توربین بادی 2 مگاواتی ملی سال آینده به شبکه سراسری برق متصل می‌شود

مدیر دفتر انرژی باد و امواج سازمان انرژی‌های نو ایران گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، توربین بادی 2 مگاواتی ملی، سال آینده به شبکه سراسری متصل شده و برق تولید می‌کند.

به گزارش شانا به نقل از وزارت نیرو، محمد ساتکین، مدیر دفتر انرژی باد و امواج سازمان انرژی‌های نو ایران گفت: تدوین اطلس باد کشور با روش‌های نوین، یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های در دست اجرای بخش باد کشور است که بر اساس انعقاد قرارداد همکاری سانا با پژوهشکده هواشناسی سازمان هواشناسی کشور و همکاری این پژوهشکده با DTU دانمارک، اطلس نوین باد ایران را تدوین می‌کنند.

وی افزود: اطلاعات لازم در این خصوص از سال 2005 تا 2015 در حال جمع آوری است تا در نهایت با استفاده از روش‌های نوین و نرم‌افزارهای تخصصی اطلس باد کشور تهیه شود.

ساتکین با بیان این که این پروژه از ابتدای امسال تاکنون حدود 50 درصد پیشرفت داشته است، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌کنیم که آخرین نسخه اطلس باد کشور بر اساس اطلاعات 10 سال گذشته پس از تایید DTU از اردیبهشت ماه سال آینده به بهره‌برداری برسد و از آن استفاده شود، اما طی 2 ماه آینده یک اطلس بادی بر اساس داده‌های 5 سال گذشته ایجاد و در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

مدیر دفتر انرژی باد و امواج سازمان انرژی‌های نو ایران با اشاره به روزآمد شدن نقشه اطلس باد در کشور، عنوان کرد: طی سال‌های گذشته رژیم باد کشور تغییراتی داشته و افزون بر این، اطلس جدید با روش‌های نوین و بسیار پیشرفته در حال تدوین است.

وی گفت: اطلاعات حدود 140 نقطه کشور از طریق نصب ایستگاه‌های بادسنجی به دست آمده که اطلاعات بادی میان این نقاط با استفاده از روش‌های بسیار پیشرفته با دقت بالا قابل پیش بینی هستند.

ساتکین افزود: اطلس باد جدید با نام اطلس مزو یا میان‌ مقیاس شناخته می‌شود و اطلاعات بسیار دقیقی را به سرمایه‌ گذاران این بخش ارائه می‌دهد.

مدیر دفتر انرژی باد و امواج سازمان انرژی‌های نو ایران در خصوص آخرین وضع طراحی و ساخت توربین بادی 2 مگاواتی ملی، تصریح کرد: نظارت بر این پروژه با سازمان انرژی‌های نو ایران قرار دارد که طراحی این توربین توسط پژوهشگاه نیرو طراحی شده و قرار است که توسط مپنا ساخته شود.

وی عنوان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته توربین بادی 2 مگاواتی ملی در سال آینده به شبکه سراسری متصل شده و برق تولید می‌کند.

ساتکین با بیان این که ساخت نمونه آزمایشی بدون تردید چندین برابر نمونه صنعتی آن هزینه در بر دارد، گفت: آنچه اهمیت دارد کسب دانش طراحی توربین‌های مگاواتی و ساخت آن‌ها در داخل کشور است.

مدیر دفتر انرژی باد و امواج سازمان انرژی‌های نو ایران افزود: توربین ملی دانش طراحی و ساخت را به طور همزمان بومی می‌کند، در حالی که توربین‌های بادی 2.5 مگاواتی طی یک فرایند انتقال فناوری در داخل کشور به مرحله ساخت رسیده است.

کد خبر 270914

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =