تولید گاز پارس جنوبی 5 میلیارد فوت مکعب افزایش می یابد

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با تاکید بر ضرورت شتاب در ساخت ۱۰ سکوی گازی پارس جنوبی در یارد صنعتی صدرا٬ گفت: با تکمیل و بهره برداری از سکوهای موجود در این یارد ظرفیت برداشت گاز پارس جنوبی پنج میلیارد فوت مکعب افزایش می یابد.

به گزارش شانا٬ محمد مشکین فام٬ دیروز (پنجشنبه٬ ۱۵ مهرماه) از سکوهای در حال ساخت پارس جنوبی در یارد صنعتی صدرا (بوشهر) بازدید کرد و از روند پیشرفت پروژه ها٬ منابع مالی و تامین تجهیزات مورد نیاز ساخت این سکوها مطلع شد. 

وی در نشست کاری مشترک برای ارزیابی ساخت ۱۰ سکوی پارس جنوبی در یارد شرکت صدرا بر تقویت فعالیت های اجرایی و شتاب هرچه بیشتر در ساخت سکوهای گازی فازهای باقیمانده پارس جنوبی تاکید کرد.

هم اکنون ١٠ سکوی گازی فازهای ١٣، ۱۷bو ۱۸b (جایگزین سکوهای فاز ۱۴ ) و ٢٢ تا ٢٤ پارس جنوبی در یارد صنعتی صدرا واقع در بوشهر در حال ساخت است.

نصب و راه اندازی هرکدام از این سکوها 500 میلیون فوت مکعب به ظرفیت برداشت گاز از پارس جنوبی می افزاید. براساس پیش بینی های انجام شده، کار ساخت و بهره برداری از این سکوها تا اواخر سال ٩٦ پایان خواهد یافت.

باتوجه به پایان بخش عمده ای از پالایشگاه خشکی و سکوهای دریایی فازهای اولویت دار ۱۹- ۲۰ و ۲۱  طی یک سال گذشته و همچنین پس از اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام )٬ گشایش های زیادی در حوزه تامین منابع مالی و تجهیزات مورد نیاز در تمام فازهای در حال توسعه روی داده است.

براساس اعلام مشکین فام، طرح های در انتظار ساخت فازهای باقیمانده پارس جنوبی نیز در ماه های گذشته با تامین منابع مالی اولویت دار شده اند. 

ساخت ۱۰ سکوی صدرا از سرعت بیشتری بگیرد

با توجه به اهمیت ساخت ۱۰ سکوی پارس جنوبی در یارد صدرا٬ مدیرعامل و مجریان پروژه های پارس جنوبی در شرکت نفت وگاز پارس٬ از یک سال گذشته تاکنون٬ به طور مداوم از روند ساخت این سکوها بازدید کرده اند.  

هم اکنون فعالیت های توسعه ای در پارس جنوبی، با توجه به تسهیل در پرداخت های کارفرما به پیمانکاران، دریافت کالا از گمرکات و سفارش گذاری تجهیزات جدید، تحرک بیشتری گرفته تا جایی که در نخستین بازدید محمد مشکین فام٬ مدیرعامل جدید شرکت نفت و گاز پارس از یارد صنعتی صدرا، رونق ساخت این سکوها و تلاش های مدیریت جدید پیمانکار، تایید نسبی شده است. 

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس پس از بازدید از ساخت سکوهای فازهای 13 و 22 تا 24 گفت: با توجه به کمک های مالی کارفرما (شرکت نفت وگاز پارس)٬ انتظار می رود پیمانکار نیز براساس برنامه زمان بندی مشخص پیش رفته و بر همین مبنا فعالیت های اجرایی خود را با سرعت بیشتری انجام دهد.

براساس گزارش شرکت نفت وگاز پارس، مشکین فام در این نشست بر تقویت فعالیت های اجرایی و شتاب هر چه بیشتر در ساخت ١٠ سکوی گازی فازهای باقیمانده پارس جنوبی تاکید کرد.

وی با اشاره به رفع مشکلات صدرا و پشتیبانی همه جانبه کارفرمای طرح ها از این شرکت، گفت: لازم است برنامه ریزی برای سرعت یافتن فعالیت ها در ساخت این سکوها انجام شده و با تلاش بیشتری کارها پیگیری شود.

افزایش ٥ میلیارد فوت مکعبی گاز با بهره برداری ازسکوهای یارد صدرا 

مشکین فام تصریح کرد: با تکمیل و بهره برداری از سکوهای موجود در یارد صدرا شاهد افزایش پنج میلیارد فوت مکعبی در برداشت گاز از پارس جنوبی خواهیم بود.

وی افزود: دستیابی به این حجم از منابع گازی کشور در پارس جنوبی، نشان دهنده وظیفه بزرگ و قرار داشتن مسئولیت ملی بر عهده مجریان طرح ها و پیمانکاران پارس جنوبی است که این موضوع ضرورت نظارت، برنامه ریزی و فعالیت های جدی تر را بیشتر می کند.

بنابر گزارش مجریان این طرح ها، با توجه به بازدیدهای کاری انجام شده در سال 95 از یارد صدرا، بخشی از سکوهای دریایی در حال ساخت در نیمه نخست سال آینده نصب و راه اندازی می شوند

راه اندازی بخش نخست پالایشگاه های فازهای 13 و 22 تا 24 تا اواسط سال آینده

در همین رابطه، پیام معتمد٬ سرپرست طرح توسعه فاز 13 اعلام کرد: باوجود پیشرفتی که در مدت اخیر در ساخت سکوها ایجاد شده، انتظار می رود سرعت فعالیتها افزایش یابد، به گونه ای که با پایان عملیات ساخت، بارگیری، نصب و راه اندازی به موقع سکوها، برای ارسال گاز از حوزه دریا به پالایشگاه خشکی محدودیتی ایجاد نشود.

معتمد گفت: فاز نخست این طرح تا پایان امسال از طریق گاز ترش خشکی فازهای 8-7-6 وارد مدار بهره برداری خواهد شد و در نیمه نخست سال آینده (۹۶) آمادگی پالایش گاز غنی دریا را دارد.

فرهاد ایزدجو٬ مجری طرح توسعه فازهای 22 تا 24 نیز از راه اندازی دوسکوی اصلی و اقماری فاز ٢٢ و ٢٤A با ظرفیت یک میلیارد فوت مکعب معادل ٢٨میلیون مترمکعب گاز در روز تا مهر ماه سال ٩٦ خبر داد

وی گفت: با توجه به این که سکوی ٢٢ با پیشرفت ساخت ٦٤ درصدی دارای بیشترین میزان پیشرفت در میان سکوهای این فازها است، بر اساس برنامه ریزی انجام شده، مراحل ساخت این سکو و سکوی اقماری آن (24A) تا اردیبهشت سال آینده تکمیل شده و برای نصب به موقعیت فراساحل این فاز انتقال خواهد یافت.

کد خبر 270548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =