۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۷
  • کد خبر: 270143
رشد بی سابقه تولید نفت اوپک در ماه سپتامبر

تولید نفت اوپک در ماه سپتامبر به علت افزایش تولید عراق و لیبی به سطح بی سابقه ای رسید.

به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، بر اساس نتیجه یک بررسی که روز جمعه (9 مهر ماه) منتشر شد، تولید نفت سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در ماه گذشته (سپتامبر) به سطح بی سابقه ای در سال های اخیر افزایش یافت.

این افزایش به رغم کاهش تولید عربستان سعودی، بزرگ‎ترین صادر کننده نفت عضو اوپک بوده است.

بر اساس نتیجه بررسی رویترز، با توجه به داده های شرکت های کشتیرانی و اطلاعات منابع صنعت نفت، عرضه اوپک در ماه گذشته (سپتامبر) به 33 میلیون و 600 هزار بشکه در روز رسید، در حالی که این میزان در ماه پیش از آن (اوت)، 33 میلیون و 530 هزار بشکه در روز بوده است.

این افزایش می تواند به بدگمانی‎ها در باره توانایی اوپک برای تعیین سطح تازه تولید خود که میان 32 میلیون و 500 هزار تا 33 میلیون بشکه در روز اعلام شده است، دامن بزند.

عرضه نفت کشورهای عضو اوپک از سال 2014 میلادی با افزایش تولید عربستان سعودی، عراق و ایران، بالا رفته است.

علت دیگر افزایش تولید، بازگشت اندونزی به عضویت اوپک در سال 2015 و عضویت گابن در ژوئیه سال جاری میلادی در این سازمان بوده است.

عرضه ماه سپتامبر اوپک به استثنای کشورهای گابن و اندونزی، 32 میلیون و 600 هزار بشکه در روز بود که بر اساس آمار رویترز از سال 1997 به این سو بی سابقه بوده است. عراق و لیبی، علت اصلی این افزایش تولید ماه سپتامبر، بوده‎اند.

بر اساس بررسی رویترز، با از سرگرفته شدن صادرات مشترک نفت خام شرکت دولتی بازاریابی نفت عراق (سومو) و دولت اقلیم کردستان عراق از میدان های نفتی کرکوک، میزان عرضه نفت ماه سپتامبر عراق به بازار، به چهار میلیون و 430 هزار بشکه در روز رسیده است.

شرکت ملی نفت لیبی (آن او سی) نیز سه پایانه صادرات نفت را پس از چند سال تعطیلی بازگشایی کرد که امکان تولید نفت را افزایش داد.

 عرضه نفت عربستان سعودی از میزان بی سابقه در تابستان سال جاری (2016)، کاهش یافته است.

تولید نفت خام ایران که در سال جاری میلادی در پی لغو تحریم‎ها، در میان اعضای اوپک از بالاترین سرعت رشد برخوردار بوده، پس از نزدیک شدن به میزان پیش از تحریم ها، ثابت باقی مانده است.

تولید آنگولا نیز به علت تعطیل شدن میدان نفتی پلوتونیو در بخشی از ماه سپتامبر، اندکی کاهش یافت، اما هنوز نشانه ای از بالارفتن عرضه نیجریه که حملات شورشیان به تاسیسات نفتی آن موجب کاهش تولید این کشور شد بود، دیده نشده است.

بررسی رویترز بر اساس داده های منابع کشتیرانی، داده های تولید تامسون رویترز و اطلاعات ارایه شده منابع شرکت های نفتی اوپک و شرکت های مشاوره، تهیه و تنظیم شده است.

 

کد خبر 270143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =