۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۳
  • کد خبر: 271099
عرضه سراسری گازوئیل یورو 4 از سال 96

هم اکنون پنج طرح جدید ارتقای کیفیت و بهبود فرآیند تولید در پالایشگاه های نفت کشور برای افزایش ظرفیت تولید گازوئیل با استاندارد یورو 4 در کشور در دست اجراست، به طوری‌که پیش بینی می‌شود برخی از این طرح‌ها با مشارکت و سرمایه گذاری شرکت‌های بین‌المللی نفت جهان در دوران پسابرجام اجرایی شوند.

با بهره برداری از طرح ارتقای کیفیت گازوئیل در پالایشگاه نفت بندرعباس تا پایان امسال روزانه 16 میلیون لیتر گازوئیل تولیدی این پالایشگاه با استاندارد یورو4 عرضه می شود. همچنین، شمارش معکوس برای بهره برداری از فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس با ظرفیت تولید روزانه 4.5 میلیون لیتر گازوئیل با استاندارد یورو4 آغاز شده است.

به عبارت دیگر تا پایان امسال ظرفیت تولید گازوئیل یورو 4 کشور با افزایشی 2 برابری از 26 میلیون لیتر کنونی به حدود 47 میلیون لیتر می رسد که در این صورت امکان توزیع و عرضه سراسری گازوئیل یورو 4 در همه نقاط کشور فراهم می شود.

از سوی دیگر در صورت عرضه سراسری گازوئیل یورو4 در کل کشور تا اواسط سال آینده در عمل صنعت پالایش و پخش فرآورده های نفتی کشور به مصوبه هیئت دولت مبنی بر عرضه سراسری این فرآورده نفتی با استاندارد یورو 4 جامه عمل می‌پوشاند.

همزمان با برنامه افزایش عرضه سراسری گازوئیل یورو 4، با اجرای سه طرح جدید در پالایشگاه‌های نفت تبریز، اصفهان و آبادان در قالب یک برنامه سه ساله ظرفیت تولید گازوئیل یورو 4 کشور حدود 44 میلیون لیتر دیگر افزایش می یابد.

با بهره برداری از فاز دوم و سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز حدود 9 میلیون لیتر دیگر به ظرفیت تولید گازوئیل یورو 4 ایران اضافه خواهد شد.

در شرایط کنونی طرح‌های جدید بهبود کیفیت گازوئیل در پالایشگاه نفت اصفهان با ظرفیت 21 میلیون لیتر در روز، تبریز با ظرفیت 6.5 میلیون لیتر در روز در مرحله اجرا و ساخت بوده و در سال 1397 به بهره برداری خواهد رسید.

علاوه بر این طرح تثبیت پالایشگاه نفت آبادان نیز برای تولید محصولات استاندارد یورو4 در مرحله پایان طراحی بوده و با توجه به تامین منابع مالی پروژه در نیمه دوم امسال  عملیات اجرایی آن شروع خواهد شد تا در مجموع ظرفیت تولید گازوئیل یورو4 ایران تا پایان سال 1398 به بیش از 100 میلیون لیتر در روز ارتقا یابد.

افزایش 2 برابری ظرفیت تولید گازوئیل در کشور

با بهره‌برداری از دو طرح جدید ارتقای کیفیت نفت گاز در پالایشگاه بندرعباس و راه اندازی فاز یک ستاره خلیج فارس تا پایان امسال امکان افزایش 2 برابری ظرفیت تولید گازوئیل یورو 4 در کشور فراهم می‌شود.

بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی و افزایش ظرفیت تولید گاز طبیعی سبب حضور ایران در جمع کشورهای صادرکننده گازوئیل جهان شده است.

بر این اساس از ابتدای امسال تا کنون به طور میانگین روزانه حدود 13 میلیون لیتر گازوئیل صادر شده که با ایجاد زیرساخت‌هایی در شبکه خطوط لوله، پایانه ها و مخازن امکان افزایش صادرات روزانه گازوئیل کشور به بیش از20 میلیون لیتر در روز فراهم شده است.

با این وجود در کنار افزایش حجم صادرات گازوئیل به عنوان یکی از سیاست‌های توقف خام فروشی نفت از کشور، افزایش تولید و عرضه گازوئیل با استاندارد یورو 4 اتحادیه اروپا یکی از برنامه‌های اولویت دار صنعت پالایش نفت ایران در دوران پسابرجام است.

ظرفیت تولید گازوئیل در کشور به روزانه 95 میلیون لیتر رسید

در شرایط کنونی ظرفیت تولید گازوئیل در پالایشگاه‌های نفت کشور به بیش از 95 میلیون لیتر در روز رسیده است که تا پایان امسال و با بهره‌برداری از فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس روزانه حدود پنج میلیون لیتر دیگر به ظرفیت تولید این فرآورده پرطرفدار نفتی افزوده خواهد شد و در عمل ظرفیت تولید گازوئیل ایران از مرز 100 میلیون لیتر در روز عبور می‌کند.

با این وجود هم اکنون ظرفیت تولید گازوئیل با استاندارد یورو 4  با بهره برداری از طرح های جدید بهبود کیفیت در دو پالایشگاه نفت امام خمینی (ره) شازند و تهران به 24 میلیون لیتر رسیده است که حجم گازوئیل یورو 4 در هشت کلان شهر تهران، کرج، اراک، مشهد مقدس، تبریز، اصفهان، اهواز و شیراز عرضه و توزیع می‌شود.

همچنین در بهار امسال واحد تصفیه گازوئیل پالایشگاه لاوان به بهره برداری رسیده و روزانه حداقل دو میلیون لیتر به میزان تولید گازوئیل یورو 4 کشور اضافه شده است.

2 سناریوی جدید کاهش مصرف گازوئیل در ایران

هم زمان با تعریف و اجرای برنامه های متعدد افزایش ظرفیت تولید گازوئیل با استاندارد یورو 4 در کشور، برنامه‌ریزی گسترده‌ای هم برای مدیریت مصرف این فرآورده نفتی در 2 بخش نیروگاهی و حمل و نقل در حال اجراست.

از این رو ابتدا با توسعه گازرسانی به نیروگاه ها و سپس اجرای طرح‌های مدیریت مصرف در بخش حمل و نقل همچون عرضه گازوئیل بر اساس میزان پیمایش خودروها و یا حذف سهمیه گازوئیل خودروهای فاقد بیمه نامه شخص ثالث مصرف این فرآورده نفتی از ابتدای امسال تاکنون روندی رو به کاهش را در پیش گرفته است.

آمارهای رسمی نشان می دهد که از ابتدای امسال تا کنون با اجرای این دو سناریو، میانگین مصرف روزانه گازوئیل با ثبت بیش از 9 درصد کاهش به 72.5 میلیون لیتر در روز رسیده است که از این میزان حدود 40 میلیون لیتر آن در بخش حمل و نقل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کد خبر 271099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =