کارگروه رفع موانع مالی بخش خصوصی صنعت نفت تشکیل شود

مدیرعامل بانک توسعه صادرات پیشنهاد کرد کارگروهی برای رفع مشکلات مالی تشکل‎های صنعت نفت تشکیل شود.

به گزارش شانا، علی صالح آبادی، در نشست تشکلهای صنعت نفت، با اشاره به مشکلات بخش خصوصی این صنعت در بحث تامین منابع مالی، اظهارکرد: باید کارگروهی برای حل موضوعات مالی حوزه تشکلهای صنعت نفت تشکیل شود، زیرا بخش زیادی از مشکلات تامین و ضمانت مالی تشکلهای صنعت نفت به حمایت از سوی بانک مرکزی معطوف میشود.

صالح آبادی گفت: براین اساس پیشنهاد میکنیم در این زمینه، بانک توسعه صادرات با کمک بانک مرکزی کارگروهی را تشکیل داده و برای رفع موانع تولید به جمعبندی نهایی برسیم. در نهایت با ابزارهای جدیدی، مشکلات تامین مالی موجود را برای تشکلهای صنعت نفت اصلاح کنیم.

براساس گزارش ستاد خبری کنفرانس نفت 2016، مدیرعامل بانک توسعه صادرات در این نشست اظهار داشت: سال گذشته بانک توسعه صادرات نزدیک به یک میلیارد و 700 میلیون دلار منابع را برای پروژه‎ها تامین مالی کرده است. پیش بینی می‎کنیم امسال نیز یک میلیارد دلار در حوزه حمایت مالی از پروژه‎ها تامین مالی کند.

صالح آبادی، یکی از مشکلات بخش خصوصی در ارتباط با منابع مالی را وثیقه‎گذاری ملکی و غیره دانست و افزود: این موضوع، مدت‎هاست در دنیا منسوخ شده است، زیرا خود پروژه می‎تواند به عنوان وثیقه برای تامین مالی تعریف شود.

بارها گفتیم وثیقه ملکی را برای تامین  مالی پروژه ها حذف کنیم

وی ادامه داد: از یک سال گذشته شاید دهها بار این موضوع را مطرح کردیم که برای تامین مالی پروژه‎ها وثیقه ملکی و یا تجهیزات را از میان برداریم، ما باید خود پروژه را به عنوان وثیقه در نظر بگیریم. با این شیوه تولید صادراتی هم رونق خواهد گرفت.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات درباره پروژه فاینانس توضیح داد: پروژه فاینانس بدین معنی است که ما به عنوان یک بانک، پروژه‎ای را تجهیز منابع می‎کنیم و عایدات پروژه به عنوان وثیقه در نظر گرفته می شود .

در ابتدای این نشست، هر یک از نمایندگان تشکل‎های صنعت نفت دغدغه‎های کاری خود را بیان کردند. محمدرضا طبیب‎زاده، رئیس انجمن شرکت‎های مهندسی و پیمانکاری نفت، گاز و پتروشیمی، گفت: ما قوانین متعددی در زمینه اصل 44 قانون اساسی، سیاست‎های کلی اقتصاد مقاومتی و قانون بهبود فضای کسب و کار در اختیار داریم که همه اینها به تقویت و مشارکت بیشتر بخش خصوصی تاکید دارد. در حالی که ما نمایندگان بخش خصوصی در عمل نتوانستیم فضای مورد نیاز را برای ادامه فعالیت به دست آوریم.

وی تامین منابع مالی و دریافت ضمانت نامه‌ها را از جمله مشکلات پیش روی فعالان بخش خصوصی در صنعت نفت عنوان کرد و افزود: رفع این مسائل کمک فراوانی برای پیش برد فعالیت‎ها در این بخش می‎کند. 

پیمان مولودی، عضو انجمن نفت، گاز و پتروشیمی هم اظهار کرد: ما باید بپذیریم که با کاهش قیمت نفت قطعا ساختارهای دیگر اقتصاد تحت فشار قرار خواهد گرفت، بنابراین باید از دیگر ابزارها و راهکارها برای رفع مشکلات استفاده کرد، یکی از این موارد هم تامین مالی ساختار یافته است .

وی درباره تامین مالی ساختار یافته گفت: به عنوان مثال در کشوری مانند قطر برای نیاز 6 میلیارد دلاری پروژه‎ای حدود 28 فاینانسر اعلام آمادگی می‎کنند، به عبارتی ما باید ساختاری را طراحی کنیم که برای یک پروژه از چند منابع مالی استفاده کنیم. با الگوبرداری می‎توان این شیوه‎های جدید ساختاری را بنا نهاد.

کد خبر 270028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =