حرکت باز نایستاد و حتی بسیاری از واحدها و تاسیسات تخریب شده در همان اوج جنگ به طور اضطراری بازسازی و عملیاتی شدند.

 مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران اظهارکرد: نوسازی و بازسازی تاسیسات نفتی در شرایط بحرانی جنگ، زیر رگبار گلوله و بمب باورکردنی نیست، اما کارکنان صنعت نفت با اتکال به خداوند و ایمان راسخ به این امر اهتمام ورزیدند.

 وی گفت: در سالیان دفاع مقدس، ایثار و فداکاری کارکنان صنعت نفت تنها به عرصه مدیریت این صنعت خلاصه نمی‎شود، بلکه خدمات برجسته و ارزشمندی که کارکنان و مدیریت صنعت نفت در سایر بخش‎های جنگ ارائه کردند بر کسی پوشیده نیست.

 بهمنی یادآورشد: در طول جنگ تحمیلی عراق علیه ایران وزیر نفت و بیش از یک هزار نفر از کارکنان صنعت نفت به درجه رفیع شهادت نائل آمدند، این شهدا که حافظ سنگر اقتصادی کشور بودند حتی یک روز هم اجازه ندادند صادرات نفت کشور قطع شود.

در کارنامه شرکت ملی حفاری ایران در دوران دفاع مقدس نام  42 شهید، 302 جانباز و 16 آزاده به ثبت رسیده و پایگاه مقاومت بسیج این شرکت نیز با اعزام بیش از 2 هزار نیروی رزمنده به جبهه‎های جنگ یکی از پایگاه‎های فعال بسیج در دوران دفاع مقدس بود.

کارکنان سختکوش این شرکت همچنین در هشت سال جنگ تحمیلی موفق به حفاری و تکمیل  بیش از 300 حلقه چاه‎های اکتشافی، توسعه‎ای توصیفی و تعمیری در مجموع به متراژ بیش از 700 هزار متر و انجام 2 هزار عملیات خدمات فنی و ویژه شدند.

کد خبر 270011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =