ظرفیت برداشت گاز کشور امسال 100 میلیون متر مکعب افزایش می یابد

معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران با اشاره به راه‌اندازی 5 فار پارس جنوبی تا پایان امسال گفت: با راه‌انداری این فازها قادریم 100 میلیون متر مکعب به ظرفیت برداشت گاز کشور اضافه کنیم.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به بندر عباس، غلامرضا منوچهری امروز در حاشیۀ بارگیری سکوی 17B پارس جنوبی، با اشاره به حمل و راه اندازی 6 سکوی پارس جنوبی تا پایان امسال گفت: بهره برداری از این تعداد سکو در یک سال رکورد بی‌نظیری بود. تا کنون سه سکوی  18B ، 19A و 21 بارگیری و نصب شده اند که سکوی 19A هفتۀ گذشته به بهره‌برداری رسید. 

امروز سکوی 17B از یارد مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) بندرعباس بارگیری شد، طی یک ماه آینده دو سکوی 19A و 20 نیز از یارد خرمشهر بارگیری خواهند شد.

منوچهری پیشرفت بخش خشکی فازهای 19، 20 و 21 را مطلوب اعلام کرد و افزود: بخش پالایشگاهی فازهای 17و 18 نیز پیش تر به بهره‌برداری رسیده است. 

معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت افزود: با راه‌اندازی این پنج فاز تا پایان امسال، ایران در برداشت گاز از پارس جنوبی به همسایۀ جنوبی خود، قطر می رسد.

وی سال 95 را یکی از پرکاربردترین سال‌های فعالیت در میدان گازی پارس جنوبی برای افزایش ظرفیت برداشت گاز اعلام کرد.

به گفتۀ وی، فازهای 14، 13، 22 تا 24 پارس جنوبی نیز ازجمله طرح‎هایی هستند که اجرای آنها در دستور کار است. 

منوچهری دربارۀ برداشت از لایۀ نفتی پارس جنوبی تسریح کرد: تا پایان امسال برداشت 30 هزار بشکه‌ای از این لایۀ نفتی محقق خواهد شد.

به گفتۀ وی، هم اکنون تعدادی از شرکت‌ها، خواستار توسعۀ لایۀ نفتی پارس جنوبی در فاز دوم هستند که در این میان شرکت دانمارکی مرسک نیز با توجه به تجربۀ فعالیت در بخش قطری این لایه تمایل دارد که در توسعۀ لایۀ نفتی پارس جنوبی حضور داشته باشد.

منوچهری گفت: هم اکنون با این شرکت در حال مذاکره هستیم.

به گزارش شانا، سکوی 2300 تنی 17B پارس جنوبی صبح امروز از یارد ایزوایکو بارگیری شد، این سکو چهارمین سکوی پارس جنوبی است که از ابتدای امسال تاکنون بارگیری شده است.
کد خبر 271186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =