۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۷
  • کد خبر: 270909
پتروشیمی، صنعت ارزش افزوده

جمهوری اسلامی ایران در صدر کشورهای دارنده ذخایر نفت و گاز جهان قرار دارد و تبدیل این منابع به محصولات نهایی با ارزش افزوده بالا، یکی از سیاستهای راهبردی وزارت نفت به شمار میرود؛ به همین دلیل، صنعت پتروشیمی در برنامه های توسعه ای وزارت نفت، از جایگاهی ویژه برخوردار است.

در روزهایی که همه نگاه ها به اجرایی شدن الگوی جدید قراردادهای نفتی، شتاب‎گیری اجرای پروژه های افزایش تولید نفت و موفقیت های بین المللی دیپلماسی نفتی وزیر نفت معطوف شده است، صنعت پتروشیمی نیز با جدیت، برنامه های گسترده را با هدف افزایش محصولات، بومی سازی فناوری های نوین، جذب سرمایه و کشف بازارهای جدید پیش می برد.

تقاضای حضور بزرگ ترین شرکت های بین المللی برای سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی ایران، بیانگر ظرفیت‎های بالقوه این صنعت و آینده درخشان آن است.

در روزهای اخیر، افزون بر امضای تفاهمنامه با شرکت سوجیتس ژاپن برای سرمایه گذاری در فرآیند تبدیل متانول به پروپیلن (MTP) و تبدیل گاز به پروپیلن (GTPP) که اهمیت بسیاری دارد، یک قرارداد تأمین مالی به ارزش 320 میلیون یورو میان شرکت پتروشیمی خلیج فارس و شرکت ژاپنی مادوینی امضا شد و قراردادی دیگری با سرمایه گذاری 640 میلیون یورو در آینده نزدیک نهایی خواهد شد. شرکت شل نیز با امضای تفاهمنامه همکاری با شرکت ملی صنایع پتروشیمی، برای حضور در صنعت پتروشیمی کشورمان پیش قدم شد و شرکت های آلمانی باسف (BASF)، لینده (Linde Group) و ایرلیکوئید (Air Liquide) رایزنی برای سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی ایران را آغاز کردند.

در کنار جذب سرمایه که پیش نیاز توسعه پتروشیمی ایران به شمار می رود، شرکت ملی صنایع پتروشیمی، بومی سازی فناوری های نوین پتروشیمی ها را نیز در اولویت برنامه های خود دارد که بهره برداری از واحد نیمه صنعتی تولید پلی پروپلین با ظرفیت 2 هزار و 400 تن در سال و واحد تولید کاتالیست با فناوری ایرانی، از جمله موفقیت های بزرگ صنعت پتروشیمی در این حوزه است. اهمیت این دستاورد را باید در افزایش تولید پروپلین به عنوان یکی از مهم ترین پلیمرهای پایه مورد استفاده در بخش های مختلف صنعتی رصد کرد که وزارت نفت نیز نگاهی ویژه به آن دارد.

تولید محصولات پتروشیمی در 3 سال گذشته، رشدی معادل 15.5 درصد داشته و حجم تولید محصولات این صنعت در نیمه نخست امسال با رشد هفت درصدی از مرز 23 میلیون تن فراتر رفت. صنعت پتروشیمی در همین مدت با صادرات محصولاتی به ارزش 8 میلیارد و 698 میلیون دلار و تجربه رشد 22.4 درصدی 40.07 درصد از مجموع صادرات غیرنفتی کشور را به خود اختصاص داد که از نظر اقتصادی یک جهش محسوب می شود.

تکمیل زنجیره تولید و تنوع بخشی به تولید محصولات پتروشیمی به ویژه صنایع تبدیل متانول به پروپیلین، برای کشورهایی که غنی ترین منابع نفت و گاز جهان را در اختیار دارند، نه یک اولویت که یک ضرورت و نیازمند عزم ملی و حمایت همگانی است و موفقیت در آن می‌تواند ارزش سرمایه های ملی ایران از طریق ایجاد ارزش افزوده بالاتر را چند برابر و آینده روشن اقتصادی و رفاه اجتماعی را به مردم شایسته کشورمان هدیه کند.

اکبر نعمت الهی

کد خبر 270909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =