سرمایه گذاری در حمل و نقل ریلی سبب صرفه جویی در مصرف سوخت می‌شود

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: راه‌آهن یک چاه بزرگ نفتی است که سرمایه‌ گذاری در آن منجر به صرفه‌ جویی در مصرف سوخت می‌شود.

به گزارش شانا، محسن پورسید آقایی، معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به میزان صرفه‌ جویی حمل‌ و نقل ریلی در سوخت گفت: راه‌آهن یک‌ هفتم جاده سوخت مصرف می‌کند و اگر بار کشور به سمت راه‌آهن سوق یابد، حمل‌ و نقل ریلی می‌تواند به‌ جای مصرف ۲۰ میلیارد دلار سوخت در بخش جاده‌ای، با هزینه سه میلیارد دلار این بار را جابجا کند.

وی افزود: راه‌آهن یک چاه نفت بزرگی است که هر قدر در آن سرمایه‌‌گذاری شود به همان اندازه صرفه‌ جویی سوخت انجام خواهد شد، تا جایی که می‌توان شاهد صرفه‌ جویی ۲۰ میلیارد دلاری سوخت بود.

پورسید آقایی تصریح کرد: طبق برنامه ششم توسعه حجم بار راه‌آهن باید به 3 برابر افزایش یابد، از طرفی برنامه دیگری برای توسعه حمل‌ و نقل حومه‌ای به‌ منظور افزایش چشمگیر جابجایی مسافر در حومه کلان‌شهرها وجود دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به دیگر برنامه‌‌های شرکت راه‌آهن عنوان کرد: مسیرهای تهران، قم، اراک و تهران، تبریز طبق برنامه دوخطه و سرعت آن به ۲۰۰ تا ۲۵۰ کیلومتر افزایش می‌یابد تا یک شبکه سریع‌السیر در کل کشور ایجاد شود. 

مدیرعامل راه‌آهن با بیان این که باید تمام این موارد در برنامه ششم محقق شود، گفت: احکام جدیدی از سوی دولت به مجلس پیشنهاد شده است، پیش‌بینی‌شده موافقت مجلس با این احکام موجب شود راه‌آهن جایگاه خود را در سطح بین‌المللی کسب کند.

وی با اشاره میزان سرمایه‌ گذاری مورد نیاز در ناوگان حمل‌ و نقل ریلی افزود: برای رسیدن به جایگاه مورد نظر، نیاز به سرمایه‌‌گذاری ۲۰ هزار میلیارد تومانی از سوی بخش خصوصی است و با کمک‌های مجلس در نظر داریم مشوق‌هایی برای جذب سرمایه بخش خصوصی ایجاد کنیم، زیرا در شرایط فعلی بخش خصوصی حاضر به سرمایه‌‌گذاری در حوزه ریلی نیست.

شایان یادآوری است که عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، شهریورماه امسال و در آیین گشایش خط آهن خواف - سنگان، عنوان کرد: حمل محصولات معدنی از طریق حمل و نقل جاده‌ای عقلانی نیست و برای حفظ محیط زیست، ایمنی، صرفه‌ جویی انرژی و دیگر مسائل، باید از طریق حمل و نقل ریلی جا به‌ جا و منتقل شود.

کد خبر 270128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =