مدیرعامل بورس انرژی تأیید کرد که چند شرکت بزرگ بین‌المللی برای خرید نفت از طریق بازار سرمایه به این بورس مراجعه کرده و حتی کد معاملاتی هم گرفته‌اند.

به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از همشهری آنلاین، او ابراز امیدواری کرد که عرضه بین‌المللی نفت از طریق بورس تا پایان امسال آغاز شود.به گزارش همشهری، با یک تعویق 15ساله به‌نظر می‌رسد قفل‌های بورس نفت بعد از برجام در حال بازشدن است.از چند هفته پیش خبر‌های جدیدی در مورد عرضه نفت از طریق بورس انرژی در بازار‌های جهانی به گوش می‌رسد.

در طول چند سال گذشته به‌دلیل وجود مشکلات برای نقل و انتقال پول، عرضه بین‌المللی نفت در این بورس به در بسته خورده بود اما اکنون امید می‌رود با گشایش در مبادلات بانکی عرضه نفت از طریق بورس سرعت بگیرد.تحلیلگران بر این باورند که با توجه به کاهش قیمت نفت و تغییرات سیاسی در منطقه، بورس انرژی ابزار مهمی در دست دولت برای افزایش توان سیاسی- اقتصادی در منطقه است و در عین حال این پتانسیل را دارد که ایران را به مرکز بین‌المللی خریدو فروش نفت در منطقه تبدیل کند.

هنوز مشخص نیست مسئولان وزارت نفت چه در سر دارند اما آنطور که محسن قمصری، معاون امور بین‌الملل شرکت ملی نفت 2هفته پیش گفته بود قرار است مبادلات بین‌المللی نفت خام از طریق بورس انرژی امسال شروع شود. سیدعلی حسینی، مدیرعامل بورس انرژی هم درباره آغاز معاملات نفت خام در بورس انرژی به خبرنگار همشهری گفت: عرضه نفت خام در سال‌جاری بستگی به برنامه‌های وزارت نفت دارد اما همکاری‌های جدی از ابتدای سال انجام شده و در نیمه دوم سال به غیر از نفت خام، در مورد نفت کوره و میعانات گازی هم شاهد خبرهای خوبی خواهیم بود.

او درپاسخ به این پرسش که عرضه نفت خام در بازار‌های بین‌المللی از طریق بورس انرژی تا چه حد جدی است؟ گفت: تاکنون چند شرکت بزرگ بین‌المللی برای انجام معاملات نفت از طریق بورس انرژی، کد معاملاتی گرفته‌اند ضمن آنکه همگرایی بسیار خوبی بین وزارت نفت، سازمان بورس و بورس انرژی ایجاد شده است؛ بنابراین امیدواریم در نیمه دوم امسال نفت خام در بورس انرژی عرضه شود.

معاملات کاغذی هم انجام می‌شود

از مدیرعامل بورس انرژی پرسیدیم آیا معاملات نفت خام به‌صورت فیزیکی انجام خواهد شد یا از اوراق و ابزارهای مالی جدید نیز برای فروش نفت استفاده خواهد شد؟ او توضیح داد: ما به‌دنبال عرضه نفت هم به‌صورت فیزیکی و هم به‌صورت کاغذی هستیم. بر این اساس درنظر داریم به غیراز عرضه فیزیکی نفت، معاملات نفت خام از طریق اوراق سلف را هم دنبال کنیم و در این زمینه مذاکرات خوبی با وزارت نفت انجام شده است.

او همچنین از برنامه‌هایی برای قانونگذاری در زمینه عرضه نفت در بورس انرژی خبر داد و گفت: در این زمینه برنامه‌های بورس انرژی به‌صورت مشترک با وزارت نفت انجام می‌شود؛ چرا که تصمیم‌گیرنده در این‌باره وزارت نفت است اما برنامه‌هایی در برنامه ششم توسعه و همچنین برنامه بودجه سال96 برای عرضه نفت در بورس انرژی درنظر گرفته شده است.

 2500میلیاردتومان معامله در بورس انرژی

مدیرعامل بورس انرژی گفت: به غیر از نفت خام، بورس انرژی برنامه‌های مختلفی را برای عرضه فرآورده‌های نفتی دارد؛ به‌طور مثال دیروز برای نخستین بار 20هزار تن گازوئیل در بورس انرژی عرضه شد و در عین حال برنامه‌هایی برای گسترش عرضه میعانات گازی و نفت کوره در دست انجام است که در نیمه دوم سال‌جاری به ثمر خواهد نشست.حسینی ارزش کل معاملات بورس انرژی را از ابتدای سال تاکنون 2500میلیارد تومان اعلام کرد.

کد خبر 271072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =