نقش انتقال فناوری در قراردادهای جدید نفتی بررسی شد

افزایش ذخایر راهبردی نفت و گاز کشور با هدف اثرگذاری در بازار جهانی نفت و گاز یکی از اصول سیاست اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش شانا، ضروت تحقق بند چهاردهم سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که ضمن توجه به افزایش ذخایر نفت و گاز بر حفظ و توسعه ظرفیت‎های تولید نفت و گاز بویژه در میدان‌های مشترک تاکید دارد، بدون بهره‌گیری از فناوری‌های نو امکان پذیر نخواهد بود. 

بر این اساس، از نظر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، توسعه و تولید از میدان‌های هیدروکربنی از طریق دست‌یابی به دانش و فناوری پیشرفته حائز اهمیت است که می‌توان فناوری‌های مطرح در این حوزه را به دو دسته کلی خبرگی فناورانه و ابزارهای فناورانه تقسیم کرد.

خبرگی فناورانه شامل فناوری‌هایی است که برای کسب و پردازش داده‌ها و تبدیل آن ها به اطلاعات و خلق دانش مورد نیاز برای رفع مشکلات یا بهینه‌سازی و خِرد لازم برای تصمیم‌گیری در اکتشاف، ارزیابی، توسعه و تولید به کار گرفته می‌شوند.

این دسته از فناوری‌ها مرتبط به فرآیندهای اصلی صنعت نفت است که عمدتا ماهیت سازمان و انسان‌افرازی داشته و بیشتر در شرکت‌های اکتشاف و تولید جلوه دارد. در مقابل ابزارهای فناورانه که عمدتا سخت‌افزای و نرم‌افزاری هستند، فرآیندهای اصلی را پشتیبانی می‌کنند که در شبکه‌های همکاری فناورانه شامل شرکت‌های دانش‌بنیان، شرکت‌های مهندسی و مشاوره، موسسه‌های پژوهش و فناوری، دانشگاه‌ها و پارک‌های فناوری جلوه دارد.

از این رو یکی از مولفه‌های اصلی اقتصاد دانش بنیان، لحاظ کردن شرط انتقال فناوری در قراردادها و توجه ویژه به آن در جهت ارتقای سطح فناوری نسبت به وضع فعلی بوده که یکی از اهداف اصلی طراحان قراردادهای IPC، در کنار ایجاد ارزش افزوده از طریق توسعه میدان‌های نفت و گاز و جذب سرمایه خارجی، انتقال فناوری مرتبط با صنعت نفت به کشور است.

در پژوهش «نقش انتقال فناوری در قراردادهای جدید نفتی» که به همت پژوهشگاه صنعت نفت و مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت انجام شده، این مهم از نظر اقتصاد مقاومتی ارزیابی شده است. با استناد به پژوهش انجام شده، پیشنهاد شد برای انطباق فناوری در قراردادهای بالادستی اکتشاف، توسعه و تولید، سنجه‌های مناسب برای اندازه‌گیری انتقال فناوری طراحی شود که کارگروه فناوری قرارداد شرکت ملی نفت ایران مسئولیت طراحی سنجه‌ها و به تبع آن نظارت بر انتقال و توسعه فناوری مرتبط را بر عهده دارد.

کد خبر 270178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =