20 درصد از درآمد کشور باوجود افت قیمت نفت ذخیره شد

رئیس جمهوری گفت: مردم بدانند در یک سالی که گذشت با وجود کاهش قیمت نفت، نه تنها از ذخیره برداشت نکردیم، بلکه 20 درصد از میزان درآمدها را نیز به ذخایر خود افزوده‌‌ایم.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، دکتر حسن روحانی که امروز (چهارشنبه، هفتم مهرماه) به استان قزوین سفر کرده است در جمع مردم این استان گفت: 3 سال قبل هر فردی به سازمان ملل و اجتماع‌های جهانی می‌رفت، شاهد وحدت غرب و شرق و مزدوران آنها برای طرح اتهام به ملت بزرگ ایران بود، در همه نطق‌ها، سخن‌ها و جلسات، لحن آنها یا نصیحت به مسئولان ایرانی و یا طرح اتهام‌هایی ناروا و بی اساس علیه کشورمان بود.

رئیس جمهوری افزود: امسال در سراسر اجتماع‌های بین‌المللی،‌ سخنرانی‌ها، مباحث، جلسات و ملاقات‌ها که موفق بودم در حد فرصت با 22 نفر از رهبران جهان ملاقات داشته باشم، نخستین سخن، تبریک به ملت ایران برای موفقیت در برابر قدرت‌های جهان برای حفظ حقوق ملی ایران بود که این نمونه‌ای از آثار وحدت، ایستادگی و فداکاری شما و اجرای رهنمودهای مقام معظم رهبری است.

وی با بیان این که در مذاکرات هسته‌ای گفتیم شما نمی‌توانید فناوری‌های پیشرفته را در چند کشور منحصر و به ملت‌های در حال پیشرفت جهان بگویید که نباید در فناوری‌‌های پیشرفته وارد شوند، تصریح کرد: ما تنها از حقوق ملت ایران دفاع نکردیم، بلکه از حقوق همه کشورهای در حال توسعه، در برابر قدرت‌های بزرگ دفاع کردیم و این پیام صریح و روشن اجلاس غیرمتعهدها به کشور ایران بود.

رئیس جمهوری گفت: امروز در سراسر جهان و در تمام مذاکرات، سخن این است که چگونه باید از فرصت پسابرجام در ایران استفاده کرد و همچنین تاکید بر این نکته است که ایران به عنوان سد دفاعی در برابر تروریسم در منطقه و جهان، ایستاده است.

روحانی همچنین به کاهش شدید قیمت نفت و اثرات آن بر اقتصاد کشورهای تولیدکننده و صادرکننده اشاره کرد و افزود: ما در سفر اخیر شاهد بودیم تمام کشورهای تولیدکننده و صادرکننده نفت به خاطر افت شدید قیمت آن، دچار چه مشکلات عظیمی شده‌اند، به طور نمونه در ونزوئلا به عنوان یک کشور بزرگ نفتی، نرخ تورم به 485 درصد رسیده است.

وی عنوان کرد: عربستان سعودی با تولید و صادرات 10 میلیون بشکه نفت، در روزهای اخیر بخاطر شرایط اقتصادی و کاهش قیمت نفت، حقوق همه کارمندان دولت را کاهش داده و پارسال نیز با یکصد میلیارد دلار کسری بودجه مواجه بود.

رئیس جمهوری گفت: مردم بدانید در یک سالی که گذشت و با وجود کاهش قیمت نفت، نه تنها ما از ذخیره برداشت نکردیم، بلکه 20 درصد از میزان درآمد خود را نیز به ذخایر خود افزودیم.

وی تصریح کرد: در همه کشورهای تولیدکننده نفت، ارزش پول ملی به نصف و در بعضی از آنها حتی به یک پنجم کاهش یافت، اما ایران اسلامی با همه این شرایط سخت و در حالی که درآمدهای نفتی به یک سوم کاهش یافت، بی دغدغه اداره شد، پس چرا شکر نعمت نمی‌کنیم؟

روحانی گفت: وقتی من به برخی از رهبران کشورهای صادرکننده نفت گفتم که در یکسال گذشته هم رشد اقتصادی داشته‌ایم و هم تورم کاهنده بوده، می‌پرسیدند چند صد میلیارد دلار از ذخایرتان را برای چنین فضایی استفاده کردید و در مقابل وقتی پاسخ می‌شنیدند که در همین دوره ما میلیاردها دلار نیز به ذخایرمان اضافه کردیم دچار حیرت می‌شدند.

رئیس جمهوری تاکید کرد: من گزارش کار دولت نمی‌دهم، بلکه گزارش مقاومت و ایستادگی شما را بیان می‌کنم، امروز نیز باید همه خودمان را برای ساختن ایران آماده کنیم، تمام شاخص‌ها به ما می‌گوید روند حرکت اقتصادی کشور رو به رشد است.

وی به اهداف سفر خود به استان قزوین نیز اشاره کرد و افزود: بیشترین سرمایه و برنامه دولت در این سفر در زمینه آب و برق است، در زمینه برق یک نیروگاه جدیدی در استان از کلاس اف، تکمیل خواهد شد که به عنوان نیروگاه مدرن برق خواهد بود و همزمان نیروگاه شهید رجایی نیز بازسازی خواهد شد.

کد خبر 270012

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =