صادرات محصولات پتروشیمی ایران به سالانه 65 میلیون تن می رسد

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با اشاره به صادرات 19.1 میلیون تنی محصولات پتروشیمی ایران گفت: این رقم در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۶۵ میلیون تن در سال می شود.‎

به گزارش خبرنگار شانا، مرضیه شاهدایی امروز سه شنبه ( 27 مهر ماه) در دومین کنگره راهبردی نفت و نیرو در نشست تخصصی با عنوان «برنامه‎های آینده صنعت پتروشیمی، راهبردهای توسعه و نوسازی بخش پایین دستی» دلیل روند کند رشد صنعت پتروشیمی در سال‎های گذشته را ناشی از حرکت کند توسعه و رشد در بخش بالادست صنعت نفت دانست.

وی با تاکید بر رشد صنایع نفت، گاز و پالایش گفت: ایران از لحاظ اقتصادی و میزان جمعیت، دومین کشور مطرح در منطقه است و برخورداری از ذخایر فراوان نفت و گاز از مزیتهای سرمایه گذاری در ایران به شمار می رود.

شاهدایی با اشاره به هدفگذاری رشد اقتصادی هشت درصدی در پایان برنامه ششم توسعه، گفت: در این راستا صنعت نفت می تواند نقش موثری ایفا کند.

وی بر اهمیت توسعه بخش بالادست صنعت نفت تاکید کرد و گفت: توسعه صنعت پتروشیمی، منوط به رشد و توسعه این بخش است.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با اشاره به توسعه میدان‎های نفت و گاز موجود در کشور به عنوان فرصت‌های مستعد جذب سرمایه و همچنین طرح ساخت پالایشگاه‌های کوچک به عنوان برنامه های در دستور کار افزود: قیمت رقابتی گاز در ایران هم از عواملی است که سرمایه گذاران را به حضور و مشارکت در صنعت پتروشیمی ایران سوق داده است.

 وی از بخش خصوصی به عنوان بخش نقش آفرین اصلی در صنعت پتروشیمی کشور یاد کرد و گفت: اکنون شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران مدیریت سرمایه گذاری، ایجاد انگیزه سرمایه گذاری، اختصاص خوراک، نظارت بر فعالیت‌های بخش خصوصی و جلوگیری از انحصار در بخش تولید و صادرات محصولات پتروشیمی را در دستور کار دارد.

شاهدایی، ظرفیت کنونی تولید محصولات پتروشیمی کشور را سالانه ۶۳ میلیون تن اعلام کرد و افزود: این ظرفیت بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته باید تا سال ۲۰۲۰ به ۱۳۰ میلیون تن و تا سال ۲۰۲۵ به ۱۸۰ میلیون تن افزایش یابد.

وی افزود: هدفگذاری ما این است که صادرات محصولات پتروشیمی کشور در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۶۵ میلیون تن در سال شود.

شاهدایی به ارزش افزوده ۹ میلیارد دلاری صنعت پتروشیمی در سال ۲۰۱۵ اشاره کرد و گفت: تنوع اقتصادی، نیروی انسانی کیفی، بازار بزرگ داخلی، موقعیت ژئوپلتیکی ایران و مشوقهای سرمایه گذاری همچون معافیت مالیاتی ۲۰ ساله برای سرمایه گذاری در مناطق ویژه اقتصادی از مزایای سرمایه گذاری در ایران است.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در ادامه با  تبیین استراتژی توسعه صنعت پتروشیمی ایران گفت: وزارت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران از فعالیت شرکت‌های داخلی و بین المللی در حوزه پتروشیمی استقبال می کنند.

به گفته وی، مشارکت با شرکت‌های بین المللی، تنوع خوراک و توجه شرکت‌های سرمایه گذار به مجموعه زنجیره ارزش و نه تنها بخشی از آن (تولید پایه)،  معیارهای مدنظر در اولویت بخشی به متقاضیان است.

شاهدایی با اشاره به منطقه ویژه ماهشهر به عنوان منطقه‌ای که فعالیت‌های توسعه‌ای صنعت پتروشیمی در آن به ثمر نشسته است و با قوت ادامه دارد، افزود: در عسلویه نیز فعالیت‌های زیادی داریم و فاز دوم توسعه صنعت پتروشیمی در این منطقه در دست اقدام است.

وی از توسعه فعالیتهای صنعت پتروشیمی در منطقه پارسیان، جزایر لاوان و قشم، جاسک و چابهار خبر داد و گفت: مجوز فعالیت صنعت پتروشیمی در دیگر مناطق واجد شرایط کشور نیز صادر می شود.

شاهدایی با اشاره به تعریف ۵۰ پروژه توسعه ای در صنعت پتروشیمی،  تحقق آنها را نیازمند بیش از ۳۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری دانست وخاطرنشان کرد: با اجرای این پروژه ها، سالانه بیش از ۴۰ میلیون تن به ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور اضافه می شود.

وی ابراز امیدواری کرد که نقش آفرینی صنعت پتروشیمی در رشد تولید ناخالص داخلی کشور تداوم داشته باشد و جذب سرمایه های خارجی و بهره مندی از فناوری های نوین به این روند سرعت بخشد.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی که در یکی از نشست‎های تخصصی دومین کنگره راهبردی نفت و نیرو سخن می گفت، یادآور شد: اکنون میزان ظرفیت تولید سهم صنعت پتروشیمی ایران در خاورمیانه 38 درصد و در دنیا 4.8 درصد است که با افزایش ظرفیت تولید سهم حضور در بازار جهانی نیز افزایش می یابد.

وی افزود: این در حالی است که رشد و تنوع محصولات از سال 2000 میلادی تا 2014 در حدود 10.6 درصد رشد داشته و ارزش افزوده برای خوراک نسبت به فروش محصولات در حدود 9 میلیارد دلار بوده است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره خوراک‎های موجود در صنعت پتروشیمی ایران گفت: عمده ترین خوراک در صنعت پتروشیمی ایران گاز طبیعی است، اما طرح‎های دیگری هم وجود دارند که با خوراک اتان، متان، نفتا، پروپان و بوتان فعالیت می کنند.

وی افزود: اولویت شرکت ملی صنایع پتروشیمی، صدور مجوز برای واحدهایی است که با به‎کارگیری فناوری‎های نو، تکمیل زنجیره ارزش، تولید محصولات ویژه و از خوراک متنوع استفاده می کنند.

به گفته شاهدایی، صنعت پتروشیمی در آینده نقش مهمی در  تولید ناخالص داخلی کشور بازی خواهد کرد و محصولات متنوع با واردات فناوری‎های نو را در برنامه خود دارد.

معاون وزیر نفت از سرمایه گذاران خارجی و داخلی برای رشد صنعت پتروشیمی دعوت کرد و گفت: در ساختار شرکت ملی صنایع پتروشیمی بخشی به عنوان مدیریت سرمایه گذاری در ساختار شرکت تعریف شده است و علاقمندان می توانند با مراجعه به سایت شرکت ملی صنایع پتروشیمی ضمن اطلاع از طرح‎ها و پروژه های سرمایه گذاری و تسهیلات آنها تقاضای خود را به صورت الکترونیکی برای سرمایه گذاری ثبت کنند.

کد خبر 271184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =