توافق اخیر اوپک زمینه ساز احیای قیمت نفت است

مدیر عامل شرکت «سانکور انرژی» گفت: توافق اخیر اوپک برای تثبیت تولید نفت، زمینه را برای افزایش قیمت این کالا فراهم می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، استیو ویلیامز، مدیر عامل بزرگترین شرکت تولیدکننده نفت خام از ذخایر ماسه‌های نفتی در کانادا، سانکور انرژی، اعلام کرد که اقدام اخیر سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برای تثبیت تولید نشان می‌دهد که این سازمان به آستانه درد رسیده است و قصد دارد زمینه را برای احیای قیمت‌ها آماده کند.

وی گفت: توافق اخیر اعضای اوپک برای کاهش 700 هزار بشکه از تولید روزانه خود و تثبیت آن در حد 32.5 تا 33 میلیون بشکه، بازار نفت را شگفت‌زده کرد، به گونه ای که پس از این اقدام، قیمت‌های جهانی این کالا نزدیک به 6 درصد افزایش یافت.

تحلیلگران روز پنجشنبه اعلام کردند که اجرای این توافق بستگی به نشست آینده اوپک در ماه نوامبر دارد.

مدیر عامل سانکور گفت: این توافق نشان می‌دهد که تولید نفت در سطح کنونی پایدار نیست؛ در ضمن تولیدکنندگان عمده نیز اعلام کرده‌اند که عجله‌ای برای احیای سرمایه‌گذاری ها ندارند و این نشان دهنده احتمال کاهش عرضه مازاد در آینده است.

از سوی دیگر مارتین کینگ، تحلیلگر موسسه تحقیقات «فرست انرژی کپیتال» واقع در کلگری کانادا گفت: این توافق تغییری در پیش‌بینی‌های ما از قیمت نفت ایجاد نکرد؛ باید منتظر نتیجه ماند؛ شرکت‌هایی که موفق به کاهش هزینه‌های خود شده‌ و با افت قیمت نفت کنار آمده‌اند، به فعالیت خود ادامه می‌دهند، اما شرکت‌هایی که به قیمت‌های بالاتری نیاز دارند باید منتظر نتیجه این توافق باشند.

تحلیلگران روز پنجشنبه (هشتم مهر) در مورد کاهش تقاضای جهانی و احتمال افزایش تولید نفت شیل آمریکا ابراز نگرانی کردند.

اد مورس، تحلیلگر بانک «سیتی گروپ» آمریکا گفت: رسیدن قیمت نفت به 50 و 60 دلار ممکن است سبب تشویق آمریکا به افزایش تولید نفت شیل و جلوگیری از رشد بیشتر قیمت شود؛ بنابراین کسانی که فکر می‌کنند این به معنای برگشت به اوپک سابق است باید شرایط جدید جهان (افزایش تولید نفت شیل آمریکا و کاهش رشد تقاضا) را جدی‌تر بگیرند.


کد خبر 270173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =