بهره مندی از ظرفیت‌های بخش نفت و گاز از مصادیق اقتصاد مقاومتی است

رئیس کنفرانس نفت گفت: بخش نفت و گاز همیشه پیشران اقتصاد کشور بوده است و هم اکنون نیز برای خروج از رکود و تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند استفاده از ظرفیت بالای این بخش هستیم.

به گزارش خبرنگار شانا، سید حمید حسینی، رئیس کنفرانس نفت امروز (شنبه دهم مهرماه) در محل اتاق بازرگانی ایران گفت: ما اعتقاد داریم با رفع موانع پیش رو، سرمایه گذاری داخلی و خارجی در صنعت نفت و گاز افزایش می باید و این صنعت عامل تحرک در دیگر بخش‌های اقتصادی کشور می شود.

وی ادامه داد: توسعه بخش بالادستی و پایین دستی نفت و گاز تنها با استفاده از ظرفیت داخلی و خارجی امکانپذیر است؛ خوشبختانه برجام زمینه همکاری را فراهم کرده است و می توان امیدوار بود که کشور از وضع نامطلوب کنونی نجات یابد.

رئیس کنفرانس نفت تصریح کرد: متأسفانه از 157 میلیارد بشکه نفت قابل استحصال کشور، 85 میلیارد آن در میدان‌های نفتی مشترک و از 32 تریلیون مترمکعب گاز قابل استحصال، 14 میلیارد مترمکعب آن در میدان‌های گازی مشترک قرار دارد و همسایگان سالانه میلیاردها دلار از منابع نفت و گاز کشور را غارت می شود.

وی ادامه داد: ظرفیت پالایشی نفت دنیا حدود 100 میلیون بشکه در روز است که سهم ما با پالایش یک میلیون و 800 هزار بشکه، تنها 1.8 درصد ظرفیت دنیاست؛ در حالی که تا سال 1405 این ظرفیت باید به پنج میلیون بشکه در روز افزایش یابد.

حسینی با اشاره به ظرفیت تولید بیش از 62 میلیون تنی بخش پتروشیمی گفت: از مجموع کل ظرفیت تولید پتروشیمی کشور حدود 75 درصد آن فعال است.

رئیس کنفرانس نفت گفت: سهم ایران از گردش سه هزار و 700 میلیارد دلاری محصولات پتروشیمی دنیا کمتر از یک درصد است.

وی افزود: ظرفیت پیمانکاری کشور حدود یکصد میلیارد دلار در سال برآورد می شود که بیش از 50 درصد آن بدون استفاده مانده که سهم ساخت و ساز قطعات، تجهیزات و تأسیسات در این صنعت بیش از 30 میلیارد دلار است.

حسینی تصریح کرد: متأسفانه صنایع پایین دستی نفت، گاز و پتروشیمی از نبود نهاد رگلاتوری مستقل و قدرتمند، نظام نوین تأمین مالی، قراردادهای یکجانبه و غیرعادلانه، فقدان قرارداد خوراک بلندمدت و مسائلی نظیر مالیات به ویژه مالیات بر ارزش افزوده رنج می برد.

رئیس کنفرانس نفت عنوان کرد: در سه ماه گذشته، دست اندرکاران کنفرانس، مذاکرات خوبی با مسئولان شورای رقابت، صندوق توسعه ملی، صندوق ضمانت صادرات، بانک توسعه صادرات و کمیسیون انرژی مجلس داشته و پیشرفت هایی نیز حاصل شده است که مسئولین ذیربط امروز در نشست‌های تخصصی مربوطه به تشریح آن خواهند پرداخت.

کد خبر 270180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =