برداشت روزانه گاز از پارس جنوبی امسال به 540 میلیون مترمکعب می رسد

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه تا پایان امسال ظرفیت برداشت گاز از پارس جنوبی به 540 میلیون متر مکعب در روز خواهد رسید، افزود: به این ترتیب در برداشت گاز از این میدان با قطر برابر خواهیم شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به بندرعباس، محمد مشکین فام امروز (سه‌شنبه، 27 مهر ماه) پس از بارگیری سکوی 17B پارس جنوبی در‌بارۀ رقم سرمایه‌گذاری برای توسعۀ کل میدان پارس جنوبی گفت: کل توسعۀ این میدان بدون احتساب فاز 11، 81 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد که 67 میلیارد دلار آن برای توسعۀ فازها و 14 میلیارد دلار آن هم به بخش بیمه، مالیات، هزینه های گمرکی و ...  مرتبط خواهد بود. 

وی افزود: پیش بینی می‌کنیم فاز 11 پارس جنوبی با نصب سامانه‎های تقویت فشار به چهار میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز داشته باشد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس افزود: تا سال 2009 برای توسعۀ فازهای1 تا 10 پارس جنوبی حدود 26 میلیارد سرمایه‌گذاری شده است.

وی دربارۀ ظرفیت برداشت گاز از پارس جنوبی افزود: تا پایان پاییز امسال، ایران به برداشت 500 میلیون مترمکعبی از این میدان مشترک گازی می‌رسد. 

مشکین فام گفت: تا پایان امسال ظرفیت برداشت گاز از پارس جنوبی به 540 میلیون مترمکعب در روز می رسد که این موضوع به معنای رسیدن به ظرفیت مساوی با قطر در برداشت از این میدان مشترک گازی است.

وی دربارۀ ساخت سکوی 17B پارس جنوبی افزود: این سکو آخرین سکوی 17 و 18 پارس جنوبی است که ساخت آن 31 ماه بدون احتساب تاخیرهای ناشی از تحریم‌ها و نبود کالا، زمان برد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه 70 درصد تجهیزات به کار رفته در ساخت این سکو داخلی بوده است، افزود: تنها تجهیزاتی وارد شد که به فناوری بالا نیاز داشته است و امکان ساخت آنها در داخل وجود نداشت.

مشکین فام افت فشار در پارس جنوبی را یک موضوع طبیعی دانست و افزود: رفتار مخزن در بخش‌های مختلف این میدان متفاوت است. با این حال در آینده برای جلوگیری از افت فشار طبیعی به نصب تاسیسات تقویت فشار در این فازها نیاز داریم.

وی افزود: بر این اساس، به فراخور هر یک از میدان‌ها و میزان افت فشارشان تاسیسات را نصب خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس تعداد دکل‌های فعال در پارس جنوبی را 17 دستگاه اعلام کرد و افزود: بنا به صحبت‌های شرکت ایزایکو انتظار داریم سکوی 17B در مدت 45 روز راه‌اندازی شود.

مشکین فام مهم‌ترین عامل تحقق این هدف را فعالیت‌های مربوط به پیش راه اندازی و راه‌اندازی در خشکی اعلام کرد.

وی هزینۀ ساخت هر سکوی فازهای 17 و 18  پارس جنوبی را 150 میلیون دلار ذکر کرد و دربارۀ سیاست‌های کلی شرکت نفت و گاز پارس نیز گفت: خطوط کلی فعالیت‌های این شرکت از سوی وزارت نفت ترسیم شده است و هر دو هفته یکبار نیز این سیاست‌ها رصد می شود.

مشکین فام که به تازگی مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس شده است، افزود: با توجه به این‎که سیاست‌های این شرکت در سه سال اخیر قابل قبول بوده است، من نیز همان سیاست‌های پیشین را دنبال می کنم.

به گزارش شانا، صبح امروز سکوی دو هزار و 300 تنی 17B پارس جنوبی از یارد مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزایکو) بارگیری شد، این سکو چهارمین سکوی پارس جنوبی به شمار می رود که از ابتدای امسال تا کنون بارگیری شده است.

کد خبر 271226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =