وزارت نفت به سمت تحقق اهداف سند چشم انداز حرکت می کند

لغو تحریم‎های ایران پس از برجام فرصت جبران کاستی های گذشته را برای صنعت فراهم کرده است و اکنون وزارت نفت در همین چارچوب در حال برنامه ریزی است تا در سال‎های باقیمانده از سند چشم انداز، اهداف آن را محقق کند.

کمال دهقانی فیروزآبادی در گفتگو با خبرنگار شانا درباره اهمیت احیای سهم ایران در بازارهای جهانی نفت خام اظهار کرد: ایران در مجموع ذخایر نفت خام و گاز طبیعی رتبه نخست جهان را دارد و به صورت تاریخی ایران که از اعضا مهم کشورهای سازمان صادرکننده نفت (اوپک) تلقی می شود، در زمینه تولید نفت سرمایه گذاری فراوانی کرده است.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی افزود: در سند چشم انداز 1404 جمهوری اسلامی ایران باید به بزرگ ترین قدرت اقتصادی منطقه بدل شود، از این رو یکی از عوامل اساسی برای جهش اقتصادی موردنظر، مباحث انرژی است.

وی تصریح کرد: وجود و تولید انرژی، سرمایه گذاری برای تولید آن در کنار دیگر مولفه ها برای تحقق اهداف سند چشم انداز با اهمیت است البته تنها مبحث مورد نیاز موضوع انرژی نیست اما یکی از عوامل این جهش اقتصادی، انرژی است.

این نماینده مجلس دهم گفت: ایران افزون بر حوزه انرژی در بخش‎هایی مانند مواد معدنی، نیروی انسانی و بازار توان مطلوبی دارد.

دهقانی فیروزآبادی افزود: تحریم های مختلف تنگناهای را برای صنعت نفت کشور ایجاد کرد اما به موجب قطعنامه 2231  تحریم ها لغو شد. بنابراین، فرصت جبران کاستی های گذشته فراهم شده و هم اکنون وزارت نفت در همین چارچوب در حال برنامه ریزی است تا در سال های باقیمانده به سند چشم انداز 1404 یعنی 9 سال دیگر، کمبودها جبران و سرمایه گذاری موثری در بخش بالادستی صنعت نفت انجام شود.

وی گفت: افزون بر سرمایه گذاری در بخش بالادستی نفت باید فناوری‎ها روزآمد شود تا ایران جایگاه مطلوب تری در اوپک برای خود ایجاد کند و همچنین زیرساخت های کشور که وابسته به انرژی است توسعه یابد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: به طور حتم، توسعه بخش بالادستی صنعت نفت بر مبنای اهداف سند چشم انداز توسعه است.

کد خبر 271298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =