ساخت واحدهای پتروشیمی در چابهار بیانگر اراده دولت برای پیشرفت این منطقه است

وزیر کشور گفت: وجود پتروشیمی، ایجاد راه آهن، توسعه بندر چابهار و توسعه کشاورزی بیانگر اراده دولت تدبیر و امید برای پیشرفت این منطقه از ایران اسلامی است.

به گزارش ایرنا، عبدالرضا رحمانی فضلی روز چهارشنبه (28 مهرماه) پس از بازدید از مرزهای شرقی سیستان و بلوچستان در دیدار با سران طوایف، علمای شیعه و سنی، نخبگان و جوانان شهرستان سراوان اظهار کرد: با توجه به این‌که بخشی از مزرهای شرقی در سراوان قرار دارد تامین امنیت پایدار این منطقه برای کشور بسیار مهم است.

وی تصریح کرد: مرزهای شرقی مدافع اصلی و دریچه امنیت منطقه و ایران اسلامی است که دولت و نظام جهموری اسلامی ایران تلاش می کند با توجه به ظرفیت های موجود و توان منطقه امنیت پایدار را تامین کند.

وی افزود: مردم این منطقه از محرومیت تاریخی رنج می برند و زمانی در آسایش زندگی می کنند که امکانات لازم و تلاش برای حیات بهتر آنان فراهم باشد. 

وی ادامه داد: زمانی می توانیم مطالبه گر باشیم که امکانات رفاهی را برای مردم فراهم کنیم که متاسفانه حجم عقب افتادگی در این منطقه بسیار زیاد است. 

وزیر کشور گفت: دولت تدبیر و امید اولویت دادن به مردم این منطقه را در عمل به اثبات رسانده است که سفر دکتر روحانی پس از انتخاب شدن به عنوان رئیس جمهوری به این استان نشان از عمل به وعده‎هاست.

رحمانی فضلی اظهار کرد: در سفر رئیس جمهوری بیشترین حجم منابع مالی و مصوبات کلان به این منطقه اختصاص یافت.

وی با بیان این‌که بزرگترین اولویت حضور من در سیستان و بلوچستان بازدید از مرز و ساماندهی منطقه مرزی است خاطر نشان کرد: به نظر می رسد شرایط کنترل مرز برای پاکستان و افغانستان دشوار است که باید این 2 کشور وظایف خود را در خصوص تامین امنیت در مرز ایفا کنند.

وی ادامه داد: در ارتباط با تامین امنیت مرزها مذاکراتی با کشورهای افغانستان و پاکستان انجام شده است.

وی افزود: سفرم به سیستان و بلوچستان توفیقی بود تا با نیروهای سپاه، انتظامی، استاندار، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و فرماندار سراوان دیدار و از مناطق مرزی سرکشی کنم.

وزیر کشور گفت: باید اعتبارات ویژه ای تامین شود تا در مدت زمان کوتاه همه مناطق مرزی شرق کشور از امنیت پایدار برخوردار شوند.

رحمانی فضلی اظهار کرد: شهرستان سراوان به صورت پایلوت به عنوان منطقه اقتصاد مقاومتی مطرح شده که ضروری است پس از بررسی موضوع رسمی شدن بازارچه مرزی کوهک این مهم در دستور کار دولت قرار گیرد.

وی در خصوص بازدید از پاسگاه های مرزی سراوان گفت: وجود نیروهای بومی مومن و متعهد در مرز مایه خرسندی است. 

وزیر کشور یادآور شد: باید با وحدت امنیت موجود را حفظ و این وحدت را به عنوان الگویی به دیگر کشورها معرفی کنیم.

وی عنوان کرد کرد: مسلمانان و کشورهای اسلامی از ناامنی های موجود در منطقه بیشترین ضرر را کرده اند.

وزیر کشور با اشاره به این‎که از استاندار سیستان و بلوچستان خواسته شده تا طرح توسعه پایدار استان را تهیه کند، گفت: وجود پتروشیمی، ایجاد راه آهن، توسعه بندر چابهار و توسعه کشاورزی بیانگر اراده دولت تدبیر و امید برای پیشرفت این منطقه از ایران اسلامی است.

وزیر کشور روز چهارشنبه به منظور بازدید از مرزهای جنوب شرق کشور و دیدار با مسئولان و شرکت در نشست‎های مختلف از جمله یادواره سردار شهید شوشتری وارد سیستان و بلوچستان شد.

به گزارش شانا، سواحل مکران به عنوان میزبان صنایع مختلف از جمله مجتمعهای پتروشیمی و فولادی می تواند به عنوان قطب جدید اقتصادی ایران در آینده مسیر توسعه در جنوب و شرق کشور را هموار کند.


  • سواحل خلیج‌فارس و دریای عمان با توجه به ویژگیهای منحصربه‌فرد خود مکانی مناسب برای توسعه صنعت پتروشیمی است و با توجه به وجود منابع گسترده گاز، قابلیت‌های خوبی برای توسعه دارند.
  • مطالعه برای ایجاد مجتمع‌های پتروشیمی در سواحل مکران سالها قبل آغاز شده بود که به‌دلیل نبود زیرساخت‌ها، اقدامی برای اجرایی کردن این مطالعه‌ها انجام نگرفت و در این مسیر چندی پیش اعلام شد که شرکت سرمایه‌گذاری ساتا در طرح پتروشیمی مکران در چابهار احداث چند واحد پتروشیمی را برنامه‌ریزی کرده است که این میزان شامل ٤ واحد متانول، ٤ واحد متانول آمونیاک، ٤ واحد اوره آمونیاک و ٢ واحد الفین با زیرمجموعه پلی اتیلن سبک، سنگین، خطی و انواع گلایکل‌ها است.
  • مدیران ارشد شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر وجود زیرساخت‌های مناسب برای توسعه صنعت پتروشیمی در چابهار بر این اعتقاد هستند که چابهار در آینده قطب جدید صنعت پتروشیمی ایران خواهد شد.بدون تردید اجرایی شدن احداث مجتمع‌های پتروشیمی، نقطه عطفی در اقتصاد منطقه جنوب شرق کشور خواهد بود و افزون بر ایجاد اشتغال مناسب در منطقه، به مطرح شدن چابهار به عنوان یک بندر مهم صنعتی و تجاری بزرگ در ایران کمک شایانی خواهد کرد.
  •  بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده چابهار به عنوان قطب جدید پتروشیمی ایران میزبان مجتمع‎های جدید پتروشیمی خواهد بود و بر اساس  برنامه‌ریزی‌های اولیه ٣٠ طرح پایین دستی نیز در این منطقه تعریف شده که با تکمیل زنجیره ارزش، محصولات متنوع و جدیدی وارد سبد محصولات صنعت پتروشیمی خواهد کرد و سرانجام، توسعه متوازن در بخش‌های بالادست و پایین‌دست تکمیل زنجیره ارزش را به همراه خواهد داشت.

  • تحلیلگران انرژی اعتقاد دارند که دسترسی به خوراک و نزدیکی به آب‌های آزاد به‌عنوان دو مزیت منطقه چابهار، می‌تواند زمینه را برای حضور سرمایه‌گذاران در بخش‌های متنوع و مرتبط با صنعت پتروشیمی تسهیل کنند و بدون تردید ساخت مجتمع‌های پتروشیمی در این منطقه سودآور خواهد بود و می‌تواند اقتصاد منطقه را متحول کرده و سبب رونق و شکوفایی شود.
  • شرکت سرمایه‌گذاری ساتا کار اجرای طرح ملی آماده‌سازی شهرک پتروشیمی مکران و دعوت از سرمایه‌گذاران باصلاحیت را برای ساخت واحدهای پتروشیمی و تاسیسات عمومی شهرک، مخازن محصولات و خط لوله اتان بر عهده دارد.
  • این گزارش می افزاید: قرار است مجتمع بزرگ پتروشیمی چابهار با ١١ میلیارد دلار سرمایه گذاری از سوی بخش خصوصی به بزرگترین مجموع تولید محصولات پتروشیمی در منطقه تبدیل شود که در فاز نخست آن این مجتمع سالانه دو میلیون و ١٠٠ هزار تن محصول پتروشیمی خشک و ٦ میلیون تن محصول پتروشیمی مایع تولید و به بازار هدف در جهان صادر کند.
  • این مجتمع عظیم پتروشیمی در منطقه چابهار در سه فاز ساخته می شود و طبق زمان بندی های انجام شده فاز نخست این مجتمع در نیمه دوم سال ٩٨ کار خود را آغاز می کند و تمام این مجتمع از سوی بخش خصوصی در زمینی به وسعت یکهزار و ٢٠٠ هکتار  (١٢ میلیون مترمربع) ساخته می شود.
  • همچنین بر اساس برآوردهای انجام شده قرار است پس از تکمیل فاز نخست آن سالانه پنج میلیارد دلار محصولات پتروشیمی از این مجتمع به خارج از کشور صادر شود و با تکمیل سه فاز برای ٢٠ هزار نفر به صورت مستقیم و برای ٦٠ هزار نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد می شود.
  •  
  • با تکمیل و آغاز به‎کار فاز دوم این مجتمع در سال ٩٩ پیش بینی می شود که سالانه ٦ میلیارد دلار محصولات پتروشمی دیگر نیز به خارج از کشور صادر شود و با اتصال شبکه حمل و نقل چند وجهی ریلی، هوایی، دریایی و زمینی و ساخت انبارها و مخازن بزرگ صادرات این محصولات با توجه به موقعیت راهبردی چابهار در نزدیکی اقیانوس، صادرات این محصولات بیش از پیش تسهیل شود.
  • از سوی دیگر، با تکمیل فاز سوم مجموع تولید محصولات پتروشیمی در این مجموعه ٢٣ میلیون تن محصول در سال خواهد بود که ٢٠ میلیون تن آن صادر خواهد شد و چابهار از این پس به هاب پتروشیمی کشور تبدیل خواهد شد.
  • طبق قرارداد ٨٠٠ میلیارد تومانی که میان سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت توسعه نگین مکران امضا شده است مکان مناسبی به وسعت ٢٠ هکتار در منطقه بندری چابهار برای ساخت مخازن و انبارهای ذخیره در نظر گرفته شده تا محصولات پتروشیمی این مجتمع به بازارهای جهانی صادر شود.
کد خبر 271326

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =