صادرات مواد اولیه پلیمری به 1.4 میلیارد دلار رسید

مدیرکل دفتر صادرات کالای سازمان توسعه تجارت گفت: محصولات عمده صنایع پتروشیمی، پایه نفتی و شیمیایی در 5 ماه نخست امسال 95، با افزایش یک درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال به بیش از 1.4 میلیارد دلار رسید.

به گزارش شانا به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، محمود بازاری در این مورد گفت: در کشورهای چین، عراق و ترکیه شاهد افزایش ارزش و در هند و افغانستان شاهد رکود ارزش صادرات مواد اولیه پلیمری هستیم.

مدیرکل دفتر صادرات کالای سازمان توسعه تجارت افزود: میزان صادرات روغن موتور طی پنج ماه نخست سال 95 از نظر ارزشی حدود 963 میلیون دلار بود، این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل 43.5 درصد افزایش داشته است، همچنین افغانستان، ترکیه، چین و هند عمده بازارهای صادرات روغن موتور ایران به شمار می‌آیند.

وی ارزش صادرات مواد هیدروکربوری پتروشیمی نظیر ال‌پی‌جی در پنج ماه نخست امسال را حدود 928 میلیون دلار اعلام کرد که نسبت به مدت مشابه پارسال با کاهش حدود 7 درصدی روبرو بوده است.

بازاری با اشاره به این که میزان صادرات قیر در پنج ماه نخست امسال جاری از نظر ارزشی بیش از 333 میلیون دلار بود، تصریح کرد: این میزان نسبت به مدت مشابه پارسال 5.42 درصد کاهش داشته است.

شایان یادآوری است که ایران از نظر منابع نفت و گاز بسیار غنی است و تبدیل این منابع به محصولات نهایی با استفاده از فناوری‌های متنوع و پیشرفته‌ای انجام می‌شود که ارزش افزوده قابل توجهی را برای کشور به دنبال دارد.

ایران هم اکنون 12 درصد از بازار ال‌پی‌جی جهان را در اختیار دارد و پیش‌بینی می‌شود در افق سال 2020 میلادی، 40 درصد از بازار این محصول در منطقه خاورمیانه به کشورمان اختصاص یابد، زیرا با ورود فازهای جدید پارس جنوبی و اجرای طرح‌های توسعه‌ای در این مناطق شاهد افزایش 19 درصدی صادرات ال‌پی‌جی خواهیم بود.

کد خبر 270016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =