شرکت خطوط لوله، 80 درصد نیاز خود را از داخل تامین می کند

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران گفت: 80 درصد از نیاز تجهیزاتی این شرکت از سوی صنعتگران و مهندسان ایرانی ساخته می شود و به نوعی به خودکفایی در این عرصه رسیده ایم.

به گزارش شانا، عباسعلی جعفری نسب، عصر دیروز (پنجشنبه، 15 مهرماه) در نشست خبری در اصفهان افزود: بومی سازی در تولید قطعات، تجهیزات، ماشین آلات و مواد مصرفی از سال های بعد از انقلاب در دستور کار قرار داشت و این امر در سال های اخیر محقق شد.

وی ادامه داد: برای مثال در تولید ماشین آلات دوار با وظیفه اصلی انتقال نفت و فرآورده ها و توربین های گازی که فناوری آن مانند موتور هواپیماست، به خودکفایی رسیده ایم.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران افزود: هم اکنون 165 عدد از این دستگاه ها در کل کشور مشغول کار است که هرکدام 14 هزار و 600 اسب بخار قدرت دارد.

جعفری نسب ادامه داد: توربین های گازی سه مگاواتی که قیمت مشابه خارجی آن بیش از 2.5 میلیون دلار است، در داخل کشور ساخته می شود.

وی افزود: همچنین مهندسان و متخصصان کشور قصد دارند نمونه 25 مگاواتی این توربین ها را تولید کنند و حتی نمونه آزمایشی آن نیز ساخته شده است.
 
به گفته مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران، امسال هرگونه سرقت و یا حادثه ای که سبب ضرر مالی و خسارت جانی باشد، در خطوط لوله و مخابرات نفت ایران رخ نداده است.

این مقام مسئول با اشاره به ارتباط مناسب این شرکت با نهادهای علمی کشور نیز اظهار کرد: ما از پایان نامه های مرتبط حمایت می کنیم، در عین حال که مبادلات علمی این شرکت با پژوهشگاه صنعت نفت نیز مطلوب است.

جعفری نسب گفت: ساخت «درایور دور متغیر مبدل فرکانس» برای تنظیم دور موتور برقی که تا حد زیادی از هدررفت انرژی جلوگیری می کند، از سوی یک شرکت علمی ساخته شده و هم اکنون در اهواز در حال کار است.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران ادامه داد: ساخت این نمونه دستگاه با قدرت سه هزار و 400 کیلو وات نیز هم اکنون در دستور کار این شرکت قرار دارد.

وی، رویکرد این شرکت را توجه به اقتصاد مقاومتی و نگاه ویژه به سازندگان و متخصصان ایرانی عنوان کرد.

جعفری نسب، درباره فناوری تولید برق ناشی از فشار مازاد موجود در خطوط انتقال نیز گفت: تولید برق از فشار مازاد گاز که در کشور انجام می شود، فناوری ساده تری دارد، اما استفاده از فشار مازاد در خطوط انتقال ایران، تحقیقات نخستین خود را پشت سر می گذارد.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران عنوان کرد: روزانه 350 میلیون لیتر نفت خام و فرآورده های نفتی در خطوط لوله و انتقال به طول 14 هزار کیلومتر در کشور جابجا می شود.

وی افزود: انتقال این حجم از مواد معادل جابجایی از سوی 55 تا 60 هزار تانکر است.

جعفری نسب با اشاره به بازدیدهای ماهانه از مناطق دوازده گانه خطوط لوله و انتقال کشور گفت: بازدید از منطقه اصفهان از 13 مهر امسال آغاز و در جریان آن خطوط لوله از شهر امیدیه تا مرکز اصفهان بازدید شد.

جعفری نسب تصریح کرد: انتقال نفت خام و دیگر فرآوردهای نفتی در قالب 12 منطقه عملیاتی در کشور تقسیم بندی می شود که منطقه اصفهان (مارون خوزستان تا اصفهان) از مهمترین این مناطق به شمار می رود.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران اعلام کرد: 50 درصد از انتقال نفت خام در کشور از سوی خطوط منطقه اصفهان انجام می شود.
 
وی تاکید کرد: برای جلوگیری از فرسودگی و مشکلات احتمالی، برنامه های چند ساله اجرا می کنیم و بازرسی از خطوط انتقال (اسکن خطی و طولی) بطور مداوم انجام می شود.
 
به گفته جعفری نسب، بازدید خطوط انتقال از سوی ماموران نیز روزانه انجام می شود.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران، اطلاع رسانی به نهادهای عمرانی، وزارت راه و شهرسازی، شهرداری ها و پیمانکاران را به منظور رعایت حریم خطوط لوله را مهم ارزیابی کرد و گفت: هرگونه عملیات عمرانی باید در فاصله درست انجام شود تا سبب بروز حادثه نشود.

کد خبر 270558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =