ایمنی، بهداشت و محیط زیست باید به فرهنگ تبدیل شود

بهداشت، ایمنی، محیط زیست، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران باید در کشور به فرهنگ تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار شانا، عباس کاظمی در شانزدهمین دوره جام برتر اچ‌اس‌یی شرکت‌های پالایش و پخش فرآورده های نفتی امروز (چهارشنبه، هفتم مهرماه) به مناسبت بزرگداشت روز ملی ایمنی و آتش نشانی گفت: با توجه به وسعت منابع هیدروکربوری در دنیا شاهد حوادث متعدد در این صنعت هستیم که تنها با رعایت مسائل HSE می توان از بروز آن جلوگیری کرد.

وی افزود: بروز رسانی دستورعمل‌های اچ‌اس‌یی از جمله راهکارهایی است که حوادث را کاهش می دهد، بنابراین باید به سمت آموزش نیاز محور حرکت کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران ادامه داد: رعایت اصول ایمنی از زمان معماری، طراحی، ساخت و اجرا در کارخانه‌های هیدروکربوری باید الزامی و رعایت شود.

امنیت شغلی کاهش حوادث را به دنبال دارد

به گفته وی، امنیت شغلی و آموزش نفر در صنعت نفت، حوادث را کاهش خواهد داد.

کاظمی با اشاره به نیروهای پیمانکاری در صنعت نفت گفت: استفاده پیمانکاران از نیروهای موقت بدون حفظ امنیت شغلی سبب افزایش حوادث شده است.  
معاون وزیر در امور پالایش و پخش با بیان این که کاهش ضمانت‌های شغلی حوادث را افزایش می دهد، افزود: ایجاد امنیت شغلی و آموزش نفر و حفظ نیرو در بدنه صنعت بدون شک به کاهش حوادث منجر خواهد شد.

وی به افزایش نقش رگولاتوری در این صنعت اشاره کرد و گفت: با توجه به خصوصی شدن کارخانه های هیدروکربوری باید نقش حاکمیتی در زمینه نیروی کار، اجرای دستورعمل‌ها و رعایت قوانین در این مجموعه عظیم افزایش یابد.

معاون وزیر در امور پالایش و پخش ادامه داد: با توسعه و ایجاد فرهنگ ایمنی باید بی توجهی و عدم رعایت اچ‌اس‌یی سبب ترس از بی اعتباری و بدنامی افراد و مجموعه شود تا حساسیت این امر درک بیش از پیش درک شود.

وی اعلام کرد: گزارش دقیق حوادث باید به چهار شرکت تابعه ارسال شود و اتفاقات مورد بررسی قرار گیرد تا منجر به صدور دستورعمل جدید و جلوگیری از حوادث مشابه شود.

به گزارش شانا، در روز هفتم مهر ماه ١٣٥٩ زمانی که دشمن بعثی به پالایشگاه آبادان حمله هوایی کرد، آتش نشانان منطقه و شهرهای اطراف برای مهار آتش به پالایشگاه رفتند که در حین عملیات خاموش کردن آتش دوباره هواپیماهای دشمن اقدام به بمباران پالایشگاه می کنند که منجر به شهادت تعداد زیادی از آتش نشانان می شود.

طرح تعیین روز آتش نشانی و ایمنی در سال ١٣٧٩ ازسوی ستاد هماهنگی امور ایمنی و آتش نشانی کشور پیشنهاد و توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور تائید شد.

این روز با هدف ترویج ایمنی و پیشگیری از حوادث در سطح کشور هم چنین یادآوری حماسه آفرینی‌ها و از خود گذشتگی‌های آتش نشانان در عرصه دفاع مقدس نام گذاری شده است.

ایجاد زمینه های مناسب برای آموزش همگانی مردم برای پیشگیری از وقوع حوادث مختلف و حفاظت از سرمایه‌های ملی نیز از دیگر اهداف نامگذاری این روز است.

کد خبر 270027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =