کشورهای اکو نیازمند سیستم‌های مدرن الکترونیکی است

رئیس کل گمرک ایران گفت: در شرایط کنونی حصول موفقیت در برقراری ارتباط و توسعه همکاری‌های گمرکی کشورهای عضو اکو، بیش از هر چیز نیازمند همکاری در استفاده از فناوری‌های پیشرفته و سیستم‌های مدرن الکترونیکی است.

به گزارش شانا به نقل از وزارت امور اقتصادی و دارایی، مسعود کرباسیان، رئیس کل گمرک ایران، امروز (چهارشنبه 28 مهر) در اجلاس روسای گمرکات کشورهای عضو اکو، افزود: با وجود اهداف عالی و انگیزه‌های قوی بنیانگذاران سازمان همکاری اقتصادی (اکو) و همچنین خواست و علاقه کشورهای عضو، پیشرفت اقدامها و طرح‌های مصوب این سازمان به‌ویژه در بعد همکاری‌های اقتصادی و مبادلات تجاری در حدی نبوده که انتظارات و توقعات اعضا را برآورده سازد.

وی افزود: تصمیم‌ها و مصوبات سازمان به‌ویژه موارد مربوط به توسعه همکاری‌های گمرکی و مقابله با تخلفات و قاچاق در حد مطلوب اجرا نشده، حال آنکه وجود ظرفیت‌ها و امکانات و منابع غنی در میان کشورهای عضو با جمعیت حدود 350 میلیونی، نیروی کار عمدتا جوان و بازارهای بکر، امکان ایجاد زمینه شکوفایی اقتصادی آن‌ها را فراهم می‌سازد.

کرباسیان تصریح کرد: رشد سریع فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات در حوزه‌های مختلف از جمله تجارت خارجی، سبب ایجاد تغییرات و تحولات عمیقی در انجام فرایندهای تجاری و گمرکی شده و سازمان جهانی گمرک به عنوان هدایت‌کننده امور گمرکی در جهان، به کشورهای مختلف توصیه کرده است تا همسو با این تحولات، اقدامهای گوناگونی را انجام دهند.

رئیس کل گمرک ایران ادامه داد: گمرک جمهوری اسلامی ایران ظرف 2 دهه گذشته، فرایند گذار از روش سنتی به سوی شیوه‎های نوین و مکانیزاسیون رویه‌های گمرکی را آغاز و با همکاری کنفرانس ملل متحد در زمینه تجارت و توسعه (آنکتاد)، سیستم مکانیزه را در تعدادی از گمرکات خود اجرایی کرده است.

وی تاکید کرد: واقعیت این است که در شرایط کنونی حصول موفقیت در برقراری ارتباط و توسعه همکاری‌های گمرکی و تجاری بین گمرکات کشورهای عضو اکو، بیش از هر چیز نیازمند همکاری در استفاده از فناوری‌های پیشرفته و سیستم‌های مدرن الکترونیکی است.

کرباسیان گفت: با مرور مصوبات نشست 2 روزه اخیر کارشناسان کشورهای عضو، آخرین وضع الحاق به موافقت‌نامه‌های امور گمرکی شامل موافقت‌نامه ایجاد و راه‌اندازی بانک اطلاعات قاچاق کالا و متخلفان گمرکی اکو و موافقت‌نامه کمک متقابل اداری در امور گمرکی اکو، آخرین وضع اجرای مفاد ترانزیت گمرکی موافقت‌نامه بررسی و راهکارهای لازم تدوین شد.

کد خبر 271299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =