عمل نکردن به توافق پاریس تحریم‌های شدید به دنبال دارد

وزیر نیرو با بیان این‌که امروز بیش از نیمی از جمعیت جهان در معرض خطر افزایش گازهای گلخانه ای قرار دارند، تاکید کرد: در صورت عمل نکردن ایران به تعهدهای خود در توافق تغییرات اقلیمی پاریس، کشور با تحریم‌هایی به مراتب شدیدتر از تحریم‌های هسته ای روبرو می شود.

به گزارش شانا،، حمید چیت چیان امروز (شنبه، 10 مهرماه) در مراسم «زنگ مهر 95» در محل پژوهشگاه نیرو گفت:مطابق معاهده کاب 21 پاریس، ایران متعهد شده است تا سال 2030، چهار درصد از تولید گازهای گلخانه ای کنونی خود بکاهد.

به گفته این مقام مسئول، به تازگی کشورهای چین و آمریکا به عنوان بزرگترین تولیدکنندگان گازهای گلخانه ای، به معاهده پاریس پیوسته اند و نگرانی وزارت نیرو از عمل نکردن به تعهد خود افزایش یافته است.

وی تاکید کرد: عمل به این تعهد امروز در جهان الزامی شده و اگر نتوانیم سهم خود را دراین موضوع عملی کنیم، به دلیل رویارویی بیش از نیمی از جمعیت جهان با خطرهای این مسئله و زیر آب رفتن کشورهای ساحلی، تحریم‌هایی علیه کشور وضع می شود که به مراتب شدیدتر از تحریم‌های هسته ای خواهد بود.

به گزارش ایرنا، تعهد ایران در کاهش گازهای گلخانه ای کره زمین در همایش بین المللی زیست محیطی پاریس فرانسه مشهور به «کاب ٢١» که از 30 نوامبر تا 11 دسامبر سال 2015 (9 تا 20 آذرماه 94) در پاریس برگزار شد، موجب شده تا توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در قالب لایحه برنامه ششم توسعه در دستور کار قرار گیرد.

هدف اصلی این معاهده، جلوگیری از افزایش دمای کره زمین به بیش از 2 درجه در قرن جاری است؛ این در شرایطی است که کارشناسان هشدار می دهند که این هدف با توجه به وضعیت کنونی غیرقابل دسترس است.

توافقنامه پاریس در تاریخ 12 دسامبر (21 آذر) سال 2015 با شرکت 196 کشور جهان و در چارچوب کنوانسیون تغییر اقلیم سازمان ملل متحد تهیه و تدوین شد. با این حال تاکنون فقط 180 کشور این معاهده را امضا کرده اند. این توافقنامه فقط زمانی اجرایی خواهد شد که 55 کشور تولیدکننده 55 درصد گازهای گلخانه ای جهان، آن را به‌طور رسمی تصویب کنند.

لزوم توجه ویژه به انرژی‌های تجدیدپذیر

چیت چیان با اشاره به سفر اخیر خود به دانمارک گفت: امروز 45 درصد انرژی مورد نیاز این کشور از منابع تجدیدپذیر و 60 درصد از کل برق مصرفی آنها از همین محل تامین می شود.

وی گفت: دانمارکی‌ها برنامه ریزی کرده اند که تا سال 2050 همه انرژی‌های مورد نیاز آنها از این محل تامین شود، اما اگر مدیران کشور به این مسئله توجه نکنند، بدون شک نمی توانند خود را با جهان آینده تطبیق دهند.

به گفته وزیر نیرو، دانمارک از 25 سال پیش تاکنون رشد مستمر اقتصادی را تجربه کرده در حالی که مصرف انرژی آن همچون گذشته ثابت مانده است.

وی افزود: این در حالی است که از سال 1372، سازمان انرژی‌های نو در ایران تاسیس شده اما تاکنون فقط 200 مگاوات انرژی از این محل در کشور تامین شده که سبب شرمساری است.

چیت چیان، دلیل این عقب ماندگی و پیشرفت نکردن را دیدگاه‌های مدیران برشمرد که از آموزش لازم بهره مند نشدند و انرژی‌های نو را مانعی بر سر راه خود می دیدند؛ در حالی که دانش و صنعت این موضوع در کشور موجود است.

وی در این باره به برخی از کشورهای همسایه اشاره کرد و گفت: امروز ترکیه سالانه هزار مگاوات توربین بادی به ظرفیت‌های انرژی خود اضافه می کند؛ همچنین کشورهای عرب حاشیه جنوبی خلیج فارس به طور جدی پیگیر توسعه انرژی‎های نو هستند، در حالی که این تفکر سال‌ها پیش در ایران شکل گرفته بود و فقط به دلیل مقاومت مدیران و شرکت‌ها در برابر آن، راه اندازی نشد.

چیت چیان ادامه داد: مادامی که مدیران ما به‌طور دائم سوخت مجانی برای تولید برق دریافت می کنند، نمی توان انتظار داشت چنین تفکرهای نواندیشانه ای در آنان شکل گیرد.

کد خبر 270193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =