شاخص قیمت تولیدکننده برق در تابستان کاهش یافت

مرکز آمار ایران اعلام کرد: شاخص قیمت تولیدکننده بخش برق در فصل تابستان امسال با 37.42درصد کاهش نسبت به فصل پیش از آن، به عدد 133.68 رسید.

به گزارش شانا، شاخص قیمت تولیدکننده بخش برق در بهار امسال 213.65 بود؛ گزارش شاخص قیمت تولید کننده برق فصل تابستان امسال براساس سال پایه 1390 از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد.

مرکز آمار ایران می گوید: این شاخص نسبت به فصل مشابه پارسال (نرخ تورم نقطه به نقطه) 3.37 درصد افت کرده است. از این میزان، سهم کاهش در بخش دولتی 5.49 درصد و در بخش خصوصی 0.93 درصد بود.

همچنین تغییرات شاخص کل در چهار فصل منتهی به تابستان 1395 نسبت به دوره مشابه پارسال (نرخ تورم سالیانه) با کاهش 6.84 درصدی همراه است.

سهم افت این شاخص در بخش دولتی 6.32 درصد و در بخش خصوصی 7.37 درصد محاسبه شده است.

شاخص قیمت تولیدکننده از معیارهایی است که به منظور سنجش عملکرد اقتصادی، از سطح عمومی قیمت‌ها محاسبه و منتشر می شود و تاثیر قابل توجهی بر تصمیم گیری صاحبان صنایع، سرمایه گذاران و حتی سیاستمداران دارد.

هدف از محاسبه شاخص قیمت تولیدکننده، اندازه گیری تغییر قیمت‌هایی است که تولیدکنندگان در ازای فروش کالاها و خدمات خود دریافت می کنند. این شاخص، قیمت کالاها در کارخانه و مبدا تولید را در نظر می گیرد.

این شاخص به صورت یک شاخص وزنی از قیمت عمده فروشی کالاها یا قیمت‌های تولیدکننده محاسبه می‌شود؛ به همین دلیل برخی شاخص بهای تولیدکننده را شاخصی می‌دانند که روندهای قیمتی در بازارهای عمده فروشی، صنایع تولیدی و بازار کالاها را بازتاب می دهد.

کد خبر 271129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =