۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۶
  • کد خبر: 270146
اوپک و «تصمیم کبری»

تولیدکنندگان بزرگ نفت – الجزایر، الجزایر، مجمع بین‌المللی انرژی، اوپک – الجزایر، همه اخبار نفت در هفته گذشته تحت شعاع پانزدهمین نشست مجمع بین‌المللی انرژی قرار داشت، جایی که اوپک پس از حدود هشت سال نشست فوق‌العاده برگزار کرد و پس از 2 سال و نیم تصمیم تازه گرفت «تصمیم کبری».

به گزارش خبرنگار شانا، برگزاری پانزدهمین نشست مجمع بین‌المللی انرژی (آی‌یی‌اف) در الجزایر سرخط اخبار نفت دنیا در هفته گذشته بود جایی که همه جهان برای «درد قیمت نفت» دنبال «دوا» از سوی ایران می گشتند، ایران اگرچه نقشی در بیماری بازار نفت نداشت، اما دیپلمات‌های وزارت نفت آن را درمان کردند.  

در حالی که نشست الجزایر سرخط اخبار بین‌المللی نفت بود، رامین قلمبر دزفولی، مدیر پشتیبانی ساخت و تامین کالای شرکت ملی نفت ایران از احوالات داخلی نفت می گوید: «مدیریت پشتیبانی ساخت و تامین کالای شرکت ملی نفت ایران به نمایندگی از وزارت نفت و در مسیر اجرای طرح بومی سازی ١٠ گروه خانواده کالاهای پرمصرف صنعت نفت، تاکنون ٥٢ قرارداد به ارزش تقریبی ٧٠٠ میلیارد تومان با سازندگان داخلی امضا کرده است.»

وی اعلام می کند: تجهیزات سر چاهی و رشته‌های تکمیلی درون چاهی، پمپ‌های درون چاهی و پمپ‌های سر چاهی، انواع مته‌های حفاری و ابزارهای اندازه گیری حفاری، عناوین چهار پروژه ای است که قراردادهای ساخت داخل فناورانه آنها امضا شده است.

علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران هم که در نخستین روز هفته گذشته در مراسم تجلیل از بازنشستگان حاضر شده بود، بر ضرورت استفاده از تجربه‌های بازنشستگان در مسیر توسعه صنعت نفت تاکید می کند: «تجربه و دانش بازنشستگان می تواند چراغ راه دیگر همکاران باشد.»

معاون وزیر نفت در شرکت ملی نفت ایران همچنین در این روز با صدور حکمی محمد مشکین فام را به عنوان مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت نفت و گاز پارس منصوب می کند. علی اکبر شعبانپور بازنشسته شده است.

«فریز نفتی»؛ نه

بیژن زنگنه، وزیر نفت در نخستین ساعات روز کاری یکشنبه با «جاستین مووتری»، رئیس مجلس نمایندگان کنیا دیدار و گفتگو کرد، وی در این دیدار با بیان این که همکاری با آفریقا از اولویت‌های سیاست خارجی ایران است، اظهار می کند: با لغو تحریم، شرایط بهتری برای توسعه همکاری فراهم شده است.

سخنان کارشناسی درباره نشست الجزایر که مهران امیرمعینی، کارشناس ارشد انرژی آن را «گردهمایی میان صادرکنندگان نفت» می داند، همچنان ادامه دارد، وی می گوید: فریز تولید چاره بازگرداندن ثبات به بازار نیست و تولیدکنندگان باید بخشی از تولید خود را از بازار خارج کنند تا تعادل عرضه و تقاضای نفت ایجاد و امکان بهبود قیمت‌ها فراهم شود.

غلامحسین گرامی، مدیر عملیات شرکت پایانه های نفتی ایران از برنامه ریزی امسال این شرکت برای پهلو دهی، جداسازی و انجام عملیات بارگیری و تخلیه و تحویل نفت خام و میعانات گازی و فرآورده های نفتی به بیش از یک هزار نفتکش در پایانه های نفتی ایران خبر می دهد: «عملیات پهلو دهی، جداسازی، بارگیری، تخلیه و تحویل نفت خام، میعانات گازی و فرآورده های نفتی در پایانه های نفتی خارک، عسلویه، ماهشهر و شمال در اسکله‌های ثابت و گوی‌های شناور به همت کارکنان شرکت پایانه‌های نفتی ایران انجام می شود.

پژوهشگاه صنعت نفت و شرکت نفت خزر هم در دومین روز هفته، برای انجام مطالعات زمین شناسی سطح الارضی در مناطق دشت گرگان و گنبد قرارداد امضا می کنند، این قرارداد را حمیدرضا کاتوزیان، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت و فرهنگ خطیبی، سرپرست شرکت نفت خزر امضا می کنند.

این قرارداد با موضوع مطالعات زمین شناسی سطح الارضی دشت گرگان و گنبد در زیرشاخه‌های چینه نگاری، رسوب شناسی، فسیل شناسی، تکنوتیک و ژئوشیمی بین پژوهشگاه صنعت نفت و شرکت نفت خزر امضا شد.

برنامه ریزی برای بومی سازی ٩٩ گروه تجهیزات صنعت نفت، تهیه فهرست سازندگان خارجی تجهیزات نفت، ممنوعیت واردات ٦٠ قلم کالای صنعت نفت، ارائه برند ملی سازندگان تجهیزات نفت در آینده نزدیک، سرخط اخباری بود که از همایش «تشکیل کمیته های مرجع تعیین استانداردهای ١٠ گروه کالایی ساخت داخل» مخابره شد، محمدرضا مقدم، معاون وزیر نفت در این همایش تاکید می کند: اگر اعتقاد داریم که صنعت نفت باید یک صنعت روزآمد باشد باید استانداردهای آن روزآمد باشد و اگر می خواهیم به سطح بالای استاندارد ورود کنیم باید خود را به سطح جهانی برای استفاده از استانداردهای روز دنیا برسانیم.

آرزوی «زنگنه»

وزیر نفت در حالی که چند ساعت به پروازش برای شرکت در پانزدهمین نشست بین المللی انرژی در الجزایر باقی‌ مانده است از نمایشگاه دفاع مقدس وزارت نفت بازدید می کند: «آرزو دارم بار دیگر آن نگاه‌های پاک، دوست داشتنی و عاشقانه را که در جبهه‌ها بود و هرچه به لحظه عملیات نزدیک می شدیم این رفتارهای خالصانه زیباتر می شد را دوباره ببینم.»

وی می گوید: «برای این که رشد کنیم، ایران توسعه یابد و ایران، عزیز باشد؛ به همان روحیه، فداکاری، خلوص، عشق و امیدها نیاز داریم.»

وزیر نفت همچنین پیش از ترک تهران درباره بازار نفت می گوید: وضع کنونی بازار نفت، شرایط مطلوبی برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان در میان مدت و درازمدت در پی ندارد.

فعالیتهای داخلی و بین‌المللی نفت متوقف نمی شود؛ وزارت نفت پس از اجرای طرح «تدوین مدل ارزیابی و احراز صلاحیت شرکت‌های اکتشاف و تولید (E&P) در حوزه بالادست» که منجر به تهیه مدل، ارزیابی و انتخاب هشت شرکت صاحب صلاحیت شد، در صدد شناسایی و ارزیابی پیمانکاران عمومی ایرانی برآمده است.

محمدرضا کمالی، رئیس پردیس بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت هم با اشاره به بازدید استادان دانشگاه کرتین استرالیا از پژوهشگاه، اظهار می کند: دانشگاه کرتین یکی از دانشگاه‌های مطرح و مهم علوم زمین و مهندسی نفت در دنیا به شمار می رود و فناوری های ازدیاد برداشت، محور همکاری های طرفین خواهد بود.

دیپلماسی نفتی در الجزیره

مصرف کنندگان و تولیدکنندگان انرژی جهان این بار در الجزایر گرد هم می آیند برای شرکت در پانزدهمین نشست بین‌المللی انرژی و آن چیزی که نگاهها را معطوف به آن کرده، گردهمایی اعضای اوپک است، وزیر نفت پیش از آغاز نشست مجمع بین المللی انرژی می گوید: ایران از همکاری کشورهای عضو و غیرعضو اوپک برای ثبات در بازار نفت حمایت می کند اما در میان مدت و دراز مدت باید سهمیه بندی اوپک احیا شود و چاره ای جز این نیست.

زنگنه همچنین در سخنرانی نشست مجمع بین المللی انرژی مطالبی را بیان می کند که به‌طور کامل همسو با اهداف ایران است: «نفت اسلحه نیست و نباید از آن برای آسیب رساندن به رقبا و تحقق اهداف سیاسی استفاده کرد، متاسفم که بگویم برخی، قیمت‌های نفت را تا سطحی پایین آورده اند که به منافع دیگر تولیدکنندگان آسیب رسانده است.»

وی می افزاید: آنان از نفت به عنوان یک سلاح استفاده کرده‌اند تا برای دیگر تولیدکنندگان ناآرامی‌های اجتماعی و سیاسی و مشقت اقتصادی ایجاد کنند.

زنگنه از این تریبون استفاده می کند: پس از برداشته شدن تحریم‌ها، ایران تلاش کرده است ظرفیت تولید خود را در بخش‌های نفت و گاز افزایش دهد و به این منظور مدل جدیدی از قراردادها را مهندسی کرده است، در این مسیر شرکت‌های بین‌المللی نفتی را به همکاری برای افزایش تولید متناسب با ذخایر نفت و گازمان تشویق می کنم و به آنها خوشامد می گویم تا به این ترتیب آنها نیز در امنیت عرضه مشارکت کنند.

«ایران برای ثبات بازار نفت همیشه تلاش کرده است و همچنان این روند را به نفع همه کشورهای تولیدکننده نفت ادامه می دهد.» شاه بیت سخنان وزیر نفت در الجزایر است که در دیداری با نخست وزیر الجزایر عنوان می کند و اخبار پایانی نشست هم این را نشان می دهد.

همه شرایط برای صادرات بیشتر نفت ایران آماده است، پیروز موسوی، مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران در این باره می گوید: تلاش برای افزایش توان رقابتی صادرات نفت خام تداوم دارد و تاسیسات پایانه‌های نفتی ایران برای تحقق این هدف تجهیز و نوسازی شده است.

همچنین تلاشهای وزارت نفت همسو با اقتصاد مقاومتی ادامه دارد، محمدرضا مقدم، معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت می گوید: وزارت نفت همسو با سیاست های اقتصاد مقاومتی، در صدد شناسایی شرکت‌های پیمانکار عمومی ایرانی برای حضور موثر در پروژه های پایین دست صنعت نفت است.

وی تصریح می کند: پیش از این در سال ٩٣ بسته پیشنهادی برای تقویت شرکت های پیمانکار عمومی (GC) تدوین شده بود و پارسال نیز یک مدل برای ارزیابی و تشخیص صلاحیت این شرکت‌ها در حوزه پایین دست صنعت نفت طراحی شد؛ هم اکنون این مدل در مرحله بازبینی و اخذ نظرات متخصصان و صاحبنظران وزارت نفت، بخش خصوصی و انجمن‌ها قرار دارد.

ایران  و درمان بازار نفت

اخبار دومین روز نشست الجزایر در روز چهارشنبه حکایت از این داشت، وزیر نفت ایران بیشتر از سایر وزرا مرکز توجه رسانه‌هاست، همه دیدارهای وزیر نفت اگرچه با وسواس از سوی رسانه‌ها رصد می شد اما شیطنت‌های سیاسی گاهی چاشنی این اخبار می شد از جمله خبر بلومبرگ که اعلام کرده بود وزیر نفت ایران و عربستان به‌واسطه روسیه در الجزایر با یکدیگر گفتگو کردند که وزیر نفت واکنش نشان می دهد: «ایران و عربستان در بازار نفت نیازی به میانجی ندارند و می توانند با هم صحبت کنند.»

وزیر نفت ایران در همه مصاحبه‌ها در جمع خبرنگاران افزایش تولید نفت را حق ایران می داند و درباره رقم آن هم می گوید:  رقمی که پیشنهاد کرده‌ایم حدود چهار میلیون بشکه در روز است که بر اساس منابع ثانویه، معادل تولید نفت خام ایران در زمان پیش از تحریم‌هاست.

با پایان پانزدهمین نشست دو سالانه مجمع بین‌المللی انرژی (IEF) در الجزایر، هند به عنوان میزبان شانزدهمین دوره در سال ٢٠١٨ میلادی انتخاب شد.

در حالی که در الجزایر وزیران نفت اوپک برای نشست آماده می شدند اینجا در تهران و وزارت نفت الحاقیه قرارداد ان‌جی‌ال ٣٢٠٠ بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (هلدینگ خلیج فارس) امضا و به این ترتیب نخستین واحد ان‌جی‌ال کشور به بخش خصوصی واگذار شد. این قرارداد را عبدالمحمد دلپریش، مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران و عادل نژادسلیم، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت، مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس امضا شد.

علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، واگذاری واحدهای ان جی ال به بخش خصوصی را گامی در مسیر مردمی شدن اقتصاد، توانمندسازی شرکت های داخلی، تقویت بخش خصوصی، کاهش سوختن گازهای همراه و در نتیجه صیانت از منافع ملی عنوان و می گوید: این واگذاری، مصداق بارز اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی است.

عقربه های ساعت در ایران 23 و 15 دقیقه را نشان می داد، اخبار از الجزایر اما حکایت از طولانی شدن نشست کشورهای غیرعضو اوپک داشت، حدود چهار ساعت وزیران 14 کشور عضو اوپک در الجزیره پشت درهای بسته با یکدیگر گفت‌وگو کردند، زنگنه دلیل طولانی شدن را اینگونه بیان می کند: «بحث های زیادی در این نشست مطرح شد و در ادامه نشست مشورتی به نشست فوق العاده اوپک بدل و تصمیم‌های این نشست از اعتبار بیشتری برخوردار شد.»

وزیر نفت ضمن ابراز خرسندی از نتیجه نشست مشورتی اوپک و با بیان این که امروز یک تصمیم استثنایی در اوپک گرفته شد: «اعضای اوپک تصمیم گرفتند روزانه حدود ٧٠٠ هزار بشکه از تولید نفت خام خود بکاهند.»

زنگنه با تاکید براین که اوپک پس از ٢ سال و نیم برای مدیریت بازار به اجماع رسید، می گوید: وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو اوپک تصمیم گرفتند به پیشنهاد دبیرخانه اوپک، تولید این سازمان را تا سقف تولید ٣٢.٥ تا ٣٣ میلیون بشکه در روز تعیین کنند که این رقم باید میان اعضای اوپک تقسیم شود.

وزیر نفت پس از پایان نشست و ترک الجزایر و در نخستین ساعات روز پنجشنبه در بخشهای مختلف خبری صدا و سیما به تشریح اقدام‌های انجام شده درباره نشست الجزایر پرداخت.

کد خبر 270146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =