چرخش 180 درجه ای عربستان در قبال قیمت نفت

خبرگزاری بلومبرگ در تحلیلی با اشاره به چرخش 180 درجه ای عربستان در برابر کاهش عرضه و افزایش قیمت نفت، پذیرش مستثنی شدن ایران را از کاهش تولید، سازش بزرگ ریاض ارزیابی کرد.

خاویر بلاس تحلیلگر ارشد بلومبرگ در مقاله ای با عنوان «سعودی ها بالا رفتن قیمت را به بازار آزاد نفت ترجیح دادند»، نوشت: عربستان به برنامه خود برای بازی با بازار آزاد نفت پایان داده است.

این تحلیلگر به کسری بودجه زیاد عربستان اشاره کرد و افزود: عربستان به تصمیم اخیر اوپک برای کاهش تولید نیاز مبرم داشت.

بلومبرگ به نقل از آمریتا سن، تحلیلگر بازار نفت در موسسه انرژی اسپکتس نوشت: عربستان خواهان بالا رفتن قیمت نفت است.

این مقاله ادامه داد: افزایش قیمت ها نتایج گسترده ای خواهد داشت، از جمله اینکه شرکت هایی مثل اکسون‌موبیل دوباره به بازار نفت برمی‌گردند و منابع مالی برخی اعضای اوپک مثل ونزوئلا تقویت می‌شود.

بلومبرگ افزود: اکنون روسیه و دیگر کشورهای نفتی مستقل باید تصمیم بگیرند که از عربستان پیروی کنند یا خیر.

این رسانه غربی درباره دیگر آثار کاهش تولید اوپک نوشت: تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا که اوپک امیدوار بود ورشکست شوند قیمت های بالاتری را برای استخراج چاه های جدید خواهند خواست و مصرف کنندگان بنزین در آمریکا مجبور خواهند شد هزینه بیشتری را برای خرید بنزین بپردازند.

بلومبرگ به چرخش 180 درجه ای عربستان اشاره کرد و یادآور شد: علی النعیمی وزیر نفت سابق عربستان چند ماه پیش اعلام کرده بود که پایین آمدن قیمت ها تا 20 دلار اهمیتی ندارد و اکنون خالد الفالح وزیر نفت عربستان سعودی می گوید لازم است قیمت ها به منظور تشویق سرمایه گذاری افزایش یابد.

این تحلیل می‌افزاید: در سال 2014 که عربستان سیاست افزایش تولید را دنبال می کرد، ریاض این ارزیابی را داشت که اگر تولید را کاهش دهد قیمت ها به اندازه کافی افزایش نخواهند یافت، اما اکنون موضوع فرق می کند.

بلاس یادآور شد: اوضاع در دو سال گذشته بر اساس خواست عربستان پیش نرفت و ریاض 150 میلیارد دلار از ذخایر ارزی خود را از دست داد. پیمانکاران دولتی از دولت سعودی طلبکار هستند و این پادشاهی یارانه پرداختی به خدمات عمومی را به شدت کاهش داده است.

وی اضافه کرد: بر اساس برآورد صندوق بین المللی پول، عربستان با کسری بودجه ای معادل 13.5 نیم درصد تولید ناخالص داخلی خود روبروست. از جهت رشد اقتصادی، در حالی رشد اقتصادی عربستان امسال به حدود یک درصد کاهش می یابد که در مقابل، رشد اقتصادی ایران شتاب گرفته است و و امسال رشد چهار درصدی خواهد داشت.

بلومبرگ در ادامه تحلیل خود آورده است: سیاست افزایش تولید، صنعت نفت را آشفته کرد و قیمت ها را از 100 دلار در هر بشکه به قیمت بی سابقه 12 سال گذشته یعنی 30 دلار در هربشکه رساند. شرکت ها کمربندها را محکم کردند؛ پروژه ها را تعطیل کردند و دارایی هایشان را فروختند، اما همچنان به استخراج ادامه دادند.

این تحلیلگر نوشت: این روند حتی ممکن است در صورت حمایت سعودی ها از کاهش تولید هم ادامه یابد. تولیدکنندگانی که در زمان نفت 100 دلاری به استخراج علاقه مند شده اند هنوز هم به استخراج نفت از خلیج مکزیک تا برزیل ادامه می دهند.

بلومبرگ به نقل از مارک موبیوس رییس اجرایی شرکت سرمایه گذاری «تمپلتون» نوشت: ریاض احتمالا به این ارزیابی رسیده است که مدت دو سال برای از بین بردن صنعت نفت شیل کافی نیست.

این تحلیلگر به مستثنی شدن ایران از کاهش تولید نیز اشاره کرد و آنرا یک سازش جدی عربستان عنوان کرد.

این رسانه غربی به نقل از گروه گلدمن ساکس نوشت: توافق برای کاهش تولید می تواند به افزایش 10 دلاری قیمت ها در هر بشکه منجر شود.

بلومبرگ در باره راه اندازی میدان نفتی کاشاگان قزاقستان در سال آینده میلادی و تاکید روسیه، مکزیک، نروژ و دیگر کشورهای تولیدکننده غیر عضو اوپک و  تولید کنندگان نفت شیل آمریکا بر تداوم تولید هم نوشت: کماکان بازار از نفت اشباع خواهد بود.

کد خبر 270179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =