نخستین پروژه پژوهشی اندازه گیری اتلاف گاز در استان اصفهان اجرا شد

نخستین پروژه پژوهشی اندازه گیری اتلاف گاز در شبکه گاز استان اصفهان، همسو با سیاست های اقتصاد مقاومتی اجرا شد.

به گزارش شانا، سید مصطفی علوی، مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان درباره این طرح گفت: طرح جامع اندازه گیری اتلاف گاز در شبکه گاز این استان با هدف تعیین میزان هدر رفت گاز طبیعی در شبکه گازرسانی و راه های کاهش آن در دستور کار قرار گرفت.
 
مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان افزود: این طرح به دلیل فراگیر شدن آن در سطح استان، هم اکنون در یکی از مناطق شهری اصفهان به طور پایلوت در دست اجراست.
 
وی اظهار کرد: در شرکت های عرضه کننده انرژی بر اساس نوع خدمات خود همواره میان میزان انرژی تحویلی از مبدا و آنچه به فروش می رسد اختلافی وجود دارد که همان میزان هدر رفت انرژی است.
 
علوی ادامه داد: هم اکنون استاندارد تعریف شده برای میزان هدر رفت گاز طبیعی که از مبدا تحویل گرفته می شود و میزان حجمی که در نهایت به فروش می رسد حداکثر دو درصد است که باید تلاش کرد این عدد را به حداقل ممکن رساند.
 
وی با اشاره به این که گازهایی که در اثر هدر رفت و کربن نسوخته وارد محیط زیست می شود بسیار مضرتر از میزان آلایندگی است که در اثر سوختن گاز تولید می شود، عنوان کرد: در این طرح پژوهشی، شبکه زیر زمینی و رو زمینی، ایستگاه‌های تقلیل فشار، انشعابات و تجهیزات گازرسانی شامل شیر قفل شونده، علمک و کنتور مشترکان منطقه شهرک ولی عصر واقع در جنوب اصفهان به عنوان پایلوت استان مورد بررسی و اندازه گیری نشت گاز  قرار می گیرد.
 
وی با تاکید بر این که این طرح همچنین یک پروژه زیست محیطی و اقتصادی است که نتایج آن از اهمیت ویژه ای برخوردار و مبتنی بر اقتصاد مقاومتی است، گفت: می توان با تشخیص دقیق میزان گاز اتلاف شده و نقاطی که در هدر رفت گاز موثر است، راهکارهای جلوگیری از نشت را به طور دقیق تری کاربردی کرده و در سطح استان گسترش داد.
 
علوی عنوان کرد: عملیات اجرایی این پروژه هفته آینده در شهرک ولی عصر آغاز و پیش می شود 6 تا هفت ماه زمان ببرد.
 
مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان با تاکید بر این که در برنامه ششم توسعه صرفه جویی 20 درصدی در مصرف انرژی و کاهش 10 درصدی در انتشار کربن در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: در این شرکت نیز پیش بینی شده تا پایان امسال، نیم درصد از میزان حجم گازهای محاسبه نشده کاهش یابد.
 
علوی تاکید کرد: این پروژه طی 6 مرحله اجرایی می شود و ما ناگزیر هستیم چندبار کنتورهای مشترکان منطقه شهرک ولیعصر را قرائت کنیم.
کد خبر 271394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =