درآمد نفتی اعضای شورای همکاری خلیج فارس 400 میلیارد دلار کاهش می یابد

صندوق بین المللی پول پیش بینی کرد که درآمدهای نفتی شورای همکاری خلیج فارس در سال 2016 تا 400 میلیارد دلار کاهش یابد.

به گزارش روزنامه گالف نیوز، صندوق بین المللی پول در تازه ترین چشم انداز اقتصادی خود از منطقه خاورمیانه پیش بینی کرد که کسری بودجه 6 کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس، در کوتاه و میان مدت همچنان در سطح بالا باقی می ماند.

این در حالی‎ است که در ماه های اخیر قیمت‎های جهانی نفت بهبود یافته است و این کشورها اقدام‎های برای ثبات در پیش گرفته اند.

انتظار می رود که همه کشورهای عضو این شورای همکاری خلیج فارس امسال کسری بودجه بی سابقه ای داشته باشند و تنها کویت و امارات تا سال 2021 مازاد بودجه خواهند داشت.

همچنین درآمدهای بودجه این کشورها از محل فروش هیدروکربن ‎ها امسال در مقایسه با 2014 تا 400 میلیارد دلار کمتر خواهد بود.

همچنین پیش بینی می شود که کسری بودجه انباشته این کشورها در سال‎های 2016 تا 2021 حدود 765 میلیارد دلار باشد که نسبت به ارزیابی ماه آوریل 2016، یک میلیارد و 100 میلیون دلار کاهش خواهد یافت.

این گزارش می افزاید: سیاست مداران این کشورها، برای کمک به کاهش این کسری بودجه عظیم ترکیبی از تدابیری شامل کاهش هزینه‎ها و اقدام‎هایی برای افزایش درآمد را در پیش گرفته اند.

با توجه به مسئله دشوار سیاسی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در دو سال گذشته قیمت‎های انرژی را بالا برده اند.

برخی از این کشورها نیز اجرای اقدام‎هایی را برای مهار حقوق و دستمزدها در بخش دولتی آغاز کرده اند.

این کشورها برای از بین بردن کسری بودجه امسال خود باید هزینه ها را 25 درصد کاهش دهند.

درآمدهای غیرهیدروکربنی دارای ظرفیت بالقوه برای افزایش در کشورهای شورای همکاری را دارند که به تلاش برای اعمال مالیات بر ارزش افزوده، افزایش قیمت ها و مالیات های غیرمستقیم ادامه می دهند.

همه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس یعنی عربستان ، قطر، کویت، امارات متحده عربی، عمان و بحرین، به استثنای دو کشور آخر عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) هستند.

کد خبر 271397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =